Is de Audi A4 (2019) nu eindelijk opwindend?

De Audi A4 en de Audi A4 Avant kregen in 2019 een facelift, waarbij Audi rigoureuzer te werk is gegaan dan we van ze gewend zijn. Dat mag ook wel. Audi heeft heel veel modellen, maar er is maar één model de absolute bestseller en dat is de A4.

We hebben het als een soort mantra herhaald telkens wanneer we over Audi schreven: wat lijken de modellen toch op elkaar. Toen de Audi A4 in 2015 verscheen, waren we dan ook met name onder de indruk van zijn onzichtbare kwaliteiten. Hoogwaardige techniek en vooruitstrevende veiligheidssystemen zaten verpakt in een onopvallende auto. Audi kwam lang weg met zijn modelpolitiek, maar de kritiek zwol aan. Je zag de onderlinge verschillen tussen Audi's als de A4, de A5 Sportback en de A6 nauwelijks meer. Gelukkig is er inmiddels wel wat veranderd, zo laat de Audi Q3 Sportback bijvoorbeeld zien, waarmee we onlangs reden.

Audi marktaandeel daalt

Kijken we naar de Nederlandse situatie, dan kunnen de verkopen ook wel een boost gebruiken. Zo daalt bij ons het marktaandeel van Audi al vijf jaar achter elkaar. Nu verkoopt Audi vooral auto's in de Verenigde Staten, China en Duitsland, dus zullen ze niet echt wakker liggen van de Nederlandse situatie. Maar het merk gooit wel de braafheid van zich af. De facelift van de Audi A4, waarbij ook de Audi A4 Avant werd meegenomen, is grondig. Designer Helmut Jung vertelt ons dat alleen de motorkap en het dak ongewijzigd zijn. Een aardige uitdaging, omdat onderhuids wél alles bij het oude moest blijven.

Bestseller

Dat Audi de facelift van de A4 zo serieus neemt, is niet verwonderlijk. Hoewel het aantal modellen in het assortiment enorm is, blijft de Audi A4 de kurk waarop Ingolstadt drijft. Wereldwijd is een op de vijf verkochte Audi's een A4, waarmee de auto met grote afstand het best verkochte model is.

audi-a4-2019-36-4

Audi A4 facelift wijzigingen

De Audi A4 kreeg een neus met een bredere, vlakkere grille. Bij de oude A4 liep de motorkap door tot in de grille, nu niet meer. Bij de S4 en de S Line-versies valt dat extra op door een prominente sleuf. Ook de koplampen werden aangepast en kregen standaard led-verlichting. Optioneel kun je matrix-led-koplampen bestellen.

Binnenin bleef veel bij het oude, maar springt één verandering eruit. De draaiknop voor de bediening van het multimediasysteem is verdwenen. In plaats daarvan heeft de Audi A4 een touchscreen van 10,1 inch (ruim 25 centimeter). Het systeem reageert nu ook op stemcommando's. De volledig digitale virtual cockpit blijft oogstrelend, maar deze is niet in alle versies standaard. Optioneel is ook een head-up display leverbaar.

Diesel, diesel, diesel

Op technisch gebied veranderde er veel minder. Je kunt de veranderingen op een half A4'tje afdoen. Zo bleef het motorenaanbod grotendeels hetzelfde. De Audi A4 wordt leverbaar in acht motorvarianten, waarvan vijf een dieselmotor hebben. Het vermogen varieert van 136 pk (30 TDI) tot 347 pk (S4 TDI). Die S4 - standaard met quattro-vierwielaandrijving - is meteen het topmodel. Opvallend is dat de S4 tot nu toe geleverd werd met een V6-benzinemotor, maar Audi kiest nu sans gêne voor diesel.

Audi A4 op benzine

Wie liever op benzine rijdt, kan kiezen uit een viercilinder TFSI-motor met 150, 190 of 245 pk. Plug-in hybrides of elektrische versies ontbreken nog altijd. Wel worden de meeste modellen (op de 40 TDI en 45 TDI na) geleverd met een 12 volt mild hybrid-systeem, dat remenergie kan terugwinnen en zorgt voor een boost bij het accelereren. De S4 heeft zelfs een 48-voltsysteem, dat de elektrische compressor van stroom voorziet. Daarmee is volgens Audi het turbogat verleden tijd.

Audi A4 40 TFSI

Wij rijden met de Audi A4 40 TFSI met 190 pk. Het touchscreen werkt voortreffelijk: het instellen van de route en het koppelen van de telefoon gaat probleemloos. En dan overkomt ons wat we met veel Audi's hebben: je rijdt weg en denkt nauwelijks meer aan de auto. Voor echte autoliefhebbers is dat slecht nieuws: de A4 is geen rijdersauto. De besturing is niet zo scherp en de zeventraps S tronic-transmissie schakelt net te traag als je in een sportieve bui bent.

audi-a4-2019-36-3

Zoals Johan Cruijff al zei ...

Maar de meeste Audi's A4 slijten hun dagen nu eenmaal niet op mooie bochtige wegen en het gros van de bestuurders heeft niet zoveel behoefte aan sportief geweld. Wie vooral een comfortabele auto zoekt met een voortreffelijk afgewerkt interieur, zal wél vrolijk worden van de A4. De 2.0 TFSI-motor is nauwelijks hoorbaar en toch vlot: hij doet maar 7,3 seconden over de sprint naar 100 km/h. Het onderstel stelt evenmin teleur: hobbels en kuilen worden uitstekend gladgestreken. Maar wel op een Cruijff-achtige manier: "Je gaat het pas zien als je het doorhebt." En daar zit 'm de onopvallende kracht van de Audi: je hébt niet zoveel door van de inspanningen van de auto. Je stuurt, praat wat met de bijrijder, luistert naar je favoriete muziek of naar en podcast en voor je het weet ben je op je bestemming.

Prijzen Audi A4

Is de Audi A4 duur? In september staat hij in de showroom, maar nog niet alle varianten zijn dan te koop. De 35 TFSI (150 pk) is de instapversie bij de benzinemotoren en kost 42.920 euro. De 35 TDI (163 pk) is de goedkoopste diesel en mag mee voor 47.730 euro. De instap-diesel en de Audi S4 laten nog even op zich wachten.

Conclusie

Audi heeft de designschroom van zich afgegooid: de A4 heeft een wat gedurfder en sportiever uiterlijk. De rijeigenschappen blijven typisch Audi: het merk weet als geen ander onopvallend goede auto's te bouwen. Het is degelijkheid wat de klok slaat bij de Audi A4. Een rijdersauto is de Audi A4 niet, maar liefhebbers van comfort, mooie materialen, stilte en dure opties kunnen als vanouds hun hart ophalen.

audi-a4-2019-36-2

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Audi S4

Autotests · Audi

Test occasion: Audi S3 – Occasion videotest: Audi S3

Autotests · Audi

Test occasion: Audi A5 – Occasion videotest: Audi A5

Autotests · Audi
Ontdek meer