Zelfs degenen die geen Audi-fan zijn, moeten het schoorvoetend toegeven: Audi heeft het heel goed gedaan met de A3. Ondanks gebruik van de bodemplaat van de VW Golf, betalen klanten grif extra voor het merk, de betere afwerking en de beleving.
Wellicht nog knapper is dat Audi de “minder sexy” vijfdeurs variant toch net zo aantrekkelijk wist te maken als de driedeurs. Audi deed dat door hem de naam Sportback mee te geven en de styling meer richting de Avants te trekken.
De tweede generatie A3 is relatief lang op de markt geweest van 2003 tot 2012, maar kreeg een facelift in 2008. Er was een breed palet aan motoren leverbaar van een 1.6 met 100 pk tot aan de 2.5 TFSI vijfcilinder met 340 pk in de RS3. Aan het einde van de levenscyclus waren alleen nog maar turbo-motoren beschikbaar.
Aanbod occassions
Het aanbod in Nederland bestaat uit een kleine 1500 exemplaren, waarvan:
- 5% is cabriolet.
- 50% is de vijfdeurs Sportback
- Circa 20% van het aanbod heeft een DSG automaat
- Slechts 2% heeft Quattro vierwielaandrijving.
- Een derde heeft een ingebouwde navigatiesysteem
- Het meerendeel heeft lichtmetalen velgen
- Ruim 20% heeft een S-line sportpakket
- Prijzen vanaf ongeveer 7.000 tot 25.000 euro.
Pluspunten
- Waardevast, maar daardoor ook hogere aanschafprijs
- Premium.
- Breed aanbod aan moderne motoren.
- Beschikbaar als drie-, vijfdeurs en als cabriolet.
Aandachtspunten
- De atmosferische 1.6 met 100 ? pk doet de A3 weinig recht.
- Dual mass vliegwiel bij handbakken – let op trillende koppeling bij schakelen.
- Donkere metallic kleuren (vooral zwart) beschadigen snel.
- De S-tronic transmissie is storingsgevoelig, de koppelingsplaten kunnen rond 100.000 km zijn versleten (kostbaar!)
- Scharnieren dashboardkastje zijn kwetsbaar: niet te vol proppen dus.
- TDI's:
- •EGR vervuilt. Kan worden gereinigd, tenzij het probleem terugkeert.
- •Turbo’s
- •Distributieriem 2.0 TDI moet iedere 4 jaar of 100.000 km vervangen worden