Mercedes E 300 de (2019): plug-in hybride biedt het beste van twee werelden

Bij de Mercedes E 300 de worden de voordelen van een elektromotor en een dieselmotor gecombineerd. De dieselmotor mag dan onder vuur liggen, met de Mercedes E 300 de plug-in hybrid drijf je pomphouders tot wanhoop.

Een van de mooie én minder mooie kanten van het leven is dat het zo onvoorspelbaar is. Hele studies worden gewijd aan de toekomst, er bestaan zelfs mensen die zich futuroloog noemen. De een zegt dat we ons over vijftig jaar alleen nog in autonoom rijdende voertuigen voortbewegen, de ander zegt dat dit onmogelijk is.

mercedes-e-300-2019-2

Toekomst van diesel

Over de dieselmotor heeft iedereen sinds het grote schandaal bij Volkswagen een mening. Gaat hij standhouden of niet? Dat is de vraag. Feit is dat ze schoner zijn dan ooit. Moderne dieselauto's hebben een speciale katalysator, die met toevoeging van AdBlue de uitstoot van stikstofixide (NOx) afbreekt. Voeg daar een laag verbruik en een bescheiden CO2-uitstoot aan toe en je zou willen dat elke autokoper in de Benelux een nieuwe diesel aanschaft omwille van het milieu.

Mercedes E 300 de biedt het beste van twee werelden

Mercedes gaat een stap verder en levert zijn E-klasse als dieselhybride. De Mercedes E 300 de is een plug-in hybride. Hij heeft een viercilinder dieselmotor met 197 pk, die samenwerkt met een elektromotor die goed is voor 90 kW om het verbruik en de uitstoot nog verder terug te dringen. In de stad kun je volledig elektrisch rijden, terwijl bij hogere snelheden de verbrandingsmotor bijspringt. Volgens Mercedes levert dat een verbruik op van 1,7 l/100 km. Dat betekent dat je 58,8 kilometer met een liter diesel doet met deze Mercedes plug-in hybride.

mercedes-e-300-2019-3

Halve tarief wegenbelasting

De Mercedes E 300 de is een plug-in hybride - met stekker dus - waardoor je tot en met 31 december 2020 het halve tarief betaalt voor wegenbelasting. Dat scheelt nogal, want de Mercedes E 300 de is 300 kilo zwaarder dan de E 300 d zonder elektromotor. Elke drie maanden betaal je 306 euro aan wegenbelasting voor de plug-in hybride, wat aanzienlijk minder is dan de 501 euro die de overheid int voor de E 300 d.

De 300 de is bovendien goedkoper in aanschaf. Voor de Estate-versie je betaal je 71.453 euro in plaats van 74.250 euro. Wie liever een hybride E-klasse sedan wil: dat kan als je 67.202 euro betaalt. De coupé en cabriolet zijn niet leverbaar als dieselhybride.

Een assistent in je auto

Zijn er dan alleen maar voordelen aan de plug-in hybride? Helaas. De bagageruimte is vanwege het accupakket een stuk kleiner. In de Estate-versie van de Mercedes E 300 d kun je 640 tot 1820 liter kwijt, de Mercedes E 300 de moet het doen met 440 tot 1620 liter. Hij heeft bovendien geen vlakke laadvloer. Het derde bankje waarop twee kleine kinderen passen, een optie voor de andere Estate-modellen, is bij de E 300 de evenmin leverbaar. Voor mensen met een paardentrailer of caravan is er wel goed nieuws: het aanhangergewicht blijft gelijk en bedraagt 2100 kilo. Vanaf 2021 betaal je bovendien de volle mep aan wegenbelasting en dan spelen de extra kilo's de Mercedes parten.

Eco-assistent

Om mooie verbruikscijfers te realiseren, laat Mercedes zijn kopers niet aan hun lot over. De bestuurder wordt door een Eco-assistent geholpen in zijn zoektocht naar zuinigheid. Dat is geen bijrijder die je een oorvijg geeft als je 160 km/h rijdt of bij het stoplicht het gaspedaal diep intrapt. Het is een computer die je langs de steile klippen der hybridetechniek loodst. Deze combineert gegevens van het navigatiesysteem met de informatie van de verkeersbordherkenning en diverse radars en camera's die om de auto zijn aangebracht. Als het raadzaam is om het gaspedaal los te laten, bijvoorbeeld omdat je een snelheidslimiet nadert, wordt het aangegeven in het digitale instrumentarium voor je neus. Er is bovendien een zuinig rijprogramma, waarbij de auto zelf al remt als je het gaspedaal loslaat.

mercedes-e-300-2019-5

Praktijkverbruik van Mercedes plug-in hybrid is hoger

Hoe dat in de praktijk allemaal werkt? Laten we verklappen dat je veel oplaaddiscipline moet hebben om het verbruik van 1,7 l/100 km in de praktijk te realiseren. Wie een normale rijstijl heeft en niet bewust bezig is met het op peil houden van de acculading, doet het niet verkeerd met een verbruik van 1 op 20. Dat is overigens nog steeds erg zuinig voor een auto die meer dan twee ton weegt.

Herrie of niet?

Er is ook nog een subjectief component. Onze redactie is verdeeld over de manier waarop de dieselmotor bijspringt wanneer de accu leeg is of er veel vermogen wordt gevraagd. De een vindt dat het met behoorlijke hoeveelheid herrie gepaard gaat, de ander vindt dat het tamelijk geruisloos gebeurt. Laten we polderen en zeggen dat het subtieler kan. Voor het overige doet de E 300 de alles wat je van een dure Mercedes verwacht: het onderstel is heerlijk comfortabel en op kruissnelheid is het stil in de auto. We worden nog altijd bijzonder vrolijk van het mooie dashboard met twee grote schermen.

mercedes-e-300-2019-8

Discussies

Alle discussies over autonoom rijdende auto's en vervuilende diesels zijn heerlijk om te volgen. Iedereen claimt precies te weten hoe het zit, terwijl er eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen valt. Wat dat betreft is het net een discussieprogramma over voetbal. De dieselmotor is in de nabije toekomst echt nog niet afgeschreven, zegt Mercedes, als je hem maar op de juiste wijze inzet. Als plug-in hybride bijvoorbeeld. De combinatie van een dieselmotor en een elektromotor zorgt zelfs in een grote Mercedes E-klasse voor klinkende verbruikscijfers.

Mercedes E 300 de (2019): conclusie

Door met dieselhybrides met stekker te komen, laat Mercedes zien dat het nog vertrouwen heeft in de motor die zo zwaar onder vuur ligt. En waarom ook niet? Als je de Mercedes E 300 de plug-in hybrid trouw oplaadt, kom je tot klinkende verbruikscijfers, terwijl je op het gebied van comfort en exquise opties alles krijgt wat je ook op andere E-klasses kunt bestellen. Voor particulieren is het treurig dat je in 2021 het volle tarief aan wegenbelasting betaalt voor plug-in hybrides. Door het 300 kilo hogere gewicht van de Mercedes E 300 de tikt dat behoorlijk aan in je portemonnee.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Test occasion: Mercedes-Benz S Klasse – Videotest Mercedes S Klasse

Autotests · Mercedes-Benz

Test occasion: Mercedes Benz CLS – Occasion videotest Mercedes CLS

Autotests · Mercedes-Benz

Rijtesten: Mercedes A 45 AMG – Gereden: Mercedes A 45 AMG

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer