Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-ka-side

Ford Ka

1 / 3
ford-ka-side
ford-ka-front
ford-ka-back

Sterke punten

  • Compact en zuinig
  • Betrouwbaar bij goed onderhoud
  • Prima rijeigenschappen

Zwakke punten

  • Beperkt motorvermogen
  • Interieurruimte beperkt
  • Eenvoudige interieurs

Ford Ka/Ka+ : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Ka/Ka+, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ford Ka en Ford Ka+: compact, simpel en zuinig

De Ford Ka is één van de bekendste kleine automodellen. De Ka werd in 1996 door de Amerikaanse fabrikant op de markt gebracht. Een voertuig dat bijzonder geschikt is voor korte stadsritten. De Ford Ka is een betaalbare stadsauto met lage verbruikscijfers. De Ford Ka+ volgde de Ka op. Die is net wat completer, maar het basisprincipe is identiek aan de eerste Ka: compact, simpel en zuinig. Lees meer. Lees meer

Interesse in een Ford Ka

Ford Ka occasions
Ford Ka dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Het brandstofverbruik van de Ford Ka is zeer laag
  • Ondanks zijn omvang heeft de Ford Ka een zeer bruikbare bagageruimte
  • De aankoopprijs voor een Ka is zeer redelijk
  • Soepele rijeigenschappen
  • Als Ford Ka+ ook verkrijgbaar als stoere Ka+ Active

Generaties Ford Ka

De Ford Ka verscheen voor het eerst in 1996 op de markt. De auto was lang in productie, namelijk tot 2008. In die periode is de auto geleverd als driedeurs hatchback, als SportKa en zelfs als cabriolet in de vorm van de Ford StreetKa. De tweede generatie van de Ford Ka werd in samenwerking met Fiat ontwikkeld. De Fiat 500 en Ford Ka delen namelijk het platform. De tweede generatie is gebouwd van juli 2008 tot mei 2016. De derde generatie Ford Ka – voorgesteld in 2014 – was in principe voor de Zuid-Amerikaanse en Indiase markt ontwikkeld, maar vond zijn weg uiteindelijk ook naar Europa, alleen wel onder een andere naam: de Ford Ka+. Het model debuteerde op Europese bodem in de loop van 2016 en werd tot september 2019 geleverd. Daarna viel het doek voor de kleinste Ford.

Technische gegevens

Motorisatie

Om goed in kaart te brengen met welke motoren de Ford Ka is geleverd, splitsen we de informatie op per generatie. Dan houden we alles overzichtelijk.

Eerste generatie Ford Ka – 1996 tot 2008

De eerste Ford Ka is geleverd met een 1,0-liter (alleen in Zuid-Amerika) of 1,3-liter benzinemotor. In het begin gaat het nog om Endura-E-motoren, maar vanaf 2002 stapt Ford over op de Duratec-motor met een vermogen van 65 pk. Er is ook een 1,6-liter motor met 95 pk geleverd, onder meer in de Sportka, een speciale, sportieve versie van de Ford Ka. Ook de Ford StreetKa heeft deze extra sterke benzinemotor.

Tweede generatie Ford Ka – 2008 tot 2016

De tweede generatie van de Ford Ka is geleverd met een 1,2-liter benzinemotor met 69 pk en voor het eerst een 1,3-liter dieselmotor met 75 pk.

Derde generatie Ford Ka+ – 2016 tot 2019

In Europa is de Ford Ka+ alleen geleverd met een 1,2-liter benzinemotor met een vermogen van 51 kW (70 pk) of 63 kW (85 PS), afhankelijk van de uitvoering.

Afmetingen

De Ford Ka is altijd een compact model geweest. De eerste generatie Ford Ka heeft een lengte van 3.620 mm, een breedte van 1.631 mm en een hoogte van 1.368 mm. De wielbasis komt uit op 2.452 mm. De tweede generatie Ford Ka had juist een kleinere wielbasis, te weten 2.300 mm. De lengte van het model bleef met 3.620 mm gelijk aan de eerste generatie. De breedte kwam uit op 1.658 mm en de hoogte is 1.505 mm. De Ford Ka+ is de grootste van alle generaties Ka. Dit model is maximaal 3.929 mm lang, heeft een breedte van 1.695 mm en een hoogte van 1.525 mm. Tot slot nog de wielbasis: 2.491 mm. Het leeggewicht van alle generaties varieert tussen 820 tot 1.048 kilogram.

Alle modellen hebben ongeveer evenveel ruimte in de kofferbak, ongeveer 225 liter. Deze ruimte is nog uit te breiden en bereikt, afhankelijk van het model, een waarde van 535 tot 710 liter, wat behoorlijk ruim is voor een auto van dit formaat. De ruimte op de achterbank is in alle gevallen vrij beperkt.

De belangrijkste specificaties op een rij

Ford Ka II Ford Ka+
Marktintroductie 2008 tot 2016 2016 tot 2019
Lengte x breedte x hoogte 3,62 x 1,66 x 1,50 m 3,93 x 1,69 x 1,53 m
Wielbasis 2,30 m 2,49 m
Inhoud bagageruimte 225 l 225 l
Ledig gewicht 870 kg 1.007 tot 1.048 kg
Toelaatbaar totaalgewicht Niet bekend Niet bekend
Cilinderinhoud 1.200 cm3 1.196 cm3
Vermogen 51 kW (69 pk) 51 kW (70 pk) tot 63 kW (85 pk)
Koppel 102 Nm 112 Nm
Topsnelheid 159 km/u 169 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u n.b. 13,3 s
Tankinhoud 35 l 35 l
Verbruik 5,1 l/100 km 4,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 119 g/km 110 g/km

Varianten

Er zijn drie verschillende generaties van de Ford Ka. Medio 2016 verscheen de nieuwe Ford Ka in zijn derde generatie, die duidelijk verschilt van alle andere varianten. De Ford Ka+, die al sinds 2014 in Zuid-Amerika werd geproduceerd, werd hier als basis gebruikt en aangepast aan de eisen van de Europese markt. De Ford Ka van de derde generatie is met z’n kleine 4 meter langer dan al zijn voorgangers en is voor het eerst ook een vijfdeurs. Andere Ka-modellen waren alleen als driedeurs hatchback verkrijgbaar. Door deze verandering heeft hij de + echt verdiend.

De Ford Ka+, zoals de derde generatie ook wordt genoemd, is echter bijna geen kleinste auto meer te noemen. Het formaat reikt al tot in de kleine autoklasse. De Ford Ka+ is ook geleverd als Active: een extra ruige uitvoering met stoerdere bumpers en een verhoogde bodemvrijheid.

Speciale Ka’s

Naast de serieproductie kent de Ford Ka ook vele speciale modellen die in de loop der tijd op de markt zijn verschenen. Een daarvan is de Ford Streetka, die tussen 2003 en 2005 van de band rolde. De Streetka is een Ford Ka als roadster, die een stoffen kap of een hardtop had en dus ook met open dak te rijden was. Een ander bekend speciaal model is de Blueline, die vanaf 1998 werd aangeboden. De K2, Kool, Style, Color, Capri of Fun en Fun X zijn ook bekende speciale modellen van de Ford Ka. De Tropika, Viva, Student, Ka-ribik en Finesse zijn waarschijnlijk minder bekende, maar ook bijzondere versies van de Ka. Zeker in vergelijking met modellen van andere merken zijn er enorm veel verschijningsvormen van de Ford Ka.

Prijzen

Sinds 2019 wordt de Ford Ka+ niet meer geleverd. De auto had destijds een nieuwprijs van ongeveer 10.000 tot 14.000 euro. Wie nu een Ford Ka of Ka+ wenst te rijden, is aangewezen op de occasionmarkt. In Europa is de Ford Ka allesbehalve zeldzaam; goed onderhouden en betrouwbare exemplaren met een lage kilometerstand zijn in sommige gevallen te vinden voor onder de 4.000 euro, maar je vindt een eerste generatie Ka ook al voor minder dan 500 euro. Voor een goed onderhouden Ford Ka+ moet je denken aan ongeveer 12.000 euro.

Design

Buitenkant

De Ford Ka valt lekker op, in het bijzonder de eerste en tweede generatie. De Ford Ka+ oogt wat meer ingetogen, maar ziet er wel lekker fris en volwassen uit. Als Ford Ka+ Active oogt het model helemaal stoer. Een grote achterklep is altijd kenmerkend voor de Ford Ka.

Binnenkant

Het is indrukwekkend voor een subcompacte auto wanneer de bagageruimte een enorm laadvolume heeft, zoals bij de Ford Ka het geval is. In de cockpit zijn veel elektronische elementen die netjes en duidelijk zijn verwerkt. Een lange gewenningsfase is bij deze auto dus niet nodig. De stoelen bieden voor dit segment bovengemiddeld veel comfort. De Ka is een auto die vanbinnen veel meer ruimte biedt dan je gezien zijn buitenafmetingen zou verwachten.

Veiligheid

In de crashtest van Euro NCAP behaalde de derde generatie Ford Ka – de Ka + dus – drie van de mogelijke vijf sterren. De bescherming van inzittenden kreeg een score van 73 procent, de bescherming van inzittende kinderen kwam uit op 61 procent en de voetgangersveiligheid werd beoordeeld met 57 procent. Op het gebied van rijhulpsystemen scoorde de Ford Ka+ 29 procent. De Ford Ka uit 2008 – die zijn technische basis deelt met de Fiat 500 – kreeg vier van de vijf sterren van Euro NCAP en de eerste generatie kreeg in 2000 drie van de vijf sterren. Weet wel dat de eisen in die jaren minder streng waren dan nu. Vandaar dat de Ford Ka+ ook strenger is beoordeeld.

Alternatieven

Voor de Ford Ka en Ka+ bestaan verschillende alternatieven, want het aanbod in het A-segment is bijzonder groot. Denk bijvoorbeeld aan de Renault Twingo, de Toyota Aygo of de al eerder genoemde Fiat 500. Laatstgenoemde deelt zelfs zijn technische basis met de tweede generatie Ford Ka. De Ford Ka+ is een maatje groter en schurkt haast tegen het B-segment aan, maar niet qua prijs. Andere concurrenten zijn de Citroën C1, Dacia Sandero, Daihatsu Cuore, Fiat Panda, Hyundai i10, Kia Picanto, Mitsubishi Space Star, Opel Adam, Opel Karl, Peugeot 108, Seat Mii, Skoda Citigo, Smart Forfour, Smart Fortwo, Suzuki Celerio, Suzuki Ignis en de Volkswagen Up.

FAQ

Wat is de Ford Ka+?
De Ford Ka+ is een doorontwikkeling van de Ford Ka en vertegenwoordigt de derde generatie van deze serie. Het is de eerste auto die als vijfdeurs werd geleverd en heeft een totale lengte van bijna 4 meter, wat aanzienlijk groter is dan zijn voorgangers. De auto was in eerste instantie voor India en Zuid-Amerika ontwikkeld, maar werd ook aangepast voor de Europese markt. De Ka+ is de meest praktische keuze van alle Ka-generaties.
Is de Ford Ka betrouwbaar?
De Ford Ka is over het algemeen heel betrouwbaar, maar alles valt of staat met goed onderhoud. De Ford Ka – met name de eerste twee generaties – kan wel wat last hebben van roest, rond de vuldop van de benzinetank bijvoorbeeld of in de wielkasten.

Beoordelingen voor Ford Ka/Ka+

164 Beoordelingen

4,2