Review DS 3 Crossback E-Tense (2019)

Wie nú de elektrische DS 3 Crossback E-Tense bestelt, krijgt op z'n vroegst pas in april 2020 bericht van de DS-dealer dat de auto klaar staat om overhandigd te worden. Geduld wordt echter beloond.

Wat is er opvallend aan de DS 3 Crossback E-Tense?

Kijk zelf maar. Zowel vanbinnen als vanbuiten hebben de ontwerpers van de DS 3 Crossback hun creativiteit de vrije loop gelaten. Fantasierijke vormen, opvallende kleuren, exclusieve materialen. Dat je te maken hebt met de elektrische versie van de DS 3 Crossback, zie je pas wanneer je het contact aanzet, en de stroommeter in het digitale instrumentarium ziet. Wanneer je dieper gaat zoeken in het infotainmentsysteem, dan vind je ook een schermpje dat je stroomverbruik laat zien, of hoe alle energiestromen tussen het accupakket (onder stoelen en banken) en de aangedreven voorwielen lopen. Wat ook opvalt, is de (op papier) bescheidenheid van de 136 pk sterke elektromotor en de het accupakket, dat een capaciteit heeft van 50 kWh. Vergelijk dat eens met de belangrijkste concurrent van de DS 3 Crossback E-Tense, de Hyundai Kona Electric. Daarin laat de elektromotor een vermogen van 204 pk los op de voorwielen, en hebben de accu’s een capaciteit van 64 kWh. Goed voor een actieradius van bijna 450 kilometer, volgens WLTP-verbruiksnorm. De DS 3 Crossback E-Tense lijkt er met een bereik van 320 kilometer dan maar bekaaid vanaf te komen…

Wat is er allemaal goed aan de DS 3 Crossback E-Tense?

Veel. De DS 3 Crossback E-Tense rijdt erg lekker. Het onderstel heeft een souplesse die herinnert aan de klassieke, hydropneumatisch geveerde Citroëns van weleer, zoals de GS, de BX en de Xantia, en daarmee overmeestert hij de beroerdste wegdekken. De DS 3 Crossback heeft een dikke laag isolatiemateriaal, waardoor storende geluiden van de banden en de rijwind meer dan adequaat buiten de deur worden gehouden. Leun achterover en geniet van alle comfort en de standaard luxe die de auto aan boord heeft. Ook al zit er in de DS 3 Crossback E-Tense ‘maar’ een elektromotor met 136 pk, een trage slak is de auto beslist niet. Gebruikmakend van zijn ‘instant’ koppel van 260 Nm, accelereert hij in 8,7 seconden naar de honderd. Op voorwaarde dat je het Sport-programma hebt ingeschakeld, want alleen daarin laat de elektromotor zich van zijn krachtigste kant zien. Schakel je over naar Normal, dan word je 20 kW ontnomen en heb je nog 108 pk onder je rechtervoet. Zet je de software in het Eco-programma, dan gaat er nóg eens 20 kW van het vermogen af, en is er nog maar 81 pk beschikbaar. Ruim genoeg voor in de stad, trouwens.

Waarin is de DS 3 Crossback E-Tense geen uitblinker?

De DS 3 Crossback is bepaald geen ruimtewonder. Zelfs een gedemonteerde etalagepop zal nog klagen over de beschikbare armslag en beenruimte op de achterbank. En vergeleken met de concurrentie uit Zuid-Korea, komt de DS 3 Crossback E-Tense op het vlak van motor en actieradius simpelweg tekort. Ook als zegt DS Automobiles zelf dat de overgrote meerderheid van autorijdend Nederland aan de totale reikwijdte van 320 kilometer ruimschoots genoeg heeft voor een weekje autogebruik. Maar in de prijscategorie waar de DS 3 Crossback E-Tense opereert, hebben de Hyundai Kona Electric en Kia Niro Electric simpelweg meer te bieden. Zo ook ruimte op de achterbank.

Wanneer komt de DS 3 Crossback E-Tense en wat kost-ie?

Zit je stevig? Dan kunnen we je de vanafprijs van de DS 3 Crossback E-Tense vertellen: 43.190 euro. Ja, dat is een fors bedrag voor zo’n compacte elektrische auto. Het zal echter nog wel even duren voordat de accuprijzen zodanig laag worden dat elektrische auto’s als de DS 3 Crossback E-Tense ook voor Jan Modaal een behapbare aanschaf worden. Het zijn dan ook vooral de zakelijke rijders die in de eerste plaats een zo laag mogelijke bijtelling (8 procent) willen betalen over hun privé afgelegde kilometers die voor elektrische auto’s als deze DS 3 Crossback E-Tense kiezen. Hun keuze voor deze compacte SUV uit Frankrijk is eenvoudig te beargumenteren door de zeer complete uitrusting – die bovendien met tal van hebberig makende opties kan worden uitgebreid. Dus als je een bedrag van 50.000 euro mag besteden aan een nieuwe leaseauto (en niet de ruimte nodig hebt van bijvoorbeeld de Kia Niro), dan doe je bij de DS-dealer goede zaken. Bestellen kan nu al, de levering volgt pas in april volgend jaar. Want de Nederlandse DS-importeur wil zijn klanten niet belasten met de beperkingen van een 1-fase oplaadsysteem. Vanaf april wordt de 3-faseversie van de DS 3 Crossback E-Tense leverbaar.

En wat vind ikzelf van de DS 3 Crossback E-Tense?

Ik geef toe: eerst had ik mijn bedenkingen over het ontwerp van de DS 3 Crossback, maar nu ik de auto een hele dag 'live' heb mogen beleven, heb ik die mening bijgesteld. Ik vind het een leuke verschijning, met een prachtig interieur (al blijf ik mij afvragen of ik al die ruitvormen niet heel gauw beu zou zijn...) en in elektrische vorm bovendien een heerlijk soepel presterende auto. Dat de reikwijdte en de ruimte op de achterbank aan de krappe kant zijn, is voor mij geen belemmering, want ik behoor tot de autogebruikers die aan 320 kilometer vaak genoeg heeft voor een hele week, en bovendien heb ik geen kinderen waarbij de puberfase zich binnenkort aankondigt. Wanneer ik groenlicht kreeg om een leaseauto uit te mogen kiezen, zou de DS 3 Crossback E-Tense zomaar op mijn shortlist kunnen belanden.

ds3-e-tense-2019-44-3

Klaar voor de volgende stap?