Test occasion: Subaru Legacy – Videotest: Subaru Legacy

Subaru is, zeker voor Nederland, de vreemde eend in de bijt. Qua techniek neemt Subaru net een ander pad dan de rest van de fabrikanten. Zo hebben alle Subaru's standaard symmetrische vierwielaandrijving en gebruiken de Japanners alleen maar boxer-motoren.

Doordat de cilinders horizontaal liggen in plaats van rechtop staan, is het zwaartepunt lager. Deze generatie Legacy is de vierde en deze zag het levenslicht in 2003. Pas aan het einde van de levenscyclus kwamen er dieselmotoren, maar die hadden de eerste bouwjaren serieuze kinderziektes.

  • Op AutoScout24 staan een kleine vijftig exemplaren van deze generatie Subaru Legacy te koop.
  • Slechts een handjevol heeft een dieselmotor en ook een aantal op LPG.
  • Een kwart heeft een automatische versnellingsbak.
  • 30% heeft een navigatiesysteem.
  • Iets minder dan een kwart heeft lederen bekleding.
  • Tweederde heeft stoelverwarming.
  • Prijzen beginnen bij 6.000 euro.

    Pluspunten

  • Boxermotoren.
  • Goede scores in Euro NCAP botsproeven.

    Aandachtspunten

  • Onderdelen en onderhoud kunnen duur zijn.
  • Lagers achterwielen slijten sneller, let op bijgeluiden.
  • Knop bestuurdersraam blijft plakken.
  • Bij dieselmotoren van voor 2010 kunnen twee fatale problemen optreden: de smering kan verstoord worden door fouten tijdens fabricage en de krukas heeft te weinig speling. In een uiterst geval kan die zelfs breken. Vaak is er onder garantie al een nieuw motorblok ingekomen.

Klaar voor de volgende stap?