Rijtesten: Audi Q7 – Getest: Audi Q7

Vier jaar geleden stapte Audi met veel goede moed in de fullsize SUV markt. Iedereen was destijds nog in de ban van een dergelijk luxe werkpaard, maar dat was nog maar van korte duur. De ‘problemen’ met bank en pomp deden de afzet in dit segment vlot slinken.

De nadruk van de vernieuwde Q7 ligt daarom ook op het sterk verbeterde (en schonere) motorenpallet. Wij mochten hem aan de tand voelen. Een tijd lang werden we in Europa ook meegezogen in een trend die zich al een ruime periode in Amerika voordeed; bigger is better. Een auto die in ons kleine-koude-kikkerlandje beter bekend staat als PC Hoofttractor of benzineslurpend bakbeest. Vooroordelen die een eigenaar van een dergelijke bolide lange tijd nog weg kon lachen. Het hoorde immers bij het imago. De SUV-rijder wil ruimte, een hoge instap, een stoere uitstraling en bovendien profiteren van een flinke dosis trekkracht. Maar er veranderde iets. De wereld kwam in een crisis en de grote SUV werd toch als onverantwoord gezien. Mede door de linkse delegatie in ons land spuugden de media op deze mastodonten en zodoende raakte de SUV in de verkeerde hoek. Zo ook de Audi Q7.

Krachtig uiterlijk Vier jaar geleden maakten we voor het eerst persoonlijk kennis met de Q7; een forse auto die vooral stoer en dik oogt. Een uitstraling die het model na de facelift nog steeds prima omschrijft, al lijken de ontwerpers hem wat ranker gemaakt te hebben. Vooral aan de voorzijde. Hier zien we niet alleen nieuwe koplampunits, maar tevens wordt de neus gesierd door LED-rijdagverlichting, een gewijzigde grille en een nieuwe voorbumper. Kijken we naar de zij- en achterkant dan is de facelift beperkter. Het grootste verschil met de eerste generatie zit hem in de meegespoten zijskirts, een hertekende achterbumper en frisse achterlichten, uiteraard voorzien van LED´s. Kortom geen dramatische wijzigingen op het gebied van het exterieur, maar slechts het wegpoetsen van wat ouderdomssporen met als resultaat dat de Q7 er weer fris en modern bijstaat.

Ruimte genoeg Achter de fors bemeten carrosserie zien we een veelzijdig en ruim interieur. Een voordeel van deze SUV is de beschikbaarheid van een derde zitrij die de auto omtovert tot een zevenzitter. Wellicht zijn de achterste stoelen voor een volwassene geen aanrader, kinderen zullen er prima kunnen neerstrijken. Op de vijf voorste zitplaatsen geen reden tot klagen. Alle ledematen kunnen vrijuit bewegen en in alle richtingen over genoeg ruimte beschikken. De bestuurder kan evenmin klagen, want op het gebied van ergonomie heeft Audi de zaken goed voor elkaar. Tezamen met de fraaie bouwkwaliteit, hoogwaardige materialen en riante uitrusting beschikt de Q7 over een fijne werkplek.

Smeuïge TFSI-krachtbron Na de grondige inspectie van ex- en interieur is het hoog tijd om het motorcompartiment eens wakker te schudden. Wij krijgen tijdens onze korte kennismaking de beschikking over de sleutels van de 'instap'-benzinevariant. De nieuwe 3.0 TFSI kennen we onder andere uit de Audi S4 en telt zes cilinders. De krachtbron wordt geholpen door zowel een turbo als door een compressor en levert in onze uitvoering een vermogen van 272 pk. Genoeg power zou je zeggen en inderdaad de specificaties knikken het volmondig toe. Met nul naar honderd km/h in 7,9 seconden sla je zeker geen modderfiguur, maar voor het gevoel lijkt het minder spectaculair. Het is wellicht toe te schuiven aan de soepel schakelende, nieuwe achttraps-automaat en het geluidsarme interieur. De tegenvallende beleving hoeft echter niet perse negatief opgevat te worden, het tekent juist het comfortniveau aan boord. Een ander voordeel aan de smeuïge TFSI-motor is zijn brandstofverbruik, want waar zijn voorloper nog 12,1 l/100km benzine gebruikte redt de nieuwe krachtcentrale 100 kilometer met gemiddeld 10,7 liter benzine.

3.0 TDI Naast een nieuwe benzinemotor voegde Audi ook een vernieuwde dieselmotor toe aan de Q7-lijn. Ook dit 'instap'-model ontvangt van ons aanhalingstekens, want een instapper kun je het met 240 pk onmogelijk noemen. Zeker niet als je het maximale koppel van 550 Nm in ogenschouw neemt. Qua prestaties doet de zelfontbrander het niet onder voor de 272 pk sterke 3.0 TFSI. De welbekende sprint verloopt in exact dezelfde tijd en de topsnelheid ligt met 218 km/h slechts 7 km/h onder die van zijn benzinegestookte broer. Het grootste voordeel wordt pas duidelijk bij de pomp, want de vernieuwde 3.0 TDI verbruikt gemiddeld 7,4 liter per 100 km. Maar liefst twintig procent minder dan de voorgaande krachtbron.

Spelen met de zwaartekracht We hebben het al eerder meegemaakt, maar toch blijven we ons verbazen. Hoe kan een autofabrikant een twee ton wegende kolos zo lichtvoetig laten bewegen? Natuurlijk merk je dat je onderweg bent met een auto van formaat, maar de manier waarmee de Q7 zich voortbeweegt is formidabel. De rijeigenschappen blijken uiterst dynamisch, want ondanks dat het model nagenoeg niet overhelt in bochten bewijst het over veel comfort te beschikken. Toch blijft het onnatuurlijk om te zien hoe vlot de Audi zich door een bocht weet te manoeuvreren. Mede dankzij de vierwielaandrijving blijft de SUV lange tijd neutraal in snel genomen bochten, maar uiteindelijk gaat de balans over in onderstuur. Een te verwachten kenmerk van een auto van dit formaat. Al met al overtuigt de Q7 op het gebied van rijdynamiek absoluut. Eindeloos kilometers maken op de snelweg is, evenals een bochtig dijkweggetje, een aangename bezigheid.

Resumé Hoewel de grote SUV steeds meer uit de gratie lijkt te raken, pogen fabrikanten de consument een steeds aantrekkelijker aanbod voor te schotelen. Audi helpt hier aan mee in de vorm van vernieuwde Q7. Het model is door de Duitse fabrikant verder fijngeslepen en kan opnieuw meekomen met de besten in dit segment. Dankzij een sterk verfijnd motorpallet en gemoderniseerd uiterlijk kan de grootste telg uit Ingolstadt weer jaren vooruit.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Audi S4

Autotests · Audi

Test occasion: Audi S3 – Occasion videotest: Audi S3

Autotests · Audi

Test occasion: Audi A5 – Occasion videotest: Audi A5

Autotests · Audi
Ontdek meer