BMW K75 motoren te koop: tweedehands en nieuw

BMW K75

De BMW K75: een brommer met uitstraling

Er zijn veel redenen te bedenken om op de motor te stappen. Zo ervaart u tijdens het rijden door de mooie natuur een groot gevoel van vrijheid. Het aanbod tweedehands motoren is zeer uitgebreid. Zowel op het internet als in motorwinkels heeft u de keuze uit populaire merken als Hyundai, Suziki en BMW. Sommige oudere tweedehands motoren van deze merken rijden nog steeds prima. Zo is de BMW K75 nog steeds erg in trek om mooie ritten op te maken. De K75 serie bestaat uit drie sportieve modellen van hoge kwaliteit.

Geschiedenis van de BMW K75

Het Duitse merk BMW staat bekend om de productie van betrouwbare auto's en motoren. BMW Motorrad neemt al sinds 1923 de productie van motorfietsen voor haar rekening. In de jaren 70 kreeg het bedrijf echter te maken met concurrentie vanuit Japan, dus besloot BMW om nieuwe en sterke motoren op de markt te brengen. Het bedrijf verrichtte enkele jaren onderzoek naar viercilindermotoren voordat de BMW K75 serie uiteindelijk een feit werd. De ontwerpers waren namelijk van plan om de Japanse concurrentie met unieke en solide motoren de baas te zijn. Zodoende werd bijvoorbeeld een zware en brede Peugeot-motor niet goed genoeg bevonden.

Drie modellen

In 1985 bracht BMW drie verschillende motoren uit: de standaard BMW K75, de BMK K75 C en de BMW K75S. De eerste exemplaren uit 1985 bevatten onder andere een driecilinderlijn motor met liggende cilinders. Daarbij lagen de cilinders aan de linkerkant, en de krukas aan de rechterkant van de motor. Daarnaast was de K75 een van de eerste motoren met een ABS-systeem. Deze functie voorkomt dat de wielen blokkeren, zodat u altijd de controle over de motor weet te behouden. Met een tweedehands motor van het type K75 schaft u dus een klassieker aan. Na deze eerste drie motoren verschenen er nog een aantal modellen uit de K75 serie op de markt. Dit zijn de K7 5T, K75 RT en tenslotte de K75 RT Ultima.

Klassieker

Mede door het toevoegen van een kleinere stuurkuip kregen de motoren uit de K75 serie een steeds sportievere uitstraling. BMW is een bedrijf dat altijd met haar tijd meegaat. Zo kregen latere modellen uit de K75 serie elektrische onderdelen, zoals een verstelbare ruit. Ook een benzinemeter en een koelvloeistoftemperatuurmeter behoorden tot nieuwe onderdelen. In totaal zijn er van de K75 18.845 exemplaren verkocht. Het is nog steeds mogelijk om gebruikte modellen aan te schaffen. De motor heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een echte klassieker. Bovendien kunt u met een tweedehands exemplaar nog steeds een topsnelheid bereiken van 200 kilometer per uur.

Het uiterlijk van de BMW K75

De BMW K75 is het standaard model uit een serie die werd geproduceerd tussen 1985 en 1996. De motor bevat onder andere rubberen voetsteunen en een bevestigingsbeugel van 75 mm. De meeste bevestigingsbeugels hadden in 1985 een grootte van ongeveer 100 mm. De K75 motor heeft geen kuip en ruit, in tegenstelling tot latere motoren. De schijfremmen bevinden zich voorin, achter de trommelrem. Daarnaast bevat de K75 een montagesysteem dat anders is dan latere modellen. Zo bevat het eerste model een dop met 7 schroeven, terwijl latere motoren 9 schroeven hebben. Ook bijzonder aan het uiterlijk van de K75 zijn de twee waarschuwingslampjes en een temperatuursensor. Deze onderdelen zijn later namelijk vervangen door schakelaars en slechts één licht. Een tweedehands versie van deze motor ziet er tegenwoordig prima uit en rijdt na dertig jaar nog steeds solide.

Technische specificaties en verbeteringen

BMW introduceerde in 1985 een sportieve en solide motor. Zo was het een van de eerste exemplaren met een ABS-remsysteem. Dit anti-blokkeersysteem verkleint de kans op vallen en nare motorongelukken. Met een tweedehands K75 haalt u dan ook een tijdloze motor in huis. De motor heeft een vermogen van 75 pk en overtrof daarmee destijds voorgangers die tot slechts 50 pk kwamen. Daarnaast bevat deze motor een 17 inch achterwiel, een Showa voorvork en een kroonplaat aan de boven- en onderkant. Latere varianten als de K75 C, K75 S en K75 RT Ultima zien er door een kleinere stuurkuip en een lagere ligging van de voorkant sportiever uit.