BMW R 1150 motoren te koop: tweedehands en nieuw

BMW R 1150

In 1999 introduceerde BMW de BMW R 1150 serie. Deze serie was een direct vervolg op de R 1100 serie die in 1993 op de markt kwam. De R 100 serie was ontwikkeld omdat veel klanten nog graag een luchtgekoelde boxermotor wilde, en niet de modernere vloeistofgekoelde motor. Voor de R 100 serie werd een compleet nieuwe boxermotor ontwikkeld met nieuwe technieken. Deze serie had nauwelijks een frame, want de hele machine was in feite opgehangen aan het motorblok.

De R 1150 serie

De BMW R 1150 serie verschilde in feite niet sterk van de R 100 serie. De verschillen waren voornamelijk optisch van aard. Een voorbeeld hiervan is het roestvrijstalen uitlaatsysteem. De cilinderinhoud van deze serie betreft 1130 cc. De cilinders zelf zijn nog steeds luchtgekoeld, alleen de cilinderkoppen worden oliegekoeld. Het motorkoppel van de BMW R 1150 is in vergelijking met de R 1100 serie 1 Nm gestegen, naar 98 Nm. Hiermee is tussen de 3000 en 6000 toeren per minuut meer dan 90% van het koppel beschikbaar. Een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de R 1100 serie. BMW R 1150 motoren van na 2003 beschikken over Twin Spark cilinderkoppen.

Verschillende modellen

BMW introduceerde in 1999 als eerste model van de BMW R 1150 serie de R 1150 GS. Twee jaar later in 2001 kwam de R 1150 R op de markt, een kale uitvoering van de BMW R 1150 serie met de motor van de GS. BMW lanceerde in 2001 ook de R 1150 RT, met en sterkere motor en een hoger koppel. Een paar maanden later verscheen in de BMW R 1150 serie de R 1150 RS. Een motor die bijna identiek was aan de RT. In 2002 lanceerde BMW de R 1150 GS Adventure. Een motor die speciaal ontwikkeld was om wereldreizen over moeilijk begaanbare wegen mee te maken. Later in 2002 kwamen er twintig BMW’s R 1150 SM op de markt, speciaal ontwikkeld voor Pia-Motors. In november 2002 werd in de BMW R 1100 serie de R 1150 R Rockster in productie genomen. Technisch gezien was deze motor gelijk aan de R 1150 R, maar met een luxer uiterlijk.