Vergelijkende test: Ford Mondeo Turnier, Opel Vectra Caravan, VW Passat Variant – De verstandige drie

Wie kent ze niet, de verhalen van de gezinsuitstapjes, toentertijd, met zijn vieren in een Volkswagen kever, met bagage. „Dat ging ook“, eindigen deze vertellingen meestal. Vandaag wil niemand zich dat meer aandoen, en dat hoeft ook niet. Er is vraag naar groot, met name in de middenklasse.

Drie bijzonder ruime vertegenwoordigers zijn de Ford Mondeo Clipper, de Opel Vectra Break en de VW Passat Variant. In onze vergelijkende test gaan zij de strijd met elkaar aan met krachtige dieselmotoren. Bij het bekijken van de toelatingsstatistieken staat de winnaar al op voorhand vast. Volkswagen verkocht van januari tot en met augustus van dit jaar bijna 80.000 Passats. De concurrenten van Ford en Opel komen samen niet eens uit op de helft: 17.000 Vectra’s, 19.000 Mondeo’s. Dat de Ford hier nog voor de Opel uitkomt, mag wonderlijk worden genoemd. Tenslotte staat de in het jaar 2000 geïntroduceerde Mondeo vlak voor zijn aflossing. De Vectra is drie jaar jonger en de actuele Passat kwam pas afgelopen jaar op de markt.

De jaren die tussen hun invoeringen ligt, zijn in één oogopslag te zien. De Mondeo Clipper verschijnt sober en functioneel, optische hoogtepunten worden tevergeefs gezocht. De Vectra komt eveneens zeer zakelijk ten tonele, maar heeft een iets frissere uitstraling. Het opvallendst is de Passat met zijn markante chroomgrille en zijn richting achterkant stijgende, dubbele dwarslijn. Ruimte en sfeer

Ook in het interieur ziet de VW er het beste uit. Hoogwaardig aandoende kunststoffen, stijlvol houten inlegwerk en aluminiumpanelen zorgen voor een gezellige sfeer. Deze ambiance wordt echter pas geleverd in de hoogste uitrustingsvariant, maar ook van de concurrenten staan ons de topmodellen ter beschikking. Zo maken ook de Opel en de Ford een uitgesproken solide indruk. Ze spreiden echter eerder een zakelijke en koele charme ten toon.

Wat het ruimteaanbod voor de passagiers betreft – zonder twijfel het belangrijkste criterium bij gezinsstationcars - gaat de Vectra Break aan kop. Met een totale lengte van 4,84 meter is hij niet alleen de grootste, maar daadwerkelijk ook de ruimste stationcar in deze test. Het zitcomfort is overal goed te noemen, de norm wordt echter gesteld door de stevige en tegelijkertijd comfortabele Passat-stoelen. Op het brede Opel-gestoelte zou je iets meer zijsteun wensen, op de Ford-stoelen vooral op lange afstanden een stevigere lendensteun. Inpakken en wegwezen

De transportkwaliteiten zijn bij alle drie immens. Verwonderlijk: alleen bij de maximale laadcapaciteit wint de lange Opel (1.850 liter; Passat 1.731 liter; Mondeo 1.700 liter). In de normale reismodus met achterbank pronkt de zeven centimeter kortere Passat met de hoogste waarde: 603 liter is een berg, en duidelijk meer dan Mondeo (540 liter) of Vectra (530 liter) bieden.

Daarvoor verwent de Opel de stamgast van de doe-het-zelfzaak met het eenvoudigste omklapmechanisme van de achterbank (bij alle deelbaar). Hier volstaat één handgreep om een kaarsrecht laadvlak te creëren. Bij Ford en VW liggen de achterbankleuningen schuin op de zitvlakken. Helemaal vlak wordt het laadvlak pas nadat u het zitgedeelte omhoog gezet en de hoofdsteunen verwijderd heeft. Motor en aandrijving

De Opel Vectra Break heeft de krachtigste motor. Zijn 1,9-liter-common-rail-viercilinder brengt 150 pk op de weg en haalt een maximaal koppel van 320 newtonmeter. Het maximale vermogen treedt echter tamelijk abrupt op bij ongeveer 2.000 toeren, wat een voelbaar acceleratiegat tot gevolg heeft. De Ford-motor ontvouwt zijn vermogen (130 pk; 330 Nm) gelijkmatiger, maar klinkt, ofschoon eveneens voorzien van common-rail-inspuiting, duidelijk sportiever.

Uitgesproken goed ingekapseld is de 2,0-liter-TDI in de Passat: van de akoestische nadelen van de pompinspuitingstechniek is niets te horen. Aan power ontbreekt het de Passat ook niet (140 pk; 320 Nm). De in onze testwagen ingebouwde, aan te bevelen automatische DSG-transmissie (Direct Shift Gear € 1.975) verbloemt bovendien handig het turbogat van de TDI, omdat razendsnel de geschikte versnelling wordt gebruikt. Zo snel kan de handmatige 6-versnellingstransmissie van de tegenstanders helemaal niet schakelen. Desalniettemin: de beste rijprestaties worden geleverd door de Opel, die ook boven de 160 km/h nog krachtig accelereert. Rij-impressies en kosten

Bij de rijeigenschappen krijgen we dan weer het omgekeerde beeld: bij de Vectra hebben de ontwikkelaars de focus op maximaal comfort gelegd – zowel wat de chassisafstelling als wat de zeer lichtlopende besturing betreft. Op snelle richtingsveranderingen reageert hij trager dan de dynamische Ford Mondeo. Comfortabel en tegelijkertijd aangenaam beweeglijk is de Passat, waarvan de besturing net iets nauwkeuriger werkt dan die van de Mondeo. Op te snel ingereden bochten reageren alledrie voorwiel aangedreven auto’s met licht ondersturen.

Aangename snelwegcruisers zijn ze ook alledrie. Naast de stille wind- en rijgeluiden rijden ze alle rustig rechtuit. Wederom de Passat voelt als het stevigst op de weg liggend. Wat betreft het brandstofverbruik nemen Mondeo en Passat met elk iets meer dan zeven liter per 100 kilometer net iets meer tot zich dan de Vectra, die wij gemiddeld net onder de zeven liter wisten te houden.

De hiërarchie aan de hand van de prijskaartjes is helder: de Ford Mondeo Clipper 2.0 TDCI is verkrijgbaar vanaf 24.800 Euro, de Opel Vectra Break 1.9 CDTI kost minstens 25.310 Euro en voor de VW Passat Variant 2.0 TDI (net als de andere ook het model met roetfilter) zijn 26 430 Euro verschuldigd. De uitrusting is door de bank genomen al in de basisuitvoeringen voldoende. De meerprijzen voor luxe zijn bij Opel en Ford gemiddeld, VW vraagt hier aanzienlijk meer. Conclusie Echt verstandige auto’s: ruim, comfortabel en zuinig tegelijk bieden de Ford Mondeo Clipper 2.0 TDCI, de VW Passat Variant 2.0 TDI en Opel Vectra Break 1.9 CDTI zich nadrukkelijk als gezinstransporteurs aan. De dynamische Ford is het voordeligst, maar is ook de oudgediende in het rijtje. De opvolger staat al in de startblokken. De meeste ruimte en de eenvoudigste hantering biedt de Opel, of eenvoudiger gezegd: hij is de meest praktische auto. Het beste totaalpakket aan rijplezier, sfeer en praktisch nut wordt echter geleverd door de Volkswagen. Dat hij iets meer kost nemen de klanten kennelijk graag op de koop toe.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Vergelijkende test: Peugeot 207 SW vs. Renault Clio Grandtour – Kleine stationwagons

Vergelijkende test: Mini Clubman vs. Peugeot 1007 – Cool en handig

Korte test: Audi A5/S5 – Beierse Gran Turismo

Ontdek meer