Eerste review Subaru Forester e-Boxer

‘Never change a winning team’, moet Subaru hebben gedacht. Of althans, het Japanse equivalent daarvan. Want op het eerste gezicht lijkt de vijfde generatie Forester als twee druppels water op zijn voorganger.

Wat is er zo opvallend aan de Subaru Forester e-Boxer?

Dat hij sprekend op zijn voorganger lijkt. En dat geeft Subaru ook ruiterlijk toe. Volgens de fabrikant viel het ontwerp van de vierde generatie Forester – die hier van 2013 tot 2019 is geleverd – zo in de smaak bij kopers, dat het design van de nieuwe een evolutie daarvan is geworden. Zijn vergelijkbare lijnen verhullen de kleine groeispurt die de suv heeft doorgemaakt.

Wat is er goed aan de Subaru Forester e-Boxer?

De ‘unique selling points’ van de Forester zijn zonder twijfel zijn permanente vierwielaandrijving, bekwaamheid in het terrein en hoge trekgewicht (hij draait zijn hand niet om voor een aanhanger van 1870 kilo). De nieuwste generatie staat op het Subaru Global Platform, dat ervoor heeft gezorgd dat de rijeigenschappen een stuk zijn verbeterd. We reden de oude en nieuwe vlak na elkaar op een testcircuit en waren verbaasd over de verschillen. In vergelijking met de Forester 4 – die deint als een boot – is het 2019-model zoveel strakker en vertrouwenwekkender. Subaru heeft de debutant bovendien vol geladen met veiligheidstechniek. Onder de noemer Eyesight bundelt de Forester een aantal slimme systemen, waarmee hij onder meer automatische afremt als er een botsing dreigt. Interessant is de camera die het gezicht van de bestuurder herkent en op basis daarvan de stoelen, spiegels en airconditioning instelt. Het apparaat ziet het ook als je bent afgeleid en maant je dan op de weg te letten.

subaru-forester-e-boxer-2019-38-4

Wat kan er beter aan de Subaru Forester e-Boxer?

De Forester e-Boxer wordt aangedreven door een 150 pk sterke viercilinder boxermotor, die een steuntje in de rug krijgt van een 16,7 pk leverende elektromotor. Helaas heeft Subaru gekozen voor een piepkleine 0,6-kWh lithium ion-batterij, dus volledig elektrisch rijden zit er nauwelijks in. Het lijkt er dan ook op dat het merk zo veel meer uit zijn hybride aandrijflijn had kunnen halen. Gaan we af op de WLTP-metingen, dan verbruikt de Forester e-Boxer 1 liter benzine op 12,6 kilometer. Het NEDC-verbruik ligt op 1 op 14,9, maar op de dag dat wij de Forester bij ons hadden, scoorden we 1 op 13,5.

Wanneer komt de Subaru Forester e-Boxer en wat kost-ie?

De Forester e-Boxer is per direct te bestellen en heeft een vanafprijs van 43.995 euro. Standaard is hij altijd uitgerust met vierwielaandrijving en een CVT-automaat.

Wat vind ikzelf van de Subaru Forester e-Boxer?

De Subaru Forester e-Boxer ziet eruit zoals een suv eruit hoort te zien: bonkig, stoer, utilitair. Hij straalt iets onverzettelijks uit en is dat voor een belangrijk deel ook. Dankzij zijn permanente 4WD-systeem en extra elektroboost is de Forester e-Boxer een uitstekende trekauto en getalenteerde offroader, die zich ook prima thuisvoelt op de openbare weg. Hij is comfortabel en rijk uitgerust, maar niet bijzonder zuinig. En daarmee gaat Subaru de mist in. Het verbruik had gewoon echt beter gekund.

subaru-forester-e-boxer-2019-38-6

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Rijtesten: Subaru Impreza – Een andere wending

Autotests · Subaru
Ontdek meer