BMW C1 motoren te koop: tweedehands en nieuw

BMW C1

Als je het hebt over gemotoriseerde tweewielers, dan hebben scooters altijd al een bijzondere rol gespeeld. Sommige van deze speciale voertuigen hebben tegenwoordig zelfs een echte cultstatus, zoals bijvoorbeeld de Vespa. Ook BMW wilde een scooter aanbieden die een grote groep scooterfans aan zou spreken. Daarom werd de BMW C1 gebouwd, een zeer futuristisch voertuig.

De BMW C1 oogt als een voertuig uit de toekomst. Dat ligt aan het feit dat BMW deze scooter met een overkapping heeft uitgerust. Maar het ontwerp van een dergelijke overdekte scooter is helemaal niet zo futuristisch. Begin jaren ’50 van de vorige eeuw bestond er namelijk al een dergelijk ontwerp: de Messerschmitt autoscooter.

BMW C1 – een futuristische scooter

De BMW C1 is echter een echte tweewieler, voorzien van een overkapping om de bestuurder meer veiligheid en beschutting tegen regen te bieden. Deze eigenschappen vervult de C1 in ieder geval goed. Het voertuig is uitgerust met een veiligheidsgordel en verder is ook de ‘cabine’ van de C1 een echte veiligheidscel, die bescherming biedt tegen frontale botsingen. Wie met dit voertuig de weg op gaat en zijn veiligheidsgordel om doet, hoeft in heel Europa niet eens verplicht een helm op te zetten. De eerste C1 scooters van BMW verschenen in 2000 op de markt en moesten de markt veroveren. Men wilde de beweeglijkheid en soepelheid van een tweewieler aanbieden en tegelijkertijd de veiligheid van een auto garanderen. De hoofdgedachte werd weliswaar verwezenlijkt, maar het succes bleef uit. Zo werd de productie van het ‘innovatieve voertuig van de toekomst’ al in 2003 weer beëindigd.

BMW C1 – zwakke punten

Eén van de hoofdredenen van het beëindigen van de productie was het feit dat tweewielrijders een gebrek aan interesse hadden voor een scooter van BMW. Men kon zich weliswaar werkelijk veilig voelen in de C1 en ook bij regen was je goed beschermd, maar er waren ook enkele negatieve aspecten. Zo had de beschermende overkapping tot gevolg dat het voertuig een ongewoon hoog zwaartepunt had. Dit maakte het in- en uitstappen lastig en alleen al het stoppen bij een kruising kon onder omstandigheden voor problemen zorgen. Dit was vooral het geval bij winderig weer. Want door de bijzondere vorm van de C1 heeft de wind een groot oppervlak om tegenaan te waaien.

Maar het belangrijkste punt dat voor het mislukte succes van de C1 gezorgd heeft is waarschijnlijk wel de relatief hoge prijs. Zelfs eenvoudige zaken, die normaal tot de standaarduitrusting gerekend worden, moesten voor de scooter van BMW extra betaald worden als zijnde toebehoren. Desondanks zijn er ook vandaag de dag nog genoeg liefhebbers van dit voertuig dat nog steeds de aandacht trekt. De BMW C1 scooter wordt vooral ingezet op verkeersknooppunten. Op vliegvelden en stations wordt de scooter graag als huurvoertuig gebruikt om snel door het stadsverkeer te geraken. Zo kun je je juist in een grote stad snel en soepel voortbewegen zonder een motorpak aan te hoeven trekken. Het is zelfs mogelijk om tijdens het rijden je nette werkpak te dragen.