Test occasion: Peugeot 407 – Occasion videotest: Peugeot 407

Peugeot 407 2004-201

In 2004 lost de heftig gestileerde 407 de 406 af. De “grote” bek van de 407 met een grote grille en lange overhang is zeker niet ieders smaak, maar toch verkoopt de 407 prima.

Na de zomer van 2004 volgt de 407 SW, de station dus en in 2005 komt er ook een coupe versie van de 407. In de coupe zijn alleen maar de sterkere motoren leverbaar, maar ook de “reguliere” 407's waren met fijne zescilinders te verkrijgen.

Aanbod occasions

  • Op AutoScout24 zijn 600 tweedehands exemplaren van de Peugeot 407 aangeboden.
  • 40% heeft een dieselmotor
  • 5% van het aanbod heeft een LPG installatie
  • Ruim de helft is een stationwagon
  • De 407 coupe maakt ongeveer 7% uit van het aanbod.
  • Een zesde heeft een automatische versnellingsbak
  • Navigatie zit in 30% van de occasions, evenals parkeersensoren
  • Prijzen beginnen bij 3.000 euro voor exemplaren met vaak 300.000 km op de teller (Dat halen ze dus wel).

Pluspunten

  • Relatief veel auto voor het geld als occasion.
  • Prettig veercomfort, maar ook een goede wegligging
  • Fijne, comfortabele reisauto
  • Eigenzinnige styling, als je er van houdt.

Aandachtspunten

  • De grote overhang voor kan lastig zijn met parkeren en op drempels.
  • Onheilspellende geluiden uit het onderstel wijzen vaak op versleten fuseekogels.
  • De aircopomp van de dual zone climate control loopt wel eens vast. Vervanging is zo kostbaar dat het economisch soms de moeite niet is.
  • Brandende ABS/ ESP lampjes – vaak sensoren die stuk zijn, soms komt het door een wiellager.
  • Uitvallen stuurbekrachtiging vooral bij bochten naar links: Dit is (gedeeltelijk) op te lossen door een modificatie aan de retourleiding van de stuurbekrachtiging. Bij sommige 407's verdwijnt het probleem als de stuurbekrachtigingsolie tot 2 centimer boven maximum wordt bijgevuld.
  • 1.6 en 2.0 diesels hebben last van EGR kleppen die vervuilen, injectoren die slijten en gaskleppen die blijven hangen.
  • 1.6 HDi lijdt onder een (te) krappe carterinhoud, die i.c.m. de EGR (-> roet in olie) en de turbohitte nog wel eens wil leiden tot een gensneuvelde turbo's en soms zelfs motoren.
  • Oliebeurten niet oprekken, liever tijdig verversen en eventueel het strengere onderhoudsregime (voor 'zware' gebruiksomstandigheden) aanhouden. Vanaf 2008 zijn hier aanpassingen voor geweest.
  • Schermpjes gaan van oranje naar zwart en worden slecht leesbaar.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Test occasion: Peugeot 207 – Occasion videotest: Peugeot 207

Autotests · Peugeot

Rijtesten: Peugeot 107 – Gereden: Peugeot 107

Autotests · Peugeot

Rijtesten: Peugeot 3008 HYbrid4 – Gereden: Peugeot 3008 HYbrid4

Autotests · Peugeot
Ontdek meer