Yamaha TZR 50 te koop | AutoScout24

Vind uw droomvoertuig
Helaas hebben wij geen overeenkomende auto beschikbaar. Wij hebben de volgende alternatieven voor u gevonden.

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Yamaha TZR 50

Yamaha TZR 50, een bromfiets met het uiterlijk van een motor

Wie geïnteresseerd is in een tweedehands motor, en ofwel een geschikt exemplaar zoekt voor het rijden in de binnenstad, ofwel een goed instapmodel naar een echt krachtige motor, zou de Yamaha TZR 50 kunnen overwegen. Deze krachtpatser is officieel geen motor maar een bromfiets, hoewel het uiterlijk hier niet op lijkt te wijzen. De Yamaha TZR 50 heeft het uiterlijk van een sportieve motor en lijkt geboren voor het racecircuit. Wat uiterlijk betreft doet de TZR 50 denken aan Yamaha's R1 of R6, bekende racemotoren die Yamaha eerder op de markt heeft gebracht. De TZR 50 is uitgerust met een frame dat goed te vergelijken valt met dat van de Yamaha TZR 125 of TZR 250. De motor heeft een cilinderinhoud van 49,7 cc; de brandstoftank heeft een inhoud van 14 liter en met begrenzing is een topsnelheid van 50 km per uur te bereiken. Zonder begrenzing ligt 90 km per uur binnen de mogelijkheden en als de TZR 50 uitgerust is met een echte race-uitlaat, kan zelfs 130 km per uur worden bereikt. Deze bromfiets beschikt over zes versnellingen en heeft een gewicht van 128 kg met volle tank en een gewicht van 113 kg als hij leeg is.

De prestaties van de Yamaha TZR 50

De TZR 50 is gebaseerd op een 50 cc-uitvoering van de Yamaha TZR 125, die echter in Nederland nooit op de markt is geweest. De eerste TRZ 50 kwam in 2003 op de markt met als doel als instapmodel te fungeren voor de echt racemotoren van Yamaha, met name de TRZ 250, de R1 en R6. Net als de TRZ 125 en TZR 250 beschikt de TZR 50 over een tweetakt AM6-motor, gefabriceerd door de Italiaanse motorfabrikant Minarelli. Het vermogen van 8 pk dat dit motorblok kan leveren, komt alleen goed tot uitdrukking zonder begrenzing -wat in Nederland niet is toegestaan- maar in Duitsland bijvoorbeeld wel. De motor is vloeistofgekoeld en de 17 inch-wielen met brede banden, met name de extra brede achterband, geven de TZR 50 een grote stabiliteit en uitstekende wendbaarheid, wat deze bromfiets niet alleen geschikt maakt voor het normale dagelijkse verkeer, maar ook bij behendigheidsparcours de bestuurder echt de indruk kan geven bezig te zijn met een race. Alles aan deze bromfiets lijkt gericht te zijn op snelheid. Het simpele feit dat het in Nederland niet toegestaan is om zonder begrenzing te rijden, zorgt ervoor dat een bestuurder altijd het gevoel heeft tot meer in staat te zijn. Waar veel motoren en bromfietsen problemen kunnen krijgen met de slijtagegevoelige snelheidsmeter, is dit bij de Yamaha TZR 50 geen probleem, aangezien deze is uitgerust met een digitale snelheidsmeter, die dit probleem niet vertoont.

De Yamaha TZR 50 als tweedehands model

Zeker omdat de Yamaha TZR 50 echt bedoeld is als instapmodel, is het te verwachten dat geïnteresseerde bestuurders een groot aanbod tweedehands modellen zullen aantreffen. Zij die de TZR 50 als tweedehands motor willen aanschaffen, zullen merken dat ze niet alleen een ruime keuze hebben wat occasions betreft. Ook voor reserveonderdelen is inmiddels online meer dan voldoende keuze voorhanden. Wie op zoek is naar speciale uitvoeringen van de TZR 50, kan de limited edition in de gaten houden, die uitkwam ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van Yamaha. Een andere populaire variant is de TZR 50 Valentino Rossi uit 2007, met een nog sportiever uiterlijk en verbeterde prestaties op het gebied van schakelen. Vrijwel elk jaar brengt Yamaha een speciale Race Replica editie van de TRZ 50 uit en vele exemplaren zijn eenvoudig online te vinden als occasion. Elk jaar organiseert Yamaha zijn Yamaha TRZ 50 Talent Cup waar jonge racefanaten vanaf 11 jaar al kennis mogen maken met het gevoel een echt raceparcours af te leggen. De populariteit van dit evenement zorgt ervoor dat de TRZ 50 voor velen de eerste kennismaking is met een van de meest sportieve bromfietsen ooit gebouwd en past prima in de strategie van Yamaha om de TZR 50 vooral te positioneren als instapmodel voor het echte sportieve rijden. Hierdoor zal de TRZ 50 waarschijnlijk nog vele jaren een van de meest populaire bromfietsen blijven, zowel in nieuwstaat als tweedehands model.

Mehr anzeigen