Test Volvo S60: Sportsedan of niet?

De nieuwe Volvo S60 is de sport sedan die het woord 'rijplezier' een nieuwe dimensie geeft’, staat er op de Nederlandse Volvo-website geschreven. En dat nou juist in die regel een spelfout staat, is ironisch.

Voor wie het nog niet heeft gezien: Volvo heeft wat last van de Engelse ziekte en schrijft 'sportsedan' onterecht met een spatie. Waarom is dat ironisch? Omdat Volvo de nieuwe S60 duidelijk als sportief model neerzet. In het pers- en promotiemateriaal stikt het van de woorden 'performance', 'beleving' en 'dynamiek'. Kortom – en dat vullen we zelf in – de S60 moet qua rijeigenschappen het niveau van de Alfa Romeo Giulia en BMW 3-serie benaderen. Maar helaas redt hij dat niet.

Volvo S60: Sportsedan of niet?

Fraai voorkomen

Waarom? Daar komen we zo op terug, want we moeten het eerst over iets heel anders hebben. Iets wat direct in het oog springt, zelfs al heb je de S60 alleen maar op foto's gezien: zijn buitengewoon fraaie voorkomen. Wat ons betreft is de Volvo een van de mooiste sedans in zijn segment. Waarom we hem niet gewoon gelijk de titel geven? Omdat er ook nog zoiets bestaat als de Peugeot 508.

Gelijkenissen met Volvo S90

De S60 lijkt sterk op de grotere S90, maar is een stuk beter geproportioneerd. Bovendien hebben de ontwerpers een vleugje sportiviteit toegevoegd in de vorm van een scherpe schouderlijn boven de achterwielen en een bijna onzichtbaar opstaand randje op de kofferklep. Daarbij komt dat de S60 in Nederland alleen als 'dikke' R-Design wordt geleverd, met onder meer een verlaagd onderstel, grote 18-inch lichtmetalen wielen (19- en 20-inch is beschikbaar) en dubbele eindpijpen links en rechts.

Geen diesels meer

Dat maakt het leveringsprogramma van de S60 vrij overzichtelijk. Volvo biedt geen diesels meer aan, geen handgeschakelde transmissies en geen uitvoeringen anders dan de R-Design. Alle S60's hebben een Geartronic-automaat met acht verzetten en een benzinemotor. De instapper is de T4 met 190 pk, vanaf 44.995 euro. Aan de top staan de T6 Twin Engine (340 pk), T8 Twin Engine (390 pk) en T8 Polestar Engineered (405 pk), met vierwielaandrijving en plug-in hybridetechniek.

Keurig verbruik

Tijdens de persintroductie van de S60 was alleen de 48.495 euro kostende T5 beschikbaar, het model dat waarschijnlijk het gros van de verkopen voor zijn rekening gaat nemen. Tussen de voorwielen ligt een 2,0-liter turbomotor met 250 pk en 350 Nm koppel. Op papier zou die goed moeten zijn voor een verbruik van 1 op 15,4 (met de standaard 18-inch wielen) en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 6,5 seconden.

Automaat haakt af

In de praktijk wil je dat laatste cijfer niet proberen te evenaren, want de viercilinder van de T5 is er een van de rauwe, amechtig klinkende soort. De krachtbron toont zich in de meeste situaties prima gezelschap – hij is krachtig genoeg en bij lagere toerentallen fijn stil – maar zet een onaangename keel op als de naald van de toerenteller omhoog gaat. Ook kan de automaat het dan niet helemaal meer bijbenen.

Niet uitgesproken comfortabel

De S60 stuurt strak, met een fijn gewicht in het stuurwiel, maar is niet uitgesproken sportief. Volvo heeft in die zin een weinig onderscheidende auto neergezet, want uitgesproken comfortabel is hij ook al niet. Zijn onderstel werkt oneffenheden in principe goed weg, maar is op slechtere wegen erg stoterig. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat 'onze' T5 was geschoeid met flinke 20-inch wielen. Uit comfortoverwegingen zouden de standaard 18-inchers een betere optie zijn.

Ruim interieur

Waar Volvo een grote slag heeft geslagen, is in het interieur. De vorige S60 was ronduit krap, maar in de nieuwe heb je ruimte te over. Zo kan een bestuurder van 1,90 meter uitstekend 'achter zichzelf' zitten. De superieure stoelen voorin zijn uiteraard optimaal te verstellen voor een fijne zitpositie. In de kofferbak kan 442 liter mee, waarmee de S60 iets onder het klassegemiddelde zit. Werkelijk bizar is dat de bovenkant van de bagageruimte niet is afgewerkt. Je kijkt zo op het ongelakte plaatwerk.

Bekend ontwerp

Het interieur ziet er daarentegen keurig uit, op wat goedkoop kunststof op de middentunnel na. Qua ontwerp zal het geheel Volvo-rijders bekend voorkomen. Kenmerkend is het grote, verticale scherm van het infotainmentsysteem, met daarnaast twee langgerekte uitstroomopeningen. De startknop zit niet naast het stuur, maar vlak voor de bedieningspook van de automaat. Even wennen: je moeten hem een draai geven. Je kunt er niet simpelweg op drukken.

Ik heb het koud

Ook even wennen is de gebruikersinterface van het infotainmentsysteem, maar als je eenmaal de weg weet in de menustructuur werkt het soepel en snel. Heb je niet zoveel zin om te swipen en klikken, dan kun je ook stemcommando's gebruiken voor een aantal functies. Zeg bijvoorbeeld 'Ik heb het koud' en de verwarming gaat een paar graden hoger. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard op de Volvo. Bij veel andere fabrikanten moet je daarvoor bijbetalen.

Veel handelingen

Het zou trouwens beter zijn om voor bepaalde functies een aparte knop op de middenconsole te hebben. Zo moet je nu het systeem induiken om de adaptieve cruisecontrol uit te schakelen. Dat vergt te veel handelingen, zeker als je onderweg bent. Hetzelfde geldt in mindere mate voor de klimaatregeling. Voor een simpele actie als het instellen van de temperatuur moet je toch weer naar het scherm kijken en een paar keer klikken.

Gunstige prijs

Punten pakt de Volvo met zijn gunstige prijs en bovengemiddelde uitrusting. In vergelijking met zijn directe concurrenten is de S60 steevast enkele duizenden euro's voordeliger. En dat scoort, zeker in Nederland, waar het aantal V60's op de weg inmiddels niet meer te tellen is. Dat model zal, volgens Volvo, zo'n 75 procent van de S60-/V60-verkopen gaan uitmaken en wordt nog wél steeds geleverd met dieselmotoren.

Nul doden

Volvo wil overigens dat er vanaf 2020 geen enkele verkeersdode meer valt in zijn modellen. Daarom heeft het merk aangekondigd ze per volgend jaar allemaal te begrenzen op 180 km/h. Dit omdat te hard rijden een grote rol speelt bij ongelukken. In de specificaties van de S60 T5 staat nu dus nog een topsnelheid van 240 km/h, maar over enkele maanden niet meer. Onze conclusie blijft hetzelfde. Al zou de Volvo 300 km/h lopen, een echte sportsedan is hij helaas niet.

Conclusie

De looks van de S60 beloven meer beleving dan zijn aandrijflijn en onderstel kunnen waarmaken. Is de auto een sportsedan, zoals Volvo beweert? Niet als T5, in ieder geval. Wat hij wel is, is een gunstig geprijsde, rijk uitgeruste, competente middenklasse sedan. Eentje die qua design boven het maaiveld uitsteekt, maar voor de rest daar keurig onder blijft.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Test occasion: Volvo C70 – Occasion videotest: Volvo C70

Autotests · Volvo

Test occasion: Volvo XC90 – Occasion videotest Volvo XC90

Autotests · Volvo

Rijtesten: Volvo V60 – Gereden: Volvo V60

Autotests · Volvo
Ontdek meer