BMW R 1100 motoren te koop: tweedehands en nieuw

BMW R 1100

De BMW R 1100 serie, is een serie tweecilinderboxermotoren die in 1993 door BMW geïntroduceerd werd. De BMW R 1100 kwam met een heleboel nieuwe technieken en voldeed aan de vraag naar krachtige tweecilinderboxermotoren.

Kenmerken van de BMW R 1100

De R 1100 beschikt over een luchtgekoelde 1085 cc motor met vier kleppen per cilinder. De R 1100 heeft nauwelijks een frame, omdat de motor in feite is opgehangen aan het motorblok. De motor heeft vijf versnellingen en een droge plaatkoppeling. De nieuwste versies hebben een maximaal vermogen van 72 kW (98 pk) en een maximaal koppel van 97 Nm. Bij de oudere modellen is dit respectievelijk 66 kW (90 pk) en 95 Nm. De motor haalt een topsnelheid van 225 km per uur. Het droge gewicht is 229 kg.

Verschillende modellen uit de serie

Als eerste model uit de serie werd de R 1100 RS geïntroduceerd, een sportieve toermotor. Deze motor werd in 1993 door het blad Moto 73 verkozen tot motor van het jaar. Eind 1993 kwam BMW met de R 1100 GS, deze was vanaf 1994 verkrijgbaar. De motor zag er iets minder sportief uit en had op papier minder vermogen. In werkelijkheid presteerde de motor beter dan de R 1100 RS. De GS was een goede toermotor, maar was minder geschikt om op zand te rijden. In 1995 kwam er een uitgeklede versie van de BMW R 1100 serie op de markt, de R 1100 R. Dit model had dezelfde motor als de GS. Ook in 1995 werd de R 1100 RT geïntroduceerd; een grote toermotor met een in de windtunnel ontwikkelde toerkuip.

Deze luxe motor kwam met een heleboel extra’s, om het de bestuurder zo aangenaam mogelijk te maken. In 1998 maakte BMW al 75 jaar motorfietsen. Ter ere hiervan werden de vier bovenstaande modellen opnieuw uitgebracht, maar dan met de aanduiding ‘75’ achter hun naam. Technisch gezien waren deze motoren identiek aan de normale modellen. Later in 1998 werd de R 1100 S op de markt gebracht, een pure sportmotor. Van de 1100 S, de RS en de RT werden na 2000 speciale edities uitgebracht.