Honda 125 motoren te koop: tweedehands en nieuw

Honda 125

Lichte motorfietsen van Honda (Honda 125)

Op elke oldtimerbijeenkomst is een Honda CB 92 Benly gegarandeerd het hoogtepunt van zijn klasse. Met deze sportieve, lichte motorfiets lukte het Honda in 1960 om zijn entree te maken in de Duitse motorscene. Zijn luchtgekoelde tweecilinder viertaktmotor OHC heeft een prestatievermogen van 15 pk en heeft een bouwwijze die lijkt op die van racemotoren. Het frame, de koplampbekleding, de vork en de spatborden zijn van geperst staal gemaakt. Dat is de vormgeving van een voortreffelijke klassieker.

De vier actuele lichte motorfietsen Innova, Varadero, CBF 125 en CBR 125 R daarentegen zijn zeer modern en milieuvriendelijk. Hun overeenkomsten wat betreft onderstel, motortechniek, carburatie en eindaandrijving zijn niet te ontkennen. Desondanks is het Honda’s designers gelukt om elke model een individueel uiterlijk te geven.

De lichte motorfiets Honda 125 Innova

De Innova is optisch gezien een combinatie tussen een scooter en een lichte motorfiets. De naam van het model wijst op de innovatieve tweewielertechniek: een eencilinder viertaktmotor ( 6,8 kW / 10,1 Nm), PGM-FI injectie, transistorontsteking, een startmotor en uitlaatgasreiniging door middel van een 3-weg katalysator. De Innova voldoet daarmee aan de Euro3-norm. De halfautomatische transmissie met vier versnellingen garandeert een sportieve rijwijze in stedelijke gebieden en bij uitstapjes in de natuur. Hierbij kan de maximumsnelheid van 94 km/u getest worden. De tankinhoud bedraagt slechts 3,7 liter en de motor heeft een gematigd verbruik van 1,8 liter per 100 kilometer. Volgetankt weegt de Innova 105 kg, het toelaatbaar totaalgewicht van de tweezitter bedraagt 275 kg.

Honda CBF 125

Veel sportiever is het design van het nieuwste model CBF 125, deze is sinds 2008 in de collectie opgenomen. Passend hierbij is zijn prestatievermogen dan ook goed: 8,3 kW bij 8000 toeren per minuut c.q. maximaal 11,2 Nm bij 6250 toeren per minuut. De tweezitter met vijf versnellingen kan maximaal 110 km/u bereiken. Maar veiligheid is hierbij nog steeds de eerste vereiste: een dubbelzuiger remtang werkt goed samen met de deugdelijke trommelrem van het achterwiel. Bij slechte weersomstandigheden zorgen heldere knipperlichten, multi-reflector koplampen en het wigvormige achterlicht van de Honda CBF 125 voor veiligheid. Verdere eigenschappen die de ‘kleine’ motorfiets van Honda doen uitblinken zijn het lage gewicht en een ideaal zwaartepunt.

Honda 125 model CBR 125 R

Als opvolger van de Honda NSR 125 is er sinds 2004 het model CBR 125 R, een supersportmotor uit de lichtgewicht klasse. De ‘racereplica’ is zeer aerodynamisch, heeft de typische hooggeplaatste uitlaat en lijkt daarmee erg op een Honda Fireblade. Haar zes versnellingen en de boring-, slag- en compressiewaarden (58 / 47,2 / 11:1) verraden een modificatie van de basismotor. De getunede motor (10 kW bei 10.000 U/min) en de maximumsnelheid van 110 km/u vereisen een complete uitrusting met schijfremmen.

Honda Varadero: het krachtigste Honda 125 model

Zwart maakt slank. Een Varadero, gelakt in Pearl Concours Black, past duidelijk bij Honda’s „slanke Adventure Sports stijl“. Dit is des te verrassender als je kijkt naar het feit dat deze lichte motorfiets een toelaatbaar totaalgewicht van 349 kg heeft. De krachtigste onder de vier 125 modellen heeft een maximaal prestatievermogen van 11kW en heeft in alle vijf versnellingen een koppel van 10,4 Nm. Maar ook een Varadero in Spangle Silver Metallic verliest niets aan agressiviteit – daarvoor zorgen de zwarte zitting, de dubbele koplampen en het hooggeplaatste 2-in1-uitlaatsysteem. Uitstekende wielophangingen – een 35mm telescoopvork en achterswingarm met centrale veerpoot – en schijfremmen zijn voor de sportieve motorrijder een vanzelfsprekendheid. De snelheidslimiet van 110 km/u kan niet als een nadeel opgevat worden. Honda’s richtlijnen voor lichte motoren worden ook bij de actuele Varadero consequent toegepast.