Eerste review Hyundai Ioniq Electric (2019)

Wil jij in 2019 nog een elektrische auto kopen met 4 procent bijtelling? Dan ben je bij Hyundai aan het goede adres. De Ioniq Electric is vernieuwd en heeft een groter accupakket, een hooggeplaatst touchscreen en een handige app gekregen.

Wat is er opvallend aan de Hyundai Ioniq Electric?

Wat wil je eerst: de opvállendste vernieuwing of de belángrijkste vernieuwing? De nieuwe voorkant is opvallend. De eerste Ioniq Electric had een glad front, voortaan zitten het Hyundai-embleem en de nummerplaat op een soort schild met een zigzagpatroon erin. De oplettende kijker ziet ook twee horizontale klepjes; daarmee hapt de Ioniq naar lucht. Het belangrijkste nieuws van de nieuwe Ioniq Electric is zijn nieuwe accucapaciteit van 38,3 kWh (voorheen: 28 kWh). Daardoor is de actieradius toegenomen tot 311 kilometer.

Wat is er goed aan de Hyundai Ioniq Electric?

De Hyundai Ioniq Electric is super zuinig. Dankzij de gestroomlijnde carrosserie en de efficiënte aandrijflijn is het stroomverbruik lager dan dat van elke andere elektrische auto. Alleen de Tesla Model 3 komt erbij in de buurt, maar die is veel duurder. Wij reden een route met veel snelwegkilometers en klokten een verbruik van 13 kWh per 100 kilometer. Op die manier is pas na 290 kilometer de accu leeg. Keurig! Het interieur van de Ioniq is ook vernieuwd. Het touchscreen is uit het dashboard getild en meet voortaan 10,25 inch diagonaal (standaard 8 inch). Die schermruimte kun je in tweeën splitsen: links de navigatiekaart, rechts de radiozenders. Of iets anders, want wisselen van menu is heel eenvoudig. En tijdens het opladen hoef je niet langer te gokken hoe vol de accu zit, want met de Bluelink-app kun je die informatie eenvoudig opvragen met je telefoon. Dit lijkt een vanzelfsprekende functie, maar de oude Ioniq Electric had dit niet …

hyundai-ioniq-electric-2019-36-1

Wat kan er beter aan de Hyundai Ioniq Electric?

De Ioniq Electric was al een fijne auto en dat is het nog steeds – maar nu met meer range. Gebleven is het slechte zicht naar achteren, dat is de schuld van de spoiler. Hyundai denkt dit op te lossen door je de achteruitrijcamera te laten inschakelen tijdens het rijden, maar dat kijkt raar. Over kijken gesproken: de voorkant heeft een spannend nieuw design, maar daarvan zie je niets terug op de zijkant. Stond de Ioniq soms alleen met zijn neus in de ontwerpstudie geparkeerd? Het derde verbeterpunt is eigenlijk een punt op onze eigen to-dolijst: de volgende keer willen we testen hoe snel de Ioniq oplaadt bij de snellader. Hyundai communiceert dat een volle accu een uur duurt, maar dat moet toch sneller kunnen? Zo groot is het accupakket (38,3 kWh) nu ook weer niet.

Wanneer komt de Hyundai Ioniq Electric en wat kost-ie?

Over twee weken kun je de Ioniq Electric bewonderen bij de Hyundai-dealer. Op de prijskaart staat 36.995 euro voor het basismodel: de i-Motion. Voor 1000 euro meer krijg je de Comfort-uitvoering met zo’n reusachtig 10,25-inch touchscreen mét navigatie en een dik audiosysteem. Deze versie heeft ook de langverwachte app-ondersteuning (BlueLink). Dan is er ook nog de Premium voor 41.495 euro met geventileerde stoelen en leerachtige stoelbekleding. Welke versie je ook kiest, de zakelijke bijtelling bedraagt altijd 4 procent want je blijft onder de grens van 50.000 euro.

Wat vind ikzelf van de Hyundai Ioniq Electric?

Ik heb de Hyundai Ioniq Electric altijd verkozen boven de populaire Nissan Leaf. Beide auto’s zijn elektrisch, comfortabel en stil, maar daar houden de overeenkomsten op. Lange bestuurders zitten lekkerder in de Ioniq, de bediening is eenvoudiger en de actieradius is realistischer. Bovendien voelt hij niet zwaar aan (de Leaf in bochten wel) en zodoende rijdt de Hyundai fijner. Het lage stroomverbruik van de Ioniq Electric zorgt ervoor dat je met een relatief klein accupakket toch ver komt, wat beter is voor je portemonnee (accu’s zijn duur) en het milieu (accu’s bouwen kost veel energie). Beide auto’s missen echter de aantrekkingskracht van een Model 3, Peugeot e-208 of Honda-e.

hyundai-ioniq-electric-2019-36-4

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Test occasion: Hyundai I30 – Occasion videotest: Hyundai I30

Autotests · Hyundai

Rijtesten: Hyundai i30 Wagon – Gereden: Hyundai i30 Wagon

Autotests · Hyundai

Rijtesten: Hyundai i30 – Getest: Hyundai i30

Autotests · Hyundai
Ontdek meer