Honda Fireblade motoren te koop: tweedehands en nieuw

Honda Fireblade

In de categorie sportmotoren/ supersportmotoren presenteert Honda voor motorfietsseizoen 2011 twee verschillende modellen. De Fireblade kreeg minder race-eigenschappen dan de Honda CBR 600 RR, maar daarvoor in de plaats scoort hij punten met innovatieve technologie en zijn krachtigere motor.

Het verhaal van de Fireblade begint in 1991. Honda’s hoofdontwerper Tadao Baba kon zijn project Fireblade SC28 afsluiten met het predicaat ‘klaar voor serieproductie’. Hij had rekening gehouden met alle voorwaarden voor de lichte bouwwijze van een Big Bike. De met een 893 cc viercilinder viertaktmotor uitgeruste superbike kwam in 1992 voor het eerst op de markt en maakte de motorwereld enthousiast. Zijn stationair toerental van 1100 toeren per minuut kan bijna vertwaalfvoudigd worden. Dat leidt tot een prestatievermogen van 92 kW of 72 kW bij een gereduceerd vermogen, wat overigens ook volledig toereikend is. Een opvallend uitrustingskenmerk van de eerste Fireblade zijn de verschillende banden voor het voorwiel (130/70 ZR16) en achterwiel (180/55 ZR17). De modellen uit serie SC33 (1996-1999) waren uitgerust met dezelfde aluminiumvelgen als de eerste modellen.

De Honda Fireblade sinds 2000

De Fireblade SC44 (2000/2001) had andere eigenschappen: hij had een verbeterde motor (929 cc/108 kW/103 Nm), elektronische injectie, computergestuurde transistorontsteking, instelbare wielophangingen en spaakvelgen van 17 inch! Het lukte de constructeurs ook om een bijzondere technische prestatie neer te zetten: ze verlaagden het droog gewicht van de superbike naar 170 kg. Deze ontwikkeling werd voortgezet bij de Honda Fireblade SC50 met haar 954 cc viercilinder seriemotor (DOHC), deze had een droog gewicht van 168 kg. Honda’s nieuwe formule wat betreft motorprestatie luidt: elektronische injectie PGM-DSFI en digitale transistorontsteking met elektronische vervroeging. De Fireblades uit serie SC57 2004/05 werden hier voor het eerst mee uitgerust. Sindsdien past de modelbenaming CBR 1000 RR beter dan ooit bij de superbikes: de cilinderinhoud van de motor bedraagt namelijk voortaan 998 cc.

De actuele Honda Fireblade

De actuele Fireblade met de fabriekscode SC59 heeft alle goede eigenschappen van de SC57 overgenomen en kan besteld worden in drie verschillende lakvarianten: HRC Tricolor, Graphite Black and White of Digital Silver Metallic / Pearl Fire Orange. Honda’s hoofdontwerper Toshiaki Kishi wil met het nieuwe uiterlijk in geen geval ‘verblinden’ of het zicht op de techniek belemmeren. Design, power en intelligente techniek zijn bij een Fireblade onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

De zeer doeltreffende viercilinder viertaktmotor met een cilinderinhoud van 999 cc wordt door de modernste elektronica aangestuurd. Dankzij het geoptimaliseerde centrifugaalgewicht van de dynamo en de krukas is zijn rendement nogmaals verbeterd. De elektronische PGM-DSFI benzine-injectie zorgt voor een optimale brandstofmenging en een bijpassende verbranding in de aluminium cilinders. Bovendien heeft de Fireblade ook nog een elektronicabox aan boord. Zijn signalen regelen de hydraulica van de HESD-stuurdemper. Verdere uitrustingskenmerken zoals ABS zorgen voor nog meer veiligheid in extreme rijsituaties. De verbeterde geluiddemping en de driewegkatalysator met lambdasonde weerleggen bijna alle aanmerkingen die men vanuit milieuoogpunt op het voortbewegen op gemotoriseerde superbikes heeft.

Kort samengevat geldt voor de Fireblades van alle generaties het volgende: puur motorfietsplezier, made by Honda!