Financing disclaimer

Donkervoort S8
2.0 Super Eight l nr. 78 l 2e eig. l volledige his

€ 32.750

Onderhandelbaar

RubzAutomotive.nl
Kilometerstand
108.268 km
Transmissie
Handgeschakeld
Bouwjaar
07/1984
Brandstof
Benzine
Vermogen kW (PK)
75 kW (102 PK)
Type verkoper
Autobedrijf

Koop met vertrouwen

Kwaliteitsrapporten

Ontvang uitgebreide informatie van deze auto en voorkom een miskoop. Bekijk nu de meest voorkomende APK-afkeurpunten, reparaties en kilometerstand controle.

Gratis autorapport van Finnik

Garanties en certificaten

seal logo
Het NAP-logo staat voor een logisch opbouw van de reeks bekende kilometerstanden. De RDW checkt dit voor alle Nederlandse voertuigen.
seal logo
Deze auto heeft alle belangrijke onderhoudsbeurten op tijd gekregen volgens het voorschrift van de fabrikant en de normen van stichting 100% onderhouden .

Financiering

Bereken je autolening

Hoeveel wil je lenen?

Basisgegevens

Carrosserietype
Cabrio
Voertuigtype
Oldtimer
Aandrijving
Achter
Deuren
2
Advertentienr.
LG-84-LP

Voertuiggeschiedenis

Kilometerstand
Bouwjaar
07/1984
APK
Nieuw
Vorige eigenaren
2
Volledige onderhoudshistorie
Ja
Niet-rokers auto
Ja

Technische Gegevens

Vermogen kW (PK)
75 kW (102 PK)
Transmissie
Handgeschakeld
Cilinderinhoud
1.993 cm³
Versnellingen
5
Cilinders
4
Leeggewicht
650 kg

Energieverbruik

Brandstof
Benzine
CO2-emissie
0 g/km (gem.)

Opties

Kleur en Bekleding

Kleur
Rood
Oorspronkelijke kleur
FD - Rood
Kleur interieur
Zwart
Materiaal
Leder

Beschrijving

Nederlandse trots en vakmanschap in zijn puurste vorm. Een Donkervoort imponeert met bruut mechanisch geweld, pure rijdynamiek en een zeldzame authenticiteit. Deze S8 uit 1984 is één van de vroege, handgebouwde exemplaren uit Loosdrecht, lang voor het merk wereldwijd een cult-status verwierf. Dankzij het ultra-lage gewicht [650kg], het stijve buizenframe en de directe besturing biedt deze auto een onvergetelijke ervaring. Onder de motorkap huist een 2-liter Ford 'Pinto'-motor [afkomstig van de Sierra], goed voor 102pk. De originele lange spatborden, Revolution-wielen [incl. reservewiel] en uitzonderlijk complete documentatie, inclusief echtheidscertificaten, maken dat dit een zorgvuldig bewaard stuk automobielgeschiedenis is. Slechts twee Nederlandse eigenaren passeerden de revue.

Waar deze S8 initieel zilver werd geleverd heeft Donkervoort de carrosserie in 1991 op klantwens rood laten spuiten, inclusief een rode cabrio-kap, tonneau en deuren. Deze kleur laat de vloeiende lijnen en chromen details [o.a. de rollbar] optimaal tot uitdrukking komen. De auto stond altijd binnen gestald, werd met liefde en passie bereden en is goed geconditioneerd gebleven. De prominente roestvrijstalen uitlaat waarin de naam van het model is gegraveerd is in 2014 vervangen en blinkt uitzonderlijk mooi. De stoelen en middentunnel zijn vervaardigd uit hoogwaardig, zwart leder met perforaties. Het dashboard is contrasterend grijs, waarbij alle klokken en schakelaars goed leesbaar zijn en functioneren. Overzichtelijk en geen overdadigheid zoals het motto van Donkervoort betaamd: "No Compromise".

Een Donkervoort is geen alledaagse klassieker, maar een auto voor de purist — voor de liefhebber die weet dat beleving, ambacht en karakter belangrijker zijn dan comfort of elektronica. Het merk bestaat officieel sinds 1978 en produceerde toen de S7, een doorontwikkeling op de Lotus 7. Met de S8-generatie [vanaf 1983] verbeterde Donkervoort de wegligging door een bredere vooras, dubbele aluminium brandstoftanks vóór de achteras en een verder verfijnd onderstel. De S8 markeerde tevens de overgang naar een meer volwassen, technisch geavanceerde sport-auto, zonder het ruwe karakter van zijn voorganger te verliezen. Dit betreft chassisnummer 'JD0078': op basis van online gegevens is het één van de 32 geleverde S8'en van de eerste serie.

Er is een dikke boordmap met documentatie en facturen vanaf de eigenaar-wissel op 18 september 1989 [45.119km] aanwezig. Onderhoud werd tot 1993 bij Donkervoort uitgevoerd, daarna een periode bij twee lokale garages en vanaf 2006 weer bij Donkervoort. Te weten bij 96.230km [1-11-2006], 96.779km [15-8-2008], 97.137km [18-8-2009], 97.868km [28-7-2010], 98.581km [22-8-2011], 99.027km [14-8-2012] en 100.308km [27-8-2013]. Los van regulier onderhoud vallen de volgende vervangen onderdelen op in de historie: radiateur, Toyo-banden rondom, wiellagers, remmerij rondom [a € 4.243, 2006], bougies, bobines, kabels , thermostaat, pakkingen klepdeksel en inlaatspruitstuk [juli 2014], distributieriem, V-snaar en waterpomp [mei 2016], km-kabel [mei 2018], contactslot [augustus 2022], accu [mei 2024] en het dynamo [augustus 2025]. Binnen de vraagprijs zijn vervanging van de distributieriem, spanner, looprollen, waterpomp en vloeistoffen inbegrepen, net als een nieuwe APK.

Van 2006 t/m 2013 heeft Donkervoort jaarlijks een Certificate of Authenticity en bijbehorend beoordelingsrapport afgegeven. Deze S8 scoorde op technisch vlak een 7.1, qua originaliteit een 9.2 en optische conditie een 7.4. De originele kentekenpapieren en het onderhoudsboekje zijn eveneens aanwezig. De modificatie met elektronische ontsteking [i.p.v. contactpunten] is uitgevoerd, waardoor de auto gemakkelijk start en loopt. De Ford-motor levert zijn vermogen lineair, met een rauw mechanisch geluid dat je rechtstreeks terugbrengt naar het tijdperk van puur autorijden. De acceleratie [0-100km/h] geschiedt in 6 seconden en de topsnelheid is 190km/h. Wij hebben de S8 ingeruild op een BMW Z4, gezien de in- en uitstap lastiger werd. Kom het gerust eens ervaren!

Bent u geïnteresseerd of heeft u vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact op via nr. +31623707569. Een bezichtiging is mogelijk in Staphorst. Wij zijn gespecialiseerd in BMW Z4’s en Porsche 911’s en hebben er doorgaans circa 30 op voorraad. Inruil en/of een aankoopkeuring zijn mogelijk.



English translation

Dutch pride and craftsmanship in their purest form. A Donkervoort impresses with brutal mechanical power, pure driving dynamics, and rare authenticity. This 1984 S8 is one of the early, hand-built examples from Loosdrecht, long before the brand achieved global cult status. Thanks to its ultra-light weight (650 kg), rigid tubular frame, and direct steering, this car offers an unforgettable experience. Under the hood is a 2-liter Ford 'Pinto' engine (from the Sierra), good for 102 hp. The original long fenders, Revolution wheels (including spare tire), and exceptionally complete documentation, including certificates of authenticity, make this a carefully preserved piece of automotive history. Only two Dutch owners have passed through.

While this S8 was initially delivered in silver, Donkervoort had the bodywork painted red in 1991, at the customer's request, including a red convertible top, tonneau, and doors. This color perfectly highlights the flowing lines and chrome details [including the roll bar]. The car was always stored indoors, driven with love and passion, and has remained in excellent condition. The prominent stainless steel exhaust, engraved with the model name, was replaced in 2014 and shines exceptionally well. The seats and center tunnel are upholstered in high-quality black leather with perforations. The dashboard is a contrasting gray, with all gauges and switches clearly legible and functioning. Clear and uncluttered, as befits Donkervoort's motto: "No Compromise."

A Donkervoort is not an everyday classic, but a car for the purist—for the enthusiast who knows that experience, craftsmanship, and character are more important than comfort or electronics. The brand officially existed since 1978 and then produced the S7, a further development of the Lotus 7. With the S8 generation (from 1983 onwards), Donkervoort improved the handling with a wider front axle, twin aluminum fuel tanks in front of the rear axle, and a further refined chassis. The S8 also marked the transition to a more mature, technically advanced sports car, without losing the rugged character of its predecessor. This is chassis number 'JD0078': based on online records, it is one of 32 S8's delivered from the first series.

A thick car folder with documentation and invoices dating back to the change of ownership on September 18, 1989 (45,119 km) is present. Maintenance was carried out at Donkervoort until 1993, after which it was serviced for a period at two local garages, and then again at Donkervoort from 2006 onwards. Namely at 96,230km [1-11-2006], 96,779km [15-8-2008], 97,137km [18-8-2009], 97,868km [28-7-2010], 98,581km [22-8-2011], 99,027km [14-8-2012] and 100,308km [27-8-2013]. Aside from regular maintenance, the following replaced parts stand out in the history: radiator, Toyo tires all around, wheel bearings, brakes all around [€4,243, 2006], spark plugs, ignition coils, cables, thermostat, valve cover and intake manifold gaskets [July 2014], timing belt, V-belt, and water pump [May 2016], km cable [May 2018], ignition switch [August 2022], battery [May 2024], and alternator [August 2025]. The asking price includes replacement of the timing belt, tensioner, pulleys, water pump, and fluids, as well as a new MOT (periodic vehicle safety inspection).

From 2006 to 2013, Donkervoort issued an annual Certificate of Authenticity and accompanying assessment report. This S8 scored a 7.1 for technical reasons, a 9.2 for originality, and a 7.4 for visual condition. The original registration papers and maintenance booklet are also included. The car has been modified with electronic ignition [instead of ignition points], making it easy to start and run. The Ford engine delivers linear power, with a raw, mechanical sound that takes you straight back to the era of pure motoring. Acceleration [0-100 km/h] takes 6 seconds, and the top speed is 190 km/h. We traded in the S8 for a BMW Z4 because getting in and out was becoming more difficult. Feel free to come and experience it for yourself!

Interested or have any questions or comments? Please contact us at +31623707569. Viewings are possible in Staphorst. We specialize in BMW Z4s and Porsche 911s and typically have approximately 30 in stock. Trade-ins and/or pre-purchase inspections are possible.

Zakelijk leasen

Bereken uw zakelijke lease!

Nu zakelijk leasen vanaf

€ 575,- p/m


Verzekering

Autoverzekering van de ANWB

Bereken je premie

Kenteken


Type verkoper

Autobedrijf
RubzAutomotive.nl
ContactRuben Linders
  1. BTW verrekenbaar
  2. Deze informatie wordt verstrekt door de leverancier van het certificaat en/of rapport.
  3. Specificatie van de fabrikant voor nieuwe voertuigen. Afhankelijk van de kilometerstand, het rijgedrag, de leeftijd van de batterij en het laadgedrag, kan de radius van occasies aanzienlijk variëren.
{"sthp":"102","leasing":"false","seg":"convertible,sport,oldtimer","stmak":"Donkervoort","did":"27784306","stmil":"108268","gear":"M","stmod":"S8","cost":"32750","stmon":"7","styea":"1984","ken":"LG-84-LP","make":"16339","ad":"dealer","vat":"0","art":"2","carby":"0","fr":"4","stccm":"1993","buyonline":"false","stkw":"75","zip":"NL7951 ZC","model":"16606","equi":"4,6,120,49,110","mia":"false","miles":"6","img":"https://prod.pictures.autoscout24.net/listing-images/2cb189d7-0eac-49ee-a711-3c6db3727afd_aaca2e4b-f6b6-457e-9756-f905a8efbf9a.jpg/720x540.webp","price":"6","rnd":"5","ECO":"NO","fuel":"B","kenteken":"true","seal":"146,258","acc":"U","hp":"4","type":"O","atsd":"","zip2":"7951 ZC","articleType":"C","city":"STAPHORST","cockpit":"F"}