Jeep Renegade is rijdende Casanova

De Jeep Renegade 1.3T verleidt je met zijn uiterlijk. Maar net als bij een spannende date die ongemerkt de ene na de andere dure cocktail bestelt, schrik je als je de rekening moet betalen. De nieuwe 1.3-liter turbomotor kan behoorlijk dorstig zijn, voor je het weet sta je weer bij het tankstation.

De Jeep Renegade heeft een onverklaarbare charme. Al is hij onderhuids een Fiat 500X en wordt hij in Europa gebouwd, toch lijkt de Renegade zo vanuit de Verenigde Staten de oceaan overgestoken te zijn. Hij combineert twee elementen: het stoere van Jeep en de aaibaarheidsfactor van compacte auto's. Naast een (Grand) Cherokee of een Wrangler oogt de Jeep Renegade ronduit schattig. Onze Renegade, met nieuwe 1,3-liter turbomotor, is met zijn voorwielaandrijving niet zo geschikt voor spannende offroad-avonturen als zijn stoere Amerikaanse neven. Daar veranderen de stoere rubberen vloermatten en de handgreep in het dashboard voor de bijrijder niets aan. Dat maakt hem des te geschikter als daily driver.

Nieuwe motor

Toen de Jeep Renegade vorig jaar werd gefacelift, kreeg hij nieuwe motoren. We reden al met de 120 pk sterke 1,0-liter driecilinder (Auto Review nabestellen (5/2019) kan hier), nu staat de viercilinder met 150 pk voor ons klaar. De driecilinder liet een tweeledige indruk achter: hij was stil, maar niet zo vlot en ook niet zo zuinig. Wat doen een extra cilinder, een automaat en 30 pk meer met een Renegade?

Alles is enorm in de Jeep Renegade

Als je in de Jeep Renegade bent ingestapt, valt meteen op hoeveel licht hij doorlaat door de grote ramen. Alleen al de voorruit is enorm. Goed tegen de herfstdepressie, al rijden wij de Renegade terwijl een hittegolf Nederland teistert. Over enorm gesproken: dat geldt ook voor de buitenspiegels en - naar al snel blijkt - ook voor de dorst van de motor. Officieel is een verbruik van 1 op 16,1 mogelijk, maar dat haal je in de praktijk niet. Als je veel in de stad rijdt en op de snelweg 120-130 km/h, is 1 op 11 realistischer. Dat is wat te veel voor een compacte auto.

Vervelende transmissie

De samenwerking tussen motor en bak is ook niet optimaal. De Renegade 1.3T is alleen te koop in combinatie met een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling (DDCT). Die doet vaak nét wat je niet wilt. Hij heeft een filosofische inslag en denkt graag even na voordat hij wat doet. In het dagelijks leven zouden meer mensen dat moeten doen, maar voor een automaat is het een twijfelachtige eigenschap. Sta je stil en wil je vlot een rotonde oprijden, dan duurt het lang voordat de bak de bewegingen van je gasvoet volgt. Ook bij een snelle inhaalmanoeuvre heeft de transmissie met zes versnellingen bedenktijd nodig. Het start-/stopsysteem denkt rustig mee, wij schakelden het vaak uit.

Rustig rijden

De oplossing is simpel: een rustige rijstijl. Daarbij voelt de versnellingsbak zich veel meer senang én druk je het verbruik. Op de snelweg is de Renegade in zijn element: het onderstel heeft een comfortabele afstemming en het geluid van de motor is beperkt. De banden hoor je wel goed, maar een lange rit met deze Jeep is geen straf.

Prijs van de Renegade 1.3T

De Renegade 1.3T kost 4000 euro meer dan de 1,0-liter driecilinder. Welke moet je hebben? We hebben geen duidelijke voorkeur. Ook met 150 pk is de Jeep Renegade een auto om rustig mee te toeren. De motor is wat krachtiger en iets verfijnder, maar we fronsen wel de wenkbrauwen bij de automaat. Gevoelsmatig zou de 1,3-liter turbomotor beter tot zijn recht komen met een handbak.

Conclusie

De Jeep Renegade is net Casanova: met zijn uiterlijk pakt hij je makkelijk in. Als 1.3T komt hij het beste tot zijn recht als je niet te veel haast hebt. Heb je dat wel, dan raakt de DDCT-transmissie in de war en stijgt het verbruik flink. Als je rustig met het verkeer meerijdt en door de enorme voorruit en spiegels ontspannen de wereld aanschouwt, profiteer je het meest van de charmes van de Jeep Renegade.

jeep-renegade-2019-46-2

Klaar voor de volgende stap?