Kilometerstand
59.795 km
Transmissie
Handgeschakeld
Bouwjaar
06/1957
Brandstof
Benzine
Vermogen kW (PK)
54 kW (73 PK)
Type verkoper
Particulier
Koop met vertrouwen
Kwaliteitsrapporten
Ontvang uitgebreide informatie van deze auto en voorkom een miskoop. Bekijk nu de meest voorkomende APK-afkeurpunten, reparaties en kilometerstand controle.
Gratis autorapport van FinnikFinanciering
Bereken je autolening
Hoeveel wil je lenen?
Basisgegevens
- Carrosserietype
- Cabrio
- Categorie
- Gebruikt
- Aandrijving
- Achter
- Stoelen
- 2
- Deuren
- 2
Voertuiggeschiedenis
- Kilometerstand
- 59.795 km
- Bouwjaar
- 06/1957
- Vorige eigenaren
- 3
- Volledige onderhoudshistorie
- Ja
Technische Gegevens
- Vermogen kW (PK)
- 54 kW (73 PK)
- Transmissie
- Handgeschakeld
- Cilinderinhoud
- 1.500 cm³
- Versnellingen
- 4
Energieverbruik
- Brandstof
- Benzine
Kleur en Bekleding
- Kleur
- Rood
- Kleur interieur
- Beige
Beschrijving
Onze MGA 1500 uit 1957 is te koop aangezien we in de garage plaats moeten maken voor een andere engelse auto. We hebben de auto 7 jaar geleden gekocht om na onze terugkeer in Europa om Nederland en Belgie te herontdekken. We hebben met veel plezier de verschillende rallyes in de omgeving gereden.
De MGA komt oorspronkelijk uit Zuid Californie en is al die jaren goed onderhouden. Wij zijn de 4de eigenaar en komt met een goed onderhouds register. De auto is nog in prima staat, rijdt betrouwbaar en soepel en heeft nooit last gehad van het Nederlandse klimaat. Het onderhoud is regelmatig gedaan bij een erkende British sports car garage en de MGA is dan ook klaar voor de eerste voorjaars ritten.
De auto is in maart 2017 nog getaxeerd door een registreerde taxateur (OTO Taxaties in Middelsbeers -register van taxateurs van de Federatie TMV). Het raport is ook beschikbaar voor potentiele kopers, maar hieronder de eerste 3 pagigna’s van het rapport:
1. Introductie
MG behoort tot de oudste autofabrikanten van Engeland. De in 1924 in Oxford gestarte Morris Garages Ltd, in 1929 omgezet in MG Car Co Ltd, heeft als zelfstandig autofabrikant geproduceerd tot 1970. Vanaf dat jaar behoort MG tot een aparte divisie binnen de British Leyland Motor Corp. Ltd. In 1955 brengt MG de A op de markt. Deze A was voorzien van de nieuwe 1489cc metende B-Serie BMC-motor (vandaar dat deze eerste A's vaak de toevoeging 1500 krijgen). De A was in het begin alleen leverbaar als cabriolet, maar reeds na een jaar stond ook de dichte Coupé op het leveringsprogramma. In 1959 werd de cilinderinhoud vergroot tot 1588cc (vandaar de A 1600). Tegelijkertijd vinden er enkele andere wijzigingen plaats (o.a. schijfremmen voor). Weer twee jaar later, in 1961, werd de cilinderinhoud wederom vergroot, nu tot 1622 cc. Deze MGA 1600 Mkil onderscheidt zich niet alleen van zijn voorganger door de andere motor, maar ook door nieuwe achterlichten en een iets andere grill. In 1962 eindigde de produktie van de A na een produktie-aantal van bijna 100.000 stuks.
De MG A beschreven in dit rapport is van 1957 en dus een 1500.
2. De carrosserie.
Het plaatwerk van de auto is in zeer goede staat en nergens is een spoor van eerder herstelde ernstige schade aangetroffen. Het rechterportier ligt aan de rechter bovenzijde niet geheel in lijn met het voorscherm. De motorkap ligt niet geheel in het midden (naad links en rechts is verschillend). Alle overige carrosserienaden verlopen zoals deze horen.
Het lakwerk is in goede staat. De auto is in het verleden geheel overgespoten. Het spuitwerk is niet perfect geweest; op sommige plaatsen zijn zeer kleine oneffenheden/stofjes in de lak zichtbaar en ook is de lak van het linker voorscherm op het verticale vlak erg dun gespoten (sinaasappeleffect). Kleurverschil is niet geconstateerd.
Het chroomwerk van de auto bevindt zich in zeer goede staat en nergens werden roest en/of beschadigingen aangetroffen.
De voorruit is goed doorzichtig. Aan de rechterzijde is een lichte beschadiging (krasvorming veroorzaakt door de ruitenwisser) zichtbaar. Ook vertoont de voorruit aan de onderkant enige weersinvloeden. De opzetruitjes zijn los aanwezig.
Het raamrubber verkeert in goede staat en is vrij van beschadigingen. Ook de overige carrosserierubbers zijn onbeschadigd en niet verdroogd.
3. Het onderstel/chassis.
Het onderstel verkeert in goede en roestvrije staat. Nergens is roest en/of schade te zonstateren. Hetzelfde geldt voor binnenschermen en onderzijde van de kokerbalken.
Aan de stuurinrichting zijn geen afwijkingen geconstateerd. Aangezien het voertuig origineel voor de Amerikaanse markt werd geproduceerd, is dit voertuig normaal links gestuurd (LHD).
Zowel de voor- als de achtervering vertonen geen neiging tot doorzakken en ook roestvorming is hier niet geconstateerd.
De schokdempers vertonen geen sporen van lekkage en/of beschadiging. Verschil in werking links/rechts en voor/achter is niet geconstateerd.
Het gehele remsysteem is vrij van lekkages. Druk op het rempedaal leidt niet tot vergroting van de vrije slag op het pedaal.
De wielophanging vertoont nergens ernstige gebreken en afwijking in de bevestiging is niet aangetroffen.
De gemonteerde banden vertonen geen sporen van uitdroging, beschadiging of onregelmatige slijtage. Alle banden zijn gemonteerd op onbeschadigde stalen velgen.
Merk banden: Metric Radial
Maat: 165 R15
Profieldiepte in mm: LV 4,5; RV 3,5; LA 4,0 en RA 3,0s
4. De aandrijflijn.
Uiterlijk is op de motor niets aan te merken. De onderzijde van het motorblok is enigszins vochtig van olie. Ook het schutbord rechts is vochtig van olie. Waarschijnlijk zweet er dus ergens aan de rechterzijde van de motor enige olie (oliefilter?). Lekkage van koelvloeistof is niet aangetroffen. Aan slangen, bedieningskabels/stangen en overige aan de motor bevestigde componenten zijn geen afwijkingen geconstateerd. Bij het laten lopen van de motor zijn geen bijgeluiden geconstateerd die wijzen op slijtage verschijnselen.
De koppeling functioneert naar behoren. De vrije slag van het koppelingspedaal is normaal.
De versnellingsbak werkt voor zover constateerbaar zonder gebreken. Olielekkage van de bak is niet geconstateerd.
5. De electrische installatie
Alle onderdelen van de verlichting en richtingaanwijzing zijn in goede staat. Sporen van weersinvloed op de kunststof glazen of op de reflectors zijn niet aangetroffen.
De elektrische bedrading is voor zover te controleren in goede staat. Ten tijde van de taxatie deed zich een elektrische storing voor (verlichting + contactslot).
Alle aanwezige elektrische instrumenten functioneren naar behoren. Beschadigingen en/of slechte afleesbaarheid van de instrumenten zijn niet geconstateerd.
6. Het interieur.
De bruine kunststof bekleding van de voorstoelen bevindt zich in goede staat en nergens zijn beschadigingen aangetroffen. De verstelling van de bestuurdersstoel functioneert naar behoren.
Alle in het interieur aanwezige panelen verkeren in goede staat en zijn onbeschadigd. De pasvorm van alle panelen is prima. De tapijtset is niet beschadigd of versleten. De softtop is in goede staat en onbeschadigd. Het dashboard verkeert in goede staat. Beschadigingen zijn niet geconstateerd.
Conclusie:
De onderzochte MG A is in goede, gerestaureerde staat. Zowel uiterlijk als onderhuids laat de auto eenzelfde positief beeld zien. Gelet op de blijvende belangstelling voor de MG A en gegeven de geconstateerde conditie waarin deze MG A zich bevindt, ben ik van mening dat aan deze auto de waarde kan worden toegekend zoals vermeld op pagina 1 van dit taxatierapport.
De MGA komt oorspronkelijk uit Zuid Californie en is al die jaren goed onderhouden. Wij zijn de 4de eigenaar en komt met een goed onderhouds register. De auto is nog in prima staat, rijdt betrouwbaar en soepel en heeft nooit last gehad van het Nederlandse klimaat. Het onderhoud is regelmatig gedaan bij een erkende British sports car garage en de MGA is dan ook klaar voor de eerste voorjaars ritten.
De auto is in maart 2017 nog getaxeerd door een registreerde taxateur (OTO Taxaties in Middelsbeers -register van taxateurs van de Federatie TMV). Het raport is ook beschikbaar voor potentiele kopers, maar hieronder de eerste 3 pagigna’s van het rapport:
1. Introductie
MG behoort tot de oudste autofabrikanten van Engeland. De in 1924 in Oxford gestarte Morris Garages Ltd, in 1929 omgezet in MG Car Co Ltd, heeft als zelfstandig autofabrikant geproduceerd tot 1970. Vanaf dat jaar behoort MG tot een aparte divisie binnen de British Leyland Motor Corp. Ltd. In 1955 brengt MG de A op de markt. Deze A was voorzien van de nieuwe 1489cc metende B-Serie BMC-motor (vandaar dat deze eerste A's vaak de toevoeging 1500 krijgen). De A was in het begin alleen leverbaar als cabriolet, maar reeds na een jaar stond ook de dichte Coupé op het leveringsprogramma. In 1959 werd de cilinderinhoud vergroot tot 1588cc (vandaar de A 1600). Tegelijkertijd vinden er enkele andere wijzigingen plaats (o.a. schijfremmen voor). Weer twee jaar later, in 1961, werd de cilinderinhoud wederom vergroot, nu tot 1622 cc. Deze MGA 1600 Mkil onderscheidt zich niet alleen van zijn voorganger door de andere motor, maar ook door nieuwe achterlichten en een iets andere grill. In 1962 eindigde de produktie van de A na een produktie-aantal van bijna 100.000 stuks.
De MG A beschreven in dit rapport is van 1957 en dus een 1500.
2. De carrosserie.
Het plaatwerk van de auto is in zeer goede staat en nergens is een spoor van eerder herstelde ernstige schade aangetroffen. Het rechterportier ligt aan de rechter bovenzijde niet geheel in lijn met het voorscherm. De motorkap ligt niet geheel in het midden (naad links en rechts is verschillend). Alle overige carrosserienaden verlopen zoals deze horen.
Het lakwerk is in goede staat. De auto is in het verleden geheel overgespoten. Het spuitwerk is niet perfect geweest; op sommige plaatsen zijn zeer kleine oneffenheden/stofjes in de lak zichtbaar en ook is de lak van het linker voorscherm op het verticale vlak erg dun gespoten (sinaasappeleffect). Kleurverschil is niet geconstateerd.
Het chroomwerk van de auto bevindt zich in zeer goede staat en nergens werden roest en/of beschadigingen aangetroffen.
De voorruit is goed doorzichtig. Aan de rechterzijde is een lichte beschadiging (krasvorming veroorzaakt door de ruitenwisser) zichtbaar. Ook vertoont de voorruit aan de onderkant enige weersinvloeden. De opzetruitjes zijn los aanwezig.
Het raamrubber verkeert in goede staat en is vrij van beschadigingen. Ook de overige carrosserierubbers zijn onbeschadigd en niet verdroogd.
3. Het onderstel/chassis.
Het onderstel verkeert in goede en roestvrije staat. Nergens is roest en/of schade te zonstateren. Hetzelfde geldt voor binnenschermen en onderzijde van de kokerbalken.
Aan de stuurinrichting zijn geen afwijkingen geconstateerd. Aangezien het voertuig origineel voor de Amerikaanse markt werd geproduceerd, is dit voertuig normaal links gestuurd (LHD).
Zowel de voor- als de achtervering vertonen geen neiging tot doorzakken en ook roestvorming is hier niet geconstateerd.
De schokdempers vertonen geen sporen van lekkage en/of beschadiging. Verschil in werking links/rechts en voor/achter is niet geconstateerd.
Het gehele remsysteem is vrij van lekkages. Druk op het rempedaal leidt niet tot vergroting van de vrije slag op het pedaal.
De wielophanging vertoont nergens ernstige gebreken en afwijking in de bevestiging is niet aangetroffen.
De gemonteerde banden vertonen geen sporen van uitdroging, beschadiging of onregelmatige slijtage. Alle banden zijn gemonteerd op onbeschadigde stalen velgen.
Merk banden: Metric Radial
Maat: 165 R15
Profieldiepte in mm: LV 4,5; RV 3,5; LA 4,0 en RA 3,0s
4. De aandrijflijn.
Uiterlijk is op de motor niets aan te merken. De onderzijde van het motorblok is enigszins vochtig van olie. Ook het schutbord rechts is vochtig van olie. Waarschijnlijk zweet er dus ergens aan de rechterzijde van de motor enige olie (oliefilter?). Lekkage van koelvloeistof is niet aangetroffen. Aan slangen, bedieningskabels/stangen en overige aan de motor bevestigde componenten zijn geen afwijkingen geconstateerd. Bij het laten lopen van de motor zijn geen bijgeluiden geconstateerd die wijzen op slijtage verschijnselen.
De koppeling functioneert naar behoren. De vrije slag van het koppelingspedaal is normaal.
De versnellingsbak werkt voor zover constateerbaar zonder gebreken. Olielekkage van de bak is niet geconstateerd.
5. De electrische installatie
Alle onderdelen van de verlichting en richtingaanwijzing zijn in goede staat. Sporen van weersinvloed op de kunststof glazen of op de reflectors zijn niet aangetroffen.
De elektrische bedrading is voor zover te controleren in goede staat. Ten tijde van de taxatie deed zich een elektrische storing voor (verlichting + contactslot).
Alle aanwezige elektrische instrumenten functioneren naar behoren. Beschadigingen en/of slechte afleesbaarheid van de instrumenten zijn niet geconstateerd.
6. Het interieur.
De bruine kunststof bekleding van de voorstoelen bevindt zich in goede staat en nergens zijn beschadigingen aangetroffen. De verstelling van de bestuurdersstoel functioneert naar behoren.
Alle in het interieur aanwezige panelen verkeren in goede staat en zijn onbeschadigd. De pasvorm van alle panelen is prima. De tapijtset is niet beschadigd of versleten. De softtop is in goede staat en onbeschadigd. Het dashboard verkeert in goede staat. Beschadigingen zijn niet geconstateerd.
Conclusie:
De onderzochte MG A is in goede, gerestaureerde staat. Zowel uiterlijk als onderhuids laat de auto eenzelfde positief beeld zien. Gelet op de blijvende belangstelling voor de MG A en gegeven de geconstateerde conditie waarin deze MG A zich bevindt, ben ik van mening dat aan deze auto de waarde kan worden toegekend zoals vermeld op pagina 1 van dit taxatierapport.
Verzekering
Autoverzekering van de ANWB
Bereken je premie
Kenteken
Type verkoper
ParticulierContact
- BTW verrekenbaar
- Prijs voor handelaren
- Deze informatie wordt verstrekt door de leverancier van het certificaat en/of rapport.
- Specificatie van de fabrikant voor nieuwe voertuigen. Afhankelijk van de kilometerstand, het rijgedrag, de leeftijd van de batterij en het laadgedrag, kan de radius van occasies aanzienlijk variëren.