Korte test: Ford S-Max 2.2 TDCi – Sterk staaltje

Vanaf nu zijn de topmodellen van Ford, de Mondeo, de S-Max en de Galaxy met een nieuwe dieselmotor verkrijgbaar. De krachtige 170 pk 2.2 TDCi rondt het aanbod aan dieselmotoren naar boven af.

Een echte reden tot feesten: tenslotte gaat Ford daarmee voor het eerst over de drempel van de 140-pk diesel. De 2,2 liter dieselmotor is de jongste telg uit de Pan-Europese samenwerking tussen PSA (Citroën/Peugeot) en Ford. Het grootste deel van de ontwikkeling gebeurde in het onderzoekscentrum van Ford in Aken (FFA), gebouwd wordt de viercilinder van PSA in het Franse Trémery.

Voor de hele familie

De dieselmotor wordt bij Ford eerst ingezet in de modellen Mondeo, S-Max en Galaxy. In de toekomst zal de motor ook in het portfolio van de vroegere Ford-dochter Land Rover en vast en zeker ook in het een of andere Franse model opduiken. Wij hebben de motor voor de eerste keer in de S-Max getest.

“Veel klanten willen meer vermogen”, zegt professor Dr. Rudolf Menne, leider van de FFA, “maar hebben eigenlijk alleen maar meer toeren nodig”. Precies daarop hebben de ingenieurs in Aken hoofdzakelijk hun aandacht gevestigd. Het resultaat mag er zijn: behalve 170 pk staan er nu ook 400 Newtonmeter op de lijst van specificaties.

Klaar voor de sprint

Ook de verkoopgrafiek spreekt al klare taal. Bij 1.750 toeren bereikt het toerental het maximum en blijft op dit niveau staan bij 2.750 omwentelingen. Zo heeft de hapering van de turbomotor tijdens de acceleratie geen kans meer. Bij spontane inhaalmanoeuvres worden dankzij een zogenaamde overboostfunctie zelfs 420 Newtonmeter aangesproken, die de S-Max nog eens een extra kick moeten geven.

Maar laten we de papieren specificaties verlaten en de weg opgaan. De Common-Rail viercilinder snort soepel in z’n vrij en wacht alleen maar op het bevel om gas te geven. Dat zet hij onberispelijk om in een voorwaartse versnelling, de stevige trekkracht overtuigt. De kort gedimensioneerde eerste versnelling van de handgeschakelde zesversnellingsbak zorgt er ook voor dat het toerental zoetjes oploopt en de Ford naar voren jaagt. Tegen het einde van het jaar wil Ford additioneel een zestrapsautomaat aanbieden.

Geen slappeling

Na 9,4 seconden geeft de snelheidsmeter 100 km/uur aan, tot 212 loopt de naald vlot door. Pas na 4.500 toeren houdt het doortrekken een beetje op. Bij hogere toeren geeft de viercilinder zich akoestisch duidelijk bloot als dieselmotor bloot, maar dat is helemaal niet storend: de goede isolatie zorgt voor een aangenaam geluidsniveau in het interieur van de ruime S-Max.

Het opgegeven gemiddeld verbruik van 6,6 liter diesel per 100 km is niet helemaal voldoende om bovenaan op de lijst van de meest spaarzame auto’s te komen Bij een wat vlotte snelheid lag ons testverbruik net boven de acht liter. Maar de S-Max is met deze cijfers een goede moter in zijn klasse.

Conclusie

De concurrentie is al lang over de 140–pk drempel, nu eindelijk trekt Ford bij. Met de nieuwe viercilinder heeft Ford een overtuigende motor in assortiment, dat perfect bij het dynamische karakter van de Mondeo, S-Max en Galaxy past. Het spontane begin en het krachtig doorgaan van de 175 pk sterke dieselmotor maakt inhaalmanoeuvres tot een kinderspel en zorgt voor veel rijplezier. De S-Max met de nieuwe motor is vanaf 44.500 euro te verkrijgen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Test occasion: Ford Focus – Occasion videotest Ford Focus

Autotests · Ford

Test occasion: Ford Fiesta – Occasion videotest: Ford Fiesta

Autotests · Ford

Rijtesten: Ford Fiesta ST – Autotest: Ford Fiesta ST

Autotests · Ford
Ontdek meer