Eerste kennismaking: Renault Koleos – Nog een...

“Nog een!” zou je kunnen roepen, als je geen SUV-fan bent. Er is namelijk geen fabrikant te vinden die wil ontbreken op dit nog steeds groeiende marktsegment. En nu komt er weer eentje bij, dit keer van Renault: de Koleos, vanaf deze zomer ook op de Nederlandse markt.

Dat Renault zijn deel van de SUV-koek wil hebben, was te verwachten. Van de ene kant omdat deze auto’s, stationwagons en sedans vervangen. Maar van de andere kant ook, omdat er al vierwiel-knowhow in huis was via de partner Nissan, zij beschikken over een behoorlijke offroad-competentie.

Bekend chassis Zou steunt de nieuwe Renault Koleos op het chassis van Nissan Quashqai en X-Trail. Terwijl de Japanners zich eerder richten op het praktische, kastvormige design van een echte offroad, leggen de Fransen het accent op lifestyle en dynamiek.

Dat de schuin staande achterklep waardevolle laadruimte biedt komt op de tweede plaats. Toch schrokt de goed 4,5 meter lange Koleos als alle stoelen gemonteerd zijn iets meer dan 450 liter. Praktisch: de in een verhouding van 40:60 verdeelde achterbank kan ook vanuit de kofferruimte gemakkelijk worden omgeklapt. Zo ontstaat een maximaal laadvolume van tot 1380 liter. Daarbij verdwijnen de rugleuningen volledig, omdat de zittingen naar voor klappen. Via een uit twee stukken bestaande achterklep – het onderste deel klapt weg naar beneden – kan de Renault worden geladen.

De rugleuning van de passagiersstoel laat zich (als optie) net zo makkelijk kantelen als de achterbank. Op die manier kunnen tot 2,6 meter lange voorwerpen getransporteerd worden.

Hoogwaardige materialen De stoelen zelf zijn onberispelijk: zowel voor als achter zit men goed; overal er is gezorgd voor voldoende hoofd- en beenruimte. De passagiers van de eerste rij nemen plaats achter een breed uitstekend dasboard. Terwijl de chauffeur achter het in hoogte en lengte verstelbaar stuurwiel tegen mooie instrumenten aankijkt, is er voor de bijrijder slechts een breed kunststofvlak.

Toch ziet het materiaal er goed uit, en zo voelt het ook aan. De zachte oppervlakken onderstrepen net als het uitvoerig gebruik ervan de nieuwe kwaliteitseisen van het huis Renault. Daar komt nog de eenvoudige bediening van de Koleos bij: de schakelaars op de brede middenconsole zijn zelfverklarend, de als optie beschikbare navigatie met een groot scherm wordt bediend via een eigen bedieningspaneel. Een enkel minpuntje: de startknop is verborgen in de middenconsole, en moet eerst worden gevonden.

Met vierwiel of voorwielaandrijving Naargelang de motorisering rijdt de Koleos met twee- of vierwielaandrijving. Voor de enige beschikbare benzineversie, een sterk optrekkende 2,5 liter viercilinder met 171 pk, is alleen voorwielaandrijving beschikbaar. Zijn verbruik wordt door Renault aangegeven als ‘iets minder dan tien liter’. Bij de zwakste van beide diesels heeft de klant de keuze tussen 2WD en 4WD; de sterkste beschikt standaard over vierwielaandrijving.

Beide diesels halen hun kracht uit een cilinderinhoud van 2 liter, en ontwikkelen 150 resp. 173 pk. Alle motoren zijn vanaf de fabriek uitgerust met een aangenaam te schakelen zes versnellingsbak, voor de lichtere diesel heeft Renault een zestraps automaat als optie klaar. De basisdiesel brengt bij 2.000 omwentelingen 320 Newtonmeter op de assen. Dat is genoeg, om de 1,7 ton in tien seconden te versnellen tot 100 km/u. Het verbruik van de voorwielaandrijver is volgens Renault 7,2 liter per 100 kilometer; de vierwielversie gaat 7,4 liter verbruiken. De automaten verbruiken telkens net een liter meer.

Nauwelijks sneller Volgens het datablad is de zwaardere diesel slechts weinig sneller. Vanuit stilstand brengt hij de Koleos in 9,9 seconden naar 100 km/u, terwijl de topsnelheid met knap190 km/u slechts onbeduidend hoger is dan die van de kleine broer. Toch zorgen zijn 360 Newtonmeter voor een duidelijk krachtiger optrekken vanuit de lagere toerentallen. Alleszins gaat dit gepaard aan het duidelijk merkbare turo-gat beneden de 2000 toeren. Met 7,9 liter gemiddeld verbruik is de zwaardere diesel zowat een halve liter dorstiger; beide varianten zijn uiteindelijk niet zo zuinig.

De 4x4 haalde Renault uit het Nissan-schap. De bestuurder kan met een druk op een toets de aandrijfmodus selecteren: pure voorwielaandrijving (dat is wat zuiniger), automatische vierwielaandrijving, of vierwielaandrijving met vergrendeld middendifferentieel. In de stand Auto wordt de kracht automatisch en naargelang de rijdtoestand en de wegbekleding verdeeld over de assen. Daarbij neigt ook de vierwielaangedreven Koleos eerder naar voorwielaandrijving, want maximaal vijftig procent van de aandrijfkracht komt op de achteras. In de modus “lock” is – tot bij 40 km/ – het middendifferentieel vergrendeld, wat vooral bij steile beklimmingen op een glad oppervlak en in de modder handig kan zijn.

Geschikt voor alle terreinen De duidelijke offroad-geschiktheid wordt ook verzekerd door de goed bodemvrijheid. Daar komt een hellingshoek bij van 27 graden vooraan en van 31 graden achter, waardoor de Koleos ook steile hellingen kan beklimmen. De bestuurder wordt daarbij ondersteund door tot de serie-uitrusting behorende stijg- en daalhulpmiddelen. Dit laatste zorgt er voor, dat de wagen zonder tussenkomst van de bestuurder in staptempo van een berg naar beneden rolt – zowel voor- als achterwaarts.

Passend bij het karakter van een SUV ontwierpen de ingenieurs de ophanging op comfort, wat niet hetzelfde hoeft te betekenen als het typisch Franse “sponsgedrag” van de vorige decennia. De Koleos veert oneffenheden zuiver weg, zonder daarbij te sterk onrustig te worden en een oncontroleerbare indruk te geven. De zeer indirecte besturing daarentegen is zeker niet SUV-typisch. Maar dit is echt te licht, en geeft de bestuurder te weinig feedback.

Alleen benaderende prijzen Vast staat, dat de benzineversie te koop is vanaf 29.000 euro. De dieselmodellen zijn te verkrijgen vanaf 34.000 Euro. De 150 pk-diesel met vierwielaandrijving zou dus kunnen te koop zijn vanaf 40.000 euro.

Conclusie Met de bij Renault-Samsung in Korea gebouwde Koleos zorgen de Fransen voor een stevig alternatief in het SUV-segment. De drie aangeboden motoren passen alle drie goed bij de Koleos, waarbij de instapdiesel met 150 pk in Europa het meest verkocht zal worden. De vierwielaandrijving overtuigde al in de Xtrail en de Quashquai; typisch voor Renault zijn de talloze bergmogelijkheden binnen en in de kofferruimte. De gebruikte materialen en hun verwerking tenslotte voldoen aan de toegenomen kwaliteitsbeloften van het merk Renault, en dat is eigenlijk het goede nieuws. Vanaf deze zomer zal moeten blijken, of ook de koper daarvan overtuigd kan worden.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Test occasion: Renault Clio – Occasion videotest: Renault Clio

Rijtesten: Renault Captur – Gereden: Renault Captur

Rijtesten: Renault Clio Estate – Getest: Renault Clio Estate

Ontdek meer