Honda Gold Wing motoren te koop: tweedehands en nieuw

Honda Gold Wing

De Honda Gold Wing is een motorfiets legende. Toen hij in 1975 op de turbulente tweewielermarkt verscheen, hield de motorwereld haar adem in. Iets als dit was er nog nooit geweest. Een watergekoelde viercilinder boxermotor, een cilinderinhoud van één liter, een prestatievermogen van 82 pk en achterwielaandrijving met gebruik van een cardanas. De Honda Gold Wing was een sterke motorfiets: ongelofelijk krachtig en snel en tegelijkertijd fluisterstil. Dit moest wel het non plus ultra zijn, de grens van het maakbare.

Vandaag, 35 jaar later, is de eerste Honda Gold Wing (de legendarische GL 1000) helemaal niet zo geweldig meer. Als je het nuchter bekijkt, is hij nu niet meer dan een lichte, zwak gemotoriseerde gebruiksmotorfiets. Hij is weliswaar gemakkelijk hanteerbaar, maar hij heeft slechte remmen en een zwak frame.

De Honda Gold Wing: een motorfiets voor lange afstanden

Maar het meest typerende kenmerk van de Gold Wing bleef 35 jaar lang behouden. Deze grote Honda, geschikt voor het rijden van lange afstanden, heeft hele generaties motorrijders door het hele land vervoerd, van Boston tot Los Angeles, van Malmö tot Malaga en van Dublin tot Dubrovnik. Opeens werd het rijden van een lange afstand een kort tripje. Gold Wing bestuurders legden met hun motorfiets met viercilinder boxermotor eindeloos vele kilometers af op de snelwegen. De voordelen van de Honda Gold Wing lagen voor de hand: hij had een vibratie-arme, vrijwel onhoorbare motor, bood veel comfort, een rechte zitpositie, kon probleemloos door twee personen tegelijk bereden worden, was breed, had een goed gevulde zitting en comfortabele veerelementen. Kortom: de reismotor bij uitstek. Zo iets wensten velen van BMW en Harley-Davidson. Maar BMW bood haar klanten nog steeds tweecilinder motoren met een laag toerental en rijgedrag waar men aan moest wennen. En Harley-Davidson leverde destijds slechte kwaliteit, niet-discutabele motorprestaties en rampzalige remmen.

De motorfiets met de ‘kofferruimte’

De Honda Gold Wing was de maat der dingen. Maar niet alle motorrijders waren van hem overtuigd. Vooral toen de grote kuipdelen en de grote kunststof koffers het uiterlijk gingen bepalen werd de Gold Wing met spot overladen, met name door liefhebbers van puristische, "naakte" motorfietsen uit Engeland en Italië. De grote Honda werd spottend ‘inbouwkeuken’ genoemd. Maar zijn fans stoorden zich hier echter niet aan. Zij leunden achterover, plaatsten hun voeten losjes op de brede voetsteunen, schoven hun favoriete cassettebandje in de geluidsinstallatie en gingen rijden. Indien nodig ook twaalf uur achter elkaar, en dat zonder rugpijn, jeukende handen of dove oren. Een Triumph zou al een paar schroeven verloren zijn, een Ducati zou gewoonweg zijn blijven staan en de Gold Wing zou een Harley al lang achter zich hebben gelaten. De Gold Wing reed gewoon rustig door.

Honda Gold Wing: een Amerikaanse motorfiets

Het ontwerp van de Gold Wing stamt uit Amerika. Hier wordt hij traditiegetrouw ook gebouwd. De kwaliteit klopt daarbij. Honda motorfietsen – ook de kleinste – zijn kwalitatief steeds uitstekend geweest. Ze zijn een beetje duurden dan de anderen, maar ook beter. Kun je met de aankoop van een tweedehands Honda Gold Wing iets verkeerd doen? Nauwelijks. Oudere modellen hebben natuurlijk al veel kilometers afgelegd. Een Gold Wing gaat praktisch eeuwig mee, maar wanneer hij een zescijferige kilometerstand heeft kan hij natuurlijk snel reparaties nodig hebben en die zijn dan meestal duur. Positief: Gold Wing bestuurders hebben meestal een hoog inkomen. Daarom zijn Gold Wings in de meeste gevallen ook goed onderhouden. Motorfietsen uit oudere bouwjaren zijn vrijwel altijd zescilinders met 118 pk en al het denkbare comfort. Een tweedehands ‘Wing’ mag met niet al te veel kilometers op de teller rustig 20.000 euro kosten. De mechaniek zorgt niet voor problemen. Belangrijk: let erop dat kunststof onderdelen en de lak onbeschadigd zijn, reparaties hieraan kunnen namelijk duur worden.