Eerste review BMW 330e

Het is maar hoe je de nieuwe 330e wilt rijden: volledig elektrisch, om te profiteren van zijn toegenomen actieradius, of als echte BMW-rijder, met de 41 pk XtraBoost paraat.

Wat is er opvallend aan de BMW 330e?

In vergelijking met zijn voorganger is de elektrische actieradius van het model verdubbeld naar 60 kilometer. Wat meer dan genoeg is voor de gemiddelde forens, die volgens het CBS zo’n 22 kilometer van zijn of haar werk woont. Nou is het elektrobereik van de 330e in de praktijk natuurlijk lager dan BMW opgeeft, zeker als er veel op de snelweg wordt gereden, maar toch moet een behoorlijke afstand op batterijkracht alleen mogelijk zijn. En anders is er altijd de verbrandingsmotor nog.

bmw-330e-2019-33-2

Wat is er goed aan de BMW 330e?

Het samenspel tussen de verbrandingsmotor, elektromotor en achttraps automaat. Alles werkt zo ontzagwekkend verfijnd, dat je de overgangen tussen de verschillende aandrijfmodi nauwelijks merkt. De bekende 2,0-liter turboviercilinder uit de 320i levert in de 330e hetzelfde vermogen: 184 pk. Het blok krijgt ondersteuning van de elektromotor, waarmee het systeemvermogen van de aandrijflijn uitkomt op 252 pk. Daarbovenop is voor een korte tijd 41 pk extra beschikbaar. De 330e is de eerste BMW die is uitgerust met de zogenoemde XtraBoost-functie. Die werkt alleen in de rijmodus Sport, wordt geactiveerd als het gaspedaal stevig wordt ingedrukt en is maximaal 10 seconden lang beschikbaar. Het resultaat? Een acceleratie van stilstand naar 100 km/h in niet meer dan 5,9 seconden. De 330e is 200 kilogram zwaarder dan een 330i, maar dat heeft BMW op een indrukwekkende wijze weten te verhullen. Het model stuurt even fijn als een 3-Serie met minder pondjes op de heupen. Lichte aanpassingen aan het onderstel en de stuurinrichting resulteren in een sedan die op een bijna perfecte wijze comfort met sportiviteit combineert.

bmw-330e-2019-33-2b

Wat kan er beter aan de BMW 330e?

Om plaats te bieden aan de 12-kWh batterij van de 330e moest de brandstoftank opschuiven naar een plekje boven de achteras. Daar hapt hij 105 liter uit de kofferbak van de 3-Serie, waardoor er 375 liter overblijft.

bmw-330e-2019-33-3

Wanneer komt de BMW 330e en wat kost-ie?

De 330e is al te bestellen, maar komt pas eind dit jaar op de markt. In de zomer van 2020 volgt – voor het eerst – een 330e Touring. De sedan is er vanaf 52.300 euro.

bmw-330e-2019-33-4

Wat vind ikzelf van de BMW 330e?

Eigenlijk ben je gek als je nog een BMW 330i koopt. Voor nagenoeg hetzelfde bedrag is de 330e even krachtig en snel, maar een factor vier zuiniger. Tenminste, als je optimaal van de elektrische actieradius gebruikmaakt. En dat kan deze keer echt, want met een bereik van maximaal 60 kilometer komt de 330e een stuk verder dan zijn voorganger.

bmw-330e-2019-33-5

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

BMW 8-serie Coupé beloont liefhebbers

Autotests · BMW

Test occasion: BMW M3 – Occasion videotest: BMW M3

Autotests · BMW

Test occasion: BMW X3 E83 – Occasion videotest: BMW X3 E83

Autotests · BMW
Ontdek meer