Test occasion: BMW Z4 – Occasion videotest: BMW Z4

BMW's Z4 is een echte klassieke roadster met een lange motorkap en aandrijving op de achterwielen. In 2006 kwam er ook een Coupe versie van de Z4, maar die is veel minder goed verkocht. In datzelfde jaar kreeg de Z4 een facelift en kwamen er iets sterkere motoren.

Het aanbod aan motoren is klassiek BMW met slechts één viercilinder en verder louter zescilinders. De topper van de range was de Z4M met de uit de M3 bekende 3,2 liter grote zes-in-lijn met 343 pk.

  • Op AutoScout24 zijn ongeveer 150 exemplaren van de tweedehands BMW Z4 te vinden.
  • Ongeveer 66% leer
  • 75% handgeschakeld
  • 41% heeft parkeersensoren
  • Iets meer dan 8% betreft de Z4 Coupe.
  • Er staan slechts een handjevol Z4M's te koop.
  • Prijzen beginnen net onder de €10,000 euro daar is al best veel keus. Loopt op tot dik dertig mille.

Pluspunten

  • Rijeigenschappen
  • Cabrio die ook dicht lekker rijdt

    Aandachtspunten

  • Kijk in de kofferbak onder de bekleding. Kijk of er in de accubak geen water staat. Zo ja, dan is er waarschijnlijk sprake van waterlekkage bij de elektromotor van de cabriokap. Bij de dakmotoren zit een waterafvoer dat het water via een slangetje naar beneden laat wegvloeien. Kijk of de bakjes / slangetjes verstopt zitten en vraag aan de verkopende partij of hij/zij de slangetjes wil schoonspuiten met lucht. Als de accubak (in de achterbak) vochtig is, duidt dat meestal ook op een lekkage bij de elektromotor van de cabriokap. Vervangen van een kapmotor is dure grap, 1000+ euro!
  • Tikkende klepstoters bij het N52 blok/ de zes-in-lijn geleverd na de facelift. Het gaat om de volgende motoren: 2.5i 177PK, 2.5Si 218PK en de 3.0Si 265PK. Dit is vooral bij koude motor en korte ritjes te horen. Het is alleen op te lossen door het plaatsen van een nieuwe cilinderkop, maar er treedt niet direct motorschade op als de stoters tikken. Vanaf oktober 2008 is het probleem verholpen.
  • De elektrische ramen zijn een zwak punt, ze dienen soepel te openen zonder haperingen of rare bijgeluiden. Bij openen van de deur moet het raam een centimeter openen en bij sluiten weer dicht gaan. Je kan tevens controleren op speling bij gesloten raam en open deur. Als er te veel speling op zit, dan is het mechaniek ook niet helemaal fris.
  • Veren achter breken relatief snel: let op rammels aan de achterzijde tijdens het rijden.
  • Draagarmpjes met speling op rubbers zoals vele BMW's maar dit is niks nieuws. Trekkend gevoel in het stuur als je subtiel remt houdt waarschijnlijk in dat er iets mis is met de draagarmlagers van de onderste wishbones aan de voorzijde, deze zullen vervangen moeten worden.
  • Een bonkend geluid bij lage snelheid betekent meestal dat de endlinks van de anti-roll bar stuk gaan.
  • Als de motor onrustig stationair loopt of als er een ratel te horen is aan de bovenkant van het blok duidt dit meestal op problemen met de Double Vanos variabele kleptiming.
  • Voel onder de bijrijdersstoel en bestuurderstoel onder de bekleding (gewoon je hand ertussen steken). Is alles droog? Zo niet, dan is er wellicht een deurpanneel kapot en lekt er water langs de a-lijsten (vaak te verhelpen door rubberen strip te vervangen)

    Motoren

  • 2.2i 170 PK
  • 2.5i 177 PK
  • 2.5i 192 PK
  • 2.5Si 218 PK
  • 3.0i 231 PK
  • 3.0Si 265 PK
  • Z4M 3.2 343 PK

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Test occasion: BMW X3 E83 – Occasion videotest: BMW X3 E83

Rijtesten: BMW 2-serie Gran Tourer – Autotest: BMW 2-serie Gran Tourer

Test occasion: BMW 3 serie – Occasion videotest BMW 3 serie

Ontdek meer