Review Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid (2020)

Groot nieuws én klein nieuws! Toyota heeft namelijk een krachtiger aandrijflijn in de populaire C-HR gelepeld, die we al kennen uit de nieuwe Corolla. Gelijktijdig werd de SUV-crossover naar de plastisch chirurg gestuurd, maar de facelift bleef zeer bescheiden.

1. Wat valt er op aan de vernieuwde Toyota C-HR?

Op het eerste gezicht niet bijzonder veel. De facelift van de Toyota C-HR is er eentje uit de categorie ‘zoek de verschillen’. Je kunt een vinkje zetten bij de voor- en achterbumper en de LED-koplampen. De nieuwe achterlichten staan nu in verbinding met elkaar door een zwarte spoilerlip. En er zijn nog enkele nieuwe lakkleuren. Vanbinnen is evenmin sprake van een metamorfose: de deurpanelen hebben een zachter oppervlak en vanaf de Dynamic-uitvoering kan de bijrijdersstoel nu ook in de hoogte worden versteld. Het multimediasysteem luistert nu standaard naar Apple CarPlay en Android Auto. Maar het belangrijkste nieuws? Dat vind je onder de motorkap: de uit de Toyota Corolla afkomstige High Power Hybrid-aandrijflijn heeft zijn weg nu ook naar de C-HR gevonden.

2. Wat is er goed aan de Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid?

Dat er al bijna 13.000 C-HR’s in Nederland rondrijden, heeft heus niet alleen te maken met bijtellingsvoordeel. Nu de zakelijke rijder 22 procent bijgeteld krijgt (in plaats van 14%), blijft de C-HR prima verkopen. Op hybridegebied was de keuze beperkt tot de versie met 1.8-motor, die met 122 pk een zware dobber had aan de bijna 1450 kilo wegende C-HR. De vernieuwde C-HR is er ook als High Power Hybrid: een tweeliter benzinemotor en een elektromotor komen samen tot een vermogen van 184 pk. Welkome kracht, het is nu lekker vlot doorrijden, en in 8,2 seconden zit je op de honderd (1.8: 11 tellen). Toyota belooft een WLTP-gemiddelde van 5,3 l/100 km voor de 2.0 High Power Hybrid, slechts 0,4 liter meer dan de 1.8 Hybrid. De C-HR 2.0 High Power Hybrid is een auto met een laag verbruik en voldoende krachtreserves. Het is bovendien een erg comfortabele auto, want het onderstel is aangenaam soepel en de besturing, waarvan de elektrische bekrachtiging opnieuw is gekalibreerd, geeft een vertrouwenwekkend gevoel met een prettige directheid.

3. Wat is er mis met de vernieuwde Toyota C-HR?

Tja, er valt niet zoveel op de Toyota C-HR aan te merken. Je mag mopperen over het beroerde zicht naar achteren, maar de gigantische C-stijlen vormen geen nieuws en zijn voor 13.000 Toyota-klanten kennelijk geen reden om de C-HR te laten staan. Volgens Toyota kiest zelfs 43 procent van de klandizie allereerst vanwege het design voor de C-HR. Wat de koper evenmin laat twijfelen, is de transmissie. Het planetair tandwielstelsel heeft de onhebbelijke gewoonte om de motor bij het vloeren van het gaspedaal flink op toeren te jagen, met een hoop gezeur en gezanik als gevolg. Het is alsof je buurman uitgerekend op een weekenddag wanneer jij jezelf een ochtend lang uitslapen hebt gegund in de tuin in de weer gaat met zijn bladblazer. Kun jij de monotone herrie verdragen? Wij zouden de buurman een hark cadeau doen – in geval van de Toyota C-HR in de vorm van een transmissie met dubbele koppeling. Nog één minpunt doen? Goed dan: het lage trekgewicht van 725 kilo van de C-HR 2.0 High Power Hybrid. Misschien genoeg voor een krappe vouwwagen, maar voor een caravan moet je de versie met 1,2-liter turbomotor kiezen. Die mag 1300 kilo sleuren.

4. Wanneer komt de Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid en wat gaat-ie kosten?

De Toyota-dealer kan zichzelf verheugen op een vervroegd kerstcadeau. Want op 20 december staat de nieuwe C-HR al uitgepakt in zijn showroom naast de kerstboom te pronken. De vanafprijs van de C-HR 2.0 High Power Hybrid in Dynamic-outfit bedraagt 34.190 euro, en is van huis uit al aardig compleet uitgevoerd. LED-koplampen, 18-inch wielen, een multimediasysteem met navigatie en achteruitrijcamera, Apple CarPlay en Android Auto zitten er standaard op. En dan hebben we het hele arsenaal aan veiligheidsvoorzieningen nog niet eens genoemd: ook een spoorassistent, dodehoekwaarschuwing, adaptieve cruisecontrol, aanrijdingsalarm met voetgangersherkenning en verkeersbordherkenning zijn bij de prijs inbegrepen. Voor de C-HR 1.8 Hybrid in Dynamic-uitvoering betaal je maar 995 euro minder, dus die motorvariant moet je alleen kiezen als je budget toereikend is voor de minder compleet uitgevoerde Active-versie (30.995 euro). Wil je voor minder dan 30 mille een C-HR aanschaffen? Ook dat kan, want de instapversie met 1,2-liter turbomotor kost 28.295 euro.

5. Wat vind ikzelf van de Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid?

Ik ben beslist te spreken over de prestaties en de zuinigheid van de Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid. Ook zijn comfortabele rijeigenschappen kunnen mijn goedkeuring wegdragen, evenals de rijke uitrusting. De hybride-aandrijflijn wakkert vanzelf een milieubewuste rijstijl bij je aan. Met een beetje beheerste rijstijl en goede wil, draait de elektromotor onderweg meer dan de helft van de tijd mee, zo laat de indicator in het instrumentarium tijdens de testrit zien. Goed voor een laag verbruik en een bescheiden CO2-uitstoot. Voor het opwekken van stroom wordt remenergie gebruikt, al draagt de verbrandingsmotor ook een steentje bij. Helemaal emissievrij rijden is er dus ook weer niet bij, in de C-HR met hybride-aandrijving. Hoe dan ook: de nieuwe motorvariant is een welkome aanvulling op de bestaande versies van de C-HR.

toyota-c-hr-20-hybrid-2019-45-10

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Test occasion: Toyota Avensis – Occasion videotest Toyota Avensis

Autotests · Toyota

Rijtesten: Toyota Auris Touring Sports – Gereden: Toyota Auris Touring Sports

Autotests · Toyota

Test occasion: Toyota Auris hybrid – Videotest: Toyota Auris hybrid

Autotests · Toyota
Ontdek meer