Is de Toyota Supra meer dan een BMW Z4?

De laatste jaren klaagden we regelmatig dat Toyota ons zulke saaie auto's voorschotelde. Maar de spanning is terug, want na zeventien jaar afwezigheid blaast Toyota nieuw leven in een sportwagenicoon. De Supra is terug!

Toyota vertelt het aan iedereen die het maar wil horen: de Toyota GR Supra heeft echt een eigen karakter hoor! Het Japanse merk wijst daarbij op meer dan dertig jaar Supra-historie. Toyota onthulde de eerste Supra in 1978 en trok in 2002, na vier generaties, de stekker uit de grote coupé. Pas zeventien jaar later kwam er een nieuwe, met hulp van BMW. De nieuwe Toyota Supra is compacter dan zijn voorgangers, want hij is in feite een dichte versie van de nieuwe BMW Z4. Beide auto's staan op het door BMW ontwikkelde CLAR-platform, hebben dezelfde wielbasis en zijn ook wat aandrijflijn betreft gelijk.

toyota-supra-2019-34-3

Alleen met zescilinder

Voorlopig is de Toyota Supra er alleen met de zescilinder lijnmotor uit de Z4 M40i, die zijn 340 pk en 500 Nm via een achttraps automaat overbrengt op de achterwielen. Toyota zegt de afstemming van het onderstel, de transmissie en de motor geheel in eigen hand te hebben gehouden. Daarbij zijn ze zo verstandig geweest om niet te tornen aan de sterke punten van de Beierse zes-in-lijn: de onmetelijke toerendrift, de zijdezachte loop en de geraffineerde soundtrack . De Supra gaat in 4,3 seconden van stilstand naar 100 km/h, waarmee hij zelfs 0,2 seconde sneller is dan de Z4. Door de nodige verstevigingen aan de carrosserie is de Duitse roadster zo'n 50 kilo zwaarder.

Stijver dan Lexus LFA

De carrosserie van de Toyota heeft een indrukwekkende torsiestijfheid, net als die van de BMW. Hij zou op dat gebied zelfs de exotische supersportwagen van Lexus, de LFA, overtreffen. Dat merken wij tijdens de persintroductie op Spaans asfalt, waar sporadische dwarsrichels droog en hard in de cabine doorkwamen. In de stad blijft de Toyota Supra eveneens stoïcijns. Verkeersdrempels neemt hij in alle rust, zonder ook maar een piepje of een kraakje. Dankzij de directe besturing en de uitstekende tractie is hij perfect rond een bocht te slingeren. Schakel je de tractiecontrole uit en ga je vroeg op het gas, dan voel je de achterbanden grip verliezen en een goed controleerbare slip inzetten.

toyota-supra-2019-34-5

Nooit een relschopper

Ondanks zijn korte wielbasis van 2,47 meter staat de watervlugge Toyota Supra ook op hogere snelheid als een huis. Een relschopper is hij nooit, ook niet als de rijmodus Sport wordt ingeschakeld. De stuurinrichting en de automatische versnellingsbank reageren daarna sneller op input. Bovendien springen de adaptieve dempers in een straffere stand en zet het uitlaatsysteem een grotere keel op. Verwacht geen ellenlange lijst met andere rijprogramma's, zoals Eco, Comfort, Individual en Race. Toyota houdt het graag eenvoudig en geeft Supra-rijders slechts de keuze uit Comfort en Sport.

Onderdelenmagazijn van BMW

Ook in het interieur is Toyota voorzichtig zijn eigen weg gegaan. Het dashboard heeft een ander design dan dat van de BMW Z4, maar komt wel degelijk uit het onderdelenmagazijn in München. De knoppen, schakelaars en schermen herkennen we van Mini, de 1-serie en de vorige 3-serie. Opvallend is dat de Toyota Supra een oudere versie van het iDrive-infotainmentsysteem heeft dan de Z4. Aan dat soort zaken zie je dat BMW overduidelijk de dominante partij was in de samenwerking met Toyota. Qua materiaalgebruik en afwerking zitten de Toyota Supra en de BMW Z4 op een lijn. Hetzelfde geldt voor de binnenruimte, het zitcomfort en het volume van de bagageruimte.

toyota-supra-2019-34-7

Duurder dan de BMW Z4

De Supra is iets duurder dan de BMW Z4, maar door verschillen in uitrusting komen ze ongeveer op het gelijke prijsniveau uit. Bijna 82.000 euro voor een Toyota is niet mals, maar in vergelijking met de concurrentie is de Supra nog best betaalbaar. Nissan biedt de verouderde 370Z aan, die als 344 pk sterke Nismo het dichtst bij de Toyota in de buurt komt. Qua prijs zit hij er ver boven. De Nismo kost maar liefst 116.300 euro. Bij Porsche staat de 718 Cayman S klaar. De coupéversie van de 718 Boxster heeft een kleinere motor (een 2,5 liter viercilinder met turbo), maar wel meer vermogen (350 pk). Hij kost zo'n 20.000 euro meer dan de Toyota, maar heeft wel zijn naam en imago mee.

Conclusie

Toyota bewijst dat het meer kan dan alleen zuinige hybrides ontwikkelen. Met subtiele ingrepen hebben de Japanners hun compacte sportwagen een eigen karakter proberen te geven. Dat is redelijk gelukt, al is de invloed van BMW overal in de nieuwe Supra merkbaar. De Toyota Supra is een heerlijk speeltje met een fantastische motor. Maar ja … dat is de BMW Z4 ook.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Rijtesten: Toyota Auris Touring Sports – Gereden: Toyota Auris Touring Sports

Autotests · Toyota

Test occasion: Toyota Auris hybrid – Videotest: Toyota Auris hybrid

Autotests · Toyota

Rijtesten: Toyota Prius Wagon – Gereden: Toyota Prius Wagon

Autotests · Toyota
Ontdek meer