Test Hyundai i30 Fastback N

Hyundai heeft de smaak te pakken: de i30 N werd met open armen ontvangen door liefhebbers van hot hatches. Nu krijgt ook de i30 Fastback een kippenvel-editie.

Wat één enkele letter voor een automerk kan betekenen, weet Alfred Biermann als geen ander. Voordat hij in 2015 opperhoofd werd van de R&D-afdeling van Hyundai, werkte hij voor M GmbH. De letter M is magisch voor autoliefhebbers, de letter N nog niet. Maar als het aan Biermann ligt, verandert dat snel. Hij doet bij Hyundai wat hij ook deed bij M GmbH: seriemodellen omtoveren tot performance-auto's, waarbij alles draait om maximaal rijplezier.

Hyundai i30 Fastback N populair in Duitsland

Biermann heeft het eerste deel van zijn achternaam ruimschoots verdiend, want van de i30 N werden veel meer exemplaren verkocht dan Hyundai hoopte. Met name in Duitsland is hij populair. Ook van de nieuwe i30 Fastback N werden op voorhand al duizend orders genoteerd. Al die mensen reden geen kilometer proef met hun nieuwe auto, maar hebben kennelijk zoveel vertrouwen in de toverkunsten van Biermann en zijn team dat ze blind tienduizenden euro's overmaken. Overigens heeft Hyundai als een automobiele versie van Real Madrid overal knappe koppen weggekocht: Klaus Köster, ook werkzaam bij de N-divisie, heeft een verleden bij AMG.

Geen halve maatregelen

Laten we maar meteen verklappen dat de N-klanten niet teleurgesteld zullen zijn. Om een spannende versie van de Fastback te maken, werden geen halve maatregelen genomen. De nieuwe bumpers, de rode bies rond de diffusor en de voorspoiler en de grote wielen maken de Fastback N veel spannender dan het nuchtere standaardmodel. Het onderstel werd bovendien verlaagd, boven op de achterklep prijkt prominent een spoiler.

275 pk vermogen en 353 Nm koppel

De i30 Fastback N heeft een vermogen van 275 pk. Tussen de 1450 en 4200 tpm is het maximale koppel van 353 Nm (378 Nm in over-boost) beschikbaar. Het maximum vermogen staat klaar bij 6000 tpm. Hyundai heeft werk gemaakt van het uitlaatgeluid: er zijn kleppen in de afvoerpijpen aangebracht, waardoor de auto het op een onbedaarlijk brullen zet. De diepe bas bij lage toeren gaat over in een fel blaffen wanneer het toerental stijgt.

Het genot van een handbak

Zelfs bij GTI'tjes is een automaat of transmissie met dubbele koppeling geen taboe meer, maar Hyundai moet daar niets van hebben. Koop je een N, dan krijg je altijd een handgeschakelde zesbak. En wat een genot is dat. Wie de motor en de bak op elkaar heeft afgestemd, verdient een medaille. Schakel je terug, dan gaat dat met een scheut tussengas gepaard. Zo krijg je het echte racegevoel, alsof je altijd over het circuit van Zandvoort dendert.

Elektronisch geregeld sperdifferentieel

Om nog meer dynamiek te genereren, werd de voorwielophanging aangepast. Daardoor hoef je niet bang te zijn voor onderstuur: de Fastback N laat zich uiterst goedmoedig op de grens rijden. Zelfs vanuit krappe bochten brengt hij dankzij het elektronisch geregelde sperdifferentieel zijn kracht soeverein op de weg over en laat hij zich met speels gemak op koers houden.

Oordeel over Hyundai i30 Fastback N

De i30 Fastback was al een auto waarop niet veel aan te merken was, maar pas met de N onderscheidt het model zich echt. Het lijkt erop dat Hyundai zijn rally-ervaring in deze auto heeft gestopt: het is een heerlijk sportieve auto waarbij het praktisch gemak nog altijd aanwezig is. De Hyundai i30 Fastback N kost 52.095 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Rijtesten: Hyundai i30 Wagon – Gereden: Hyundai i30 Wagon

Autotests · Hyundai

Rijtesten: Hyundai i30 – Getest: Hyundai i30

Autotests · Hyundai

Rijtesten: Hyundai i40 Crosswagon – Gereden: Hyundai i40 Crosswagon

Autotests · Hyundai
Ontdek meer