Ducati 999 motoren te koop: tweedehands en nieuw

Ducati 999

Ducati 999, onderscheidend in stijl en snelheid

Opvallend door zijn design, maar nog meer door zijn prestaties: de Ducati 999 onderscheidt zich in meerdere opzichten. De 'triple nine' is een echte sportsbike, gemaakt door snelheidsexperts en ontworpen om snelheid te maken. Dit 999-type is echter maar een korte tijd geproduceerd, namelijk van 2003 tot 2006. Zijn voorganger was de Ducati 998 en zijn opvolger was de 1098-serie. Er verschenen in totaal vier types van de Ducati 999: de 999R Xerox, de 999R, de 999S en de 999. De 999R en de 999S waren de krachtigste uitvoeringen van de 999-serie. Beiden hadden een accelererend vermogen van 0 naar 100 kilometer in 3 seconden. De 999S kan topsnelheden van 272 kilometer per uur halen en de 999R haalt 279 kilometer per uur. Het Xerox model heeft een vermogen van 145 pk, de 999R en de 999S van 141,1 pk en de 999 heeft ten slotte een vermogen van 138 pk. Het 'kleine broertje' van de 999 was de Ducati 749, die van 2003 tot en met 2006 werd geproduceerd. Deze motor bezat veel onderdelen vergelijkbaar met de 999-serie. Het 749-model was echter een lichtere, kleinere variant van de 999 sportsbike. Beide waren van dezelfde ontwerper: Pierre Terblanche.

Stijlbreuk met voorgangers

Terblanche had als moeilijk taak om met de Ducati 999 een aantal legendarische voorgangers qua design te evenaren. Als merk is Ducati daarbij een motor die bekend staat om een uniek stijlgevoel. Met de ontwikkeling van de modellen 916, 996 en 998 had Ducati een nieuwe standaard in stijl neergezet. Massimo Tamburini, de ontwerper achter deze succesvolle modellen, werd de 'Michelangelo van de motordesign' genoemd. Dus ga er maar aan staan; om deze traditie succesvol voort te zetten. Pierre Terblanche heeft uiteindelijk niet gewild het verleden te evenaren. Hij is, wat de vormgeving van de motor betreft, een nieuwe weg ingeslagen. Dat ging niet onopgemerkt voorbij in de motorwereld. Zeker de ware Ducatisti waren op het zachtst gezegd geschokt toen het 999-model uitkwam. Meest bijzonder aan de 999 is de neus van de motor die heel spits toeloopt. De uitlaatpartij is ook opvallend anders, wat grover en robuuster dan men van de voorgangers gewend was. Hoe gemengd de reacties ook waren, niemand kon ontkennen dat 999 met durf en oog voor design was ontworpen. Aandacht voor detail blijkt bijvoorbeeld uit de zijstandaard die ingeklapt helemaal geïntegreerd word in het kuipwerk. In 2002 was er soms nog wat weerstand. Maar met zijn snelheid wist de 999 echter vriend en vijand te overtuigen van zijn kwaliteit.

Overtuigend in snelheid en kracht

Het uiterlijk van de 999 was baanbrekend, in de techniek werden kracht en inventies van zijn voorgangers echter optimaal benut. Pierre Terblance brak wellicht met de ontwerpstijl. Maar hij wist in snelheidstechniek voort te bouwen op de traditie in kwaliteitsontwikkeling van Ducati. Het testastretta motorblok werd gebruikt in de 998-serie. Ook bij de Ducati 999 werd dit motorsysteem met de vloeistofgekoelde 998 cc V-twin geïmplementeerd. Dankzij de gemodificeerde airbox en verbeterde uitlaatbochten komt de werking van de V-twin bij de 999-serie nog beter tot zijn recht. Wat ook verschilt bij de 999 ten opzichte van zijn voorgangers: de 999-serie heeft een dubbelzijdige swingarm. Verder is er in het design alles aan gedaan om het rijcomfort te optimaliseren, bijvoorbeeld met de vele ergonomische stelmogelijkheden. De voetsteunen, hendels, tank/zit combinatie: alles is verstelbaar. Elke versie van de Ducati 999 serie heeft ook specifieke 'eigen' inventies en kenmerken. Zo heeft bijvoorbeeld het S-model een Öhlin-vering en titanium drijfstangen. Het ontwerp en de techniek in de 999 modelserie staat in dienst van snelheid maken en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Want welke controversie er aanvankelijk ook was rond het design van de motor: over de prestaties van de Ducati 999 is geen discussie mogelijk. Er werd driemaal bij de Superbike World Championship gewonnen met deze modellenserie. In 2005 won de Ducati 999S in de maxisport categorie van Masterbike 2005. De reacties waren laaiend enthousiast. "The most desirable, most exciting roadbike on the planet," schreef een enthousiaste journalist. De 'triple nine' wordt als tweedehands motor regelmatig aangeboden. De motor wordt door gebruikers over het algemeen als zeer betrouwbaar ervaren. Zo is de 'nine nine nine' toch uiteindelijk snel genoeg gebleken om uit de schaduw van zijn iconische voorgangers te treden.