Test occasion: Hyundai I30 – Occasion videotest: Hyundai I30

Hyundai i30 2007-201

Hyundai verbaasde vriend en vijand met de grote stappen die het merk nam. De vorige generatie i30 laat op sommige punten nog wat liggen ten opzichte van de concurrenten, maar degelijk is de i30 wel.

Het materiaalgebruik in het interieur is in ieder geval wat minder dan bij sommige Europese tegenstrevers, maar slijten doet het niet zichtbaar. Los van deze cosmetische zaken zijn er nog twee dingen waarop de rest het beter doet. Het rijgedrag is niet zo heel spannend, maar veel kopers deert dat niet. Belangrijker nog is dat veel i30's lawaaiig kunnen zijn, doordat ze in de hoogste versnelling vrij veel toeren maken. Tijdens een proefrit dus altijd even de snelweg opgaan, om zelf te ervaren of je je daar aan stoort.

Aanbod occasions

  • Op AutoScout24 zijn ruim 500 exemplaren van de tweedehands Hyundai i30's te vinden.
  • De stationversie i30 CW is 40% van het aanbod.
  • Diesels vormen slechts 12% van het aanbod.
  • Slechts 6,5% heeft een automatische versnellingsbak
  • Echt luxe i30's zijn lastig te vinden: maar een handjevol heeft xenon verlichting, stoelverwarming, een open dak of lederen bekleding.
  • Prijzen beginnen bij 6.000 euro

Pluspunten

  • Heel betrouwbaar
  • Veel waar voor je geld.

Aandachtspunten

  • Defect contactslot, de contactsleutel komt er dan niet meer uit. Smeren helpt in sommige gevallen.
  • Bij de dieselmotoren gaat de druksensor van de common rail wel eens stuk.
  • 17” velgen zijn eigenlijk een maatje te groot
  • Standaard gemonteerde Hankook banden zijn lawaaiig.
  • Kachel heeft op langere ritten soms moeite om temperatuur vast te houden.
  • ISG start stop systeem werkt niet altijd, meestal een teken dat de accuspanning te laag is.
  • Daklijst i30 wagon gaat bol staan: dealer lost dit op met extra klemmen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Rijtesten: Hyundai i40 Crosswagon – Gereden: Hyundai i40 Crosswagon

Rijtesten: Hyundai ix20 – Gereden: Hyundai ix20

Ontdek meer