Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Eerste review Audi A4 (2019)

Elk merk heeft een bestseller; bij Audi is dat de Audi A4. Hij kreeg na vier jaar een facelift. Voor Audi-begrippen ging het er wild aan toe, want de veranderingen zijn groter dan we gewend zijn!

Wat is opvallend aan de Audi A4?

Dat Audi zijn facelift behoorlijk rigoureus heeft aangepakt. De Audi A4 kreeg een neus met een bredere, vlakkere grille. Bij de oude A4 liep de motorkap door tot in de grille, nu niet meer. Bij de S4 en de S Line-versies valt dat extra op door een prominente sleuf. Ook de koplampen werden gewijzigd en kregen standaard led-verlichting. Binnenin is de draaiknop voor de bediening van het multimediasysteem verdwenen. De Audi A4 heeft nu groot touchscreen van 10,1 inch (ruim 25 centimeter). Technisch veranderde er weinig, behalve bij de S4. Die heeft nu een zescilinder dieselmotor met 347 pk en 700 Nm. De dieselliefde zit diep bij Audi...

audi-a4-2019-29-2

Wat bevalt aan de Audi A4?

Eigenlijk lopen deze vraag en de volgende vraag in elkaar over. De goede punten van Audi zijn ook de punten waarop de liefhebber vaak kritiek heeft. De Audi A4 is nauwelijks op zwakheden te betrappen. Hij is comfortabel geveerd, zijn stoelen zitten fijn, de motor (in ons geval een 2.0 TFSI met 190 pk) is snel en stil. Het interieur is prachtig afgewerkt en ziet. Maar echt spannend wil het niet worden.

Wat bevalt er niet aan de Audi A4?

Is het de ontbrekende spanning? Of is het flauw om dat de Audi A4 te verwijten? Niet iedereen wil een directe besturing of een sportief afgestemd onderstel. Maar voor beleving ben je bij de Audi A4 toch niet helemaal aan het juiste adres. De zeventraps S Tronic-transmissie schakelt bij een sportieve rijstijl bijvoorbeeld nét wat te traag.

Wanneer komt de Audi A4 en wat kost-ie?

In de herfst kun je de Audi A4 live bewonderen. De meeste versies staan dan al bij de dealer. De tweeliter viercilinder benzinemotor is er met 150, 190 en 245 pk. De 35 TFSI sedan met 150 pk kost 42.920 euro, voor de Avant betaal je 45.220 euro. Dieselen kan vanaf 47.730 euro (35 TDI, 163 pk). Later volgen ook de S4 en een instap-diesel met 136 pk.

Wat vind ikzelf van de Audi A4?

Ik snap de bewonderaars, maar de critici hebben ook wel een puntje. De Audi A4 is een heerlijke reiswagen, waarbij de adrenaline niet door je lijf giert. Niks mis mee. Wie meer sensatie wil, kan zijn heil zoeken bij een ander Zuid-Duits merk, niet ver van Ingolstadt...

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Is de Audi A4 (2019) nu eindelijk opwindend?

Autotests · Audi

Test Audi e-tron: elektrische goedzak

Autotests · Audi

Audi S4

Autotests · Audi
Ontdek meer