De 9-3 is gebouwd op het GM Epsilon platform, waarop ook de Opel Vectra gebaseerd werd. In 2008 kwam er een versie met XWD (vierwielaandrijving) op de markt. In dat jaar werd er ook een flinke facelift doorgevoerd die de Saab 9-3 zowel qua in- als exterieur een stuk begerenswaardiger maakten.. In 2014 is de 9-3 weer in productie gegaan in Zweden bij NEVS, maar een verkooptopper gaat het nieuw uiteraard niet meer worden.
Motoren waren leverbaar in viercilinder benzinevarianten van 122 tot 209 pk. De V6 uitvoeringen gaan van 230 tot 280 pk. De diesels waren allemaal viercilinders met vermogens van 120 tot 179 pk. Meest begeerlijke versie is waarschijnlijk de Turbo X, uitgerust met een 280 pk V6 en Haldex vierwielaandrijving.
Aanbod occasions
Op AutoScout24 staan op moment van schrijven 442 9-3's te koop als we de cabrio niet meetellen
64% aanbod is benzine, 7,5% benzine met LPG en 29% is diesel.
73% is handgeschakeld, 27% automaat
Cruise-control: 86%
Climate control: 73%
Parkeersensoren: 57%
Lederen bekleding: 49%
Prijzen beginnen rond de 2000 euro voor een exemplaar met ongeveer drie ton op de klok. Een fris exemplaar van de laatste bouwjaren gaat weg voor ongeveer €25.000 euro, met een zeldzame uitschieter naar €30.000 euro.
Pluspunten
Fijne, comfortabele auto
Betrouwbaar
Rijk uitgerust
Nette uitstraling,
Saab blijft een apart merk
Aandachtspunten
Voorveren breken soms, dat is te herkennen aan een “ploink” geluid soms, maar meestal komt het pas bij de APK naar voren. De bovenste draagarmen aan de achterzijde willen wel eens speling vertonen als ze meer dan anderhalve ton achter de kiezen hebben, mede te herkennen aan schuin afgesleten of gecupte banden. Auto's van voor 2006 waren gevoelig voor regenwaterlekkage via het interieurfilter, daar was wel een kapje voor van een paar tientjes, te bestellen en monteren bij de dealer. Contactsloten raken nog wel eens vervuild, als gevolg van de plaatsing in de middenconsole. Sleutels zijn van een soort soft-touch rubber dat vies gaat voelen en stuk gaat. Nieuwe sleutels zijn te bestellen bij de dealer. Navigatie gaat soms stuk, zeker bij gebruik met imitatie-cd's. Zeker bij de krachtiger uitvoeringen: check bandenslijtage, met name aan de voorzijde. Zonnedaken zijn gevoelig voor lekkage en gaan soms stuk. De 1.8i heeft een distributieriem die elke 90.000 kilometer vervangen moet worden De diesels hebben elke 150.000 kilometer een nieuwe distributieriem nodig.
Alle motoren behalve de 1.8i zijn voorzien van een turbo, de 1.8t is (in tegenstelling tot wat de typeaanduiding doet vermoeden) een 2.0 liter blok.