Kilometerstand
41.867 km
Transmissie
Handgeschakeld
Bouwjaar
01/1960
Brandstof
Benzine
Vermogen kW (PK)
-
Type verkoper
Autobedrijf
Financiering
Bereken je autolening
Hoeveel wil je lenen?
Basisgegevens
- Carrosserietype
- Cabrio
- Voertuigtype
- Oldtimer
Voertuiggeschiedenis
- Kilometerstand
- 41.867 km
- Bouwjaar
- 01/1960
Technische Gegevens
- Transmissie
- Handgeschakeld
- Cilinderinhoud
- 498 cm³
- Versnellingen
- 4
Energieverbruik
- Brandstof
- Benzine
- CO2-emissie
- 0 g/km (gem.)
Opties
Kleur en Bekleding
- Kleur
- Rood
- Oorspronkelijke kleur
- Rood
- Kleur interieur
- Grijs
- Materiaal
- Stof
Beschrijving
1960 FMR Tg500 'Tiger' Cabriolet Microcar
Kenteken STM 982
Chassisnummer 21065
Motornummer 2829
• Geracet door Eduard Ernst
• Aangeboden met een zeer zeldzame Sporttop
• Behoudt zijn originele motor
• Een uiterst gewild en belangrijk exemplaar
De Messerschmitt Kabinenroller microcar, die in 1953 werd geïntroduceerd als de 'Fend', naar mede-ontwerper Fritz Fend, werd al snel onder de naam van de fabrikant op de markt gebracht. Deze verandering viel samen met de overstap van de 148cc Fichtel & Sachs-motor van het origineel naar een 174cc-motor. De eencilinder tweetaktmotor, die zich achterin bevond, produceerde een bescheiden 9 pk, maar toch genoeg om de lichte en aerodynamische KR175 tot een snelheid van ongeveer 88 km/u te brengen. De plexiglas kap, die zo sterk deed denken aan die van Messerschmitts oorlogsvliegtuigen, scharnierde zijwaarts om toegang te bieden aan de twee inzittenden die achter elkaar zaten, in tandemstijl.
De KR175 werd in 1955 opgevolgd door de KR200. Latere modellen droegen het ruitvormige FMR-logo, wat stond voor Fahrzeug und Maschienenbau GmbH Regensburg. Afgeleide modellen waren onder andere de KR201 Roadster en Cabriolet met softtop en het angstaanjagende vierwielige sportmodel Tg500, officieus bekend als de 'Tiger'.
Hoewel de "Tiger" oppervlakkig gezien weinig overeenkomsten vertoonde met de KR200, was vooral "onderhuids" identiek. In plaats van de 191cc eencilindermotor van de KR200, zoals de naamgeving al doet vermoeden, werd de Tg500 aangedreven door een 500cc-motor: een tweecilinder luchtgekoelde tweetaktmotor, ontworpen door de firma Fichtel & Sachs. Dit ging gepaard met grotere wielen en remmen (hydraulisch in plaats van kabel), verbeterde vering en, het meest voor de hand liggend, vier wielen. Dit maakte het mogelijk om eigentijdse sportwagenprestaties te bieden en met zijn wendbare rijgedrag bleek de Tiger een effectieve wedstrijdauto in de juiste handen. De productiejaren waren van 1958 tot 1961 met slechts ongeveer 300 geproduceerde exemplaren.
Deze specifieke auto werd in 1960 gebouwd voor wedstrijdgebruik door FMR, speciaal voor en onder leiding van FMR-medewerker en coureur Eduard Ernst. De auto omvatte zijn eigen ideeën en aanpassingen om de concurrentiepositie te verbeteren. Deze omvatten een aerodynamische voorspoiler; verbeterde luchtinlaten achter voor betere koeling; het weglaten van het extern gemonteerde reservewiel en de kentekenplaathouder; aanpassingen aan de voorwielophanging en de versnellingsbak; en talloze aanpassingen onder de motorkap. Een Sporttop was als optie leverbaar in plaats van een conventionele cabriokap. Belangrijk is dat deze zeldzame Sporttop bij de auto is gebleven. Hoewel er moderne replica's bestaan, zijn er weinig fabrieksmatig gebouwde Sporttops bewaard gebleven.
Dit exemplaar werd gespoten in een unieke combinatie van metallic rood en zilver en werd voor het eerst in Duitsland geregistreerd onder "R CC 143". De auto werd vervolgens door Ernst gebruikt voor wedstrijden, met foto's uit die tijd. De auto ging vervolgens door de handen van nog eens vijf eigenaren in Duitsland, voordat hij begin jaren 90 door een liefhebber naar het Verenigd Koninkrijk werd overgebracht.
De auto werd aanvankelijk in het Verenigd Koninkrijk geregistreerd als HSK 211 en kort daarna onder STM 982 (op zichzelf al een interessant nummer, aangezien hij zijn leven begon op een Berkeley-sportwagen voor wedstrijden). De auto werd grondig opgeknapt en teruggebracht naar de originele metallic rood-zilveren kleurstelling. Daarna werd de auto intensief gebruikt, onder meer tijdens vele buitenlandse tochten en rally's, met name als deelnemer aan de historische Rally Luik-Brescia-Luik in 2008, waar hij deel uitmaakte van een team van drie Tigers dat de Teamprijs won. Daarnaast werd de auto in 1999 tentoongesteld op het Cartier Style et Luxe Concourse d'Elegance.
In 2012 werd de auto overgenomen door de huidige eigenaar. De laatste APK-keuring vond plaats in augustus 2019 met een kilometerstand van 25.997 mijl, terwijl de kilometerstand vandaag iets meer dan 26.000 mijl bedraagt. De auto is onlangs uit de stalling gehaald, gestart en gelopen met verse brandstof en een nieuwe accu.
Dit exemplaar is een zeer bekende en volledig geregistreerde Tiger Register, die door liefhebbers wordt onderhouden en die officieel is opgesteld. Hij is te zien geweest in 'Messerschmitt Kabinenroller' van Jens Kron en 'More Bubble Cars & Micro Cars' van Andrea en David Sparrow. Een exemplaar dat de moeite waard is om nader te bekijken en een waardevolle aanvulling is op elke autoverzameling.
Bedrijfsinformatie
Metropole is uniek , het is 30.000m2 automotive experience, met meer dan 400 auto's en vrachtwagens. Het museum is geopend op vrijdag, zaterdag en zondag van 10:00 tot 16:00. De showroom is geopend van woensdag tot en met vrijdag van 10:00 tot 17:00, zaterdags van 10.00 uur tot 16.00 uur. Wij zitten 25 km van de Duitse grens en zijn heel gemakkelijk bereikbaar via de snelweg.
We kunnen ook transport voor de auto regelen over de hele wereld.
Wir sprechen Deutsch, we speak English, en natuurlijk ook Nederlands.
Meer informatie
Tellerstand: 26.015 mijlen
Interieurkleur: Donker grijs
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Fabrikant: Metropole Classics BV Meubellaan 1 6651KV DRUTEN, NL 0031653328817 http://www.metropole.nl sales@metropole.nl
Kenteken STM 982
Chassisnummer 21065
Motornummer 2829
• Geracet door Eduard Ernst
• Aangeboden met een zeer zeldzame Sporttop
• Behoudt zijn originele motor
• Een uiterst gewild en belangrijk exemplaar
De Messerschmitt Kabinenroller microcar, die in 1953 werd geïntroduceerd als de 'Fend', naar mede-ontwerper Fritz Fend, werd al snel onder de naam van de fabrikant op de markt gebracht. Deze verandering viel samen met de overstap van de 148cc Fichtel & Sachs-motor van het origineel naar een 174cc-motor. De eencilinder tweetaktmotor, die zich achterin bevond, produceerde een bescheiden 9 pk, maar toch genoeg om de lichte en aerodynamische KR175 tot een snelheid van ongeveer 88 km/u te brengen. De plexiglas kap, die zo sterk deed denken aan die van Messerschmitts oorlogsvliegtuigen, scharnierde zijwaarts om toegang te bieden aan de twee inzittenden die achter elkaar zaten, in tandemstijl.
De KR175 werd in 1955 opgevolgd door de KR200. Latere modellen droegen het ruitvormige FMR-logo, wat stond voor Fahrzeug und Maschienenbau GmbH Regensburg. Afgeleide modellen waren onder andere de KR201 Roadster en Cabriolet met softtop en het angstaanjagende vierwielige sportmodel Tg500, officieus bekend als de 'Tiger'.
Hoewel de "Tiger" oppervlakkig gezien weinig overeenkomsten vertoonde met de KR200, was vooral "onderhuids" identiek. In plaats van de 191cc eencilindermotor van de KR200, zoals de naamgeving al doet vermoeden, werd de Tg500 aangedreven door een 500cc-motor: een tweecilinder luchtgekoelde tweetaktmotor, ontworpen door de firma Fichtel & Sachs. Dit ging gepaard met grotere wielen en remmen (hydraulisch in plaats van kabel), verbeterde vering en, het meest voor de hand liggend, vier wielen. Dit maakte het mogelijk om eigentijdse sportwagenprestaties te bieden en met zijn wendbare rijgedrag bleek de Tiger een effectieve wedstrijdauto in de juiste handen. De productiejaren waren van 1958 tot 1961 met slechts ongeveer 300 geproduceerde exemplaren.
Deze specifieke auto werd in 1960 gebouwd voor wedstrijdgebruik door FMR, speciaal voor en onder leiding van FMR-medewerker en coureur Eduard Ernst. De auto omvatte zijn eigen ideeën en aanpassingen om de concurrentiepositie te verbeteren. Deze omvatten een aerodynamische voorspoiler; verbeterde luchtinlaten achter voor betere koeling; het weglaten van het extern gemonteerde reservewiel en de kentekenplaathouder; aanpassingen aan de voorwielophanging en de versnellingsbak; en talloze aanpassingen onder de motorkap. Een Sporttop was als optie leverbaar in plaats van een conventionele cabriokap. Belangrijk is dat deze zeldzame Sporttop bij de auto is gebleven. Hoewel er moderne replica's bestaan, zijn er weinig fabrieksmatig gebouwde Sporttops bewaard gebleven.
Dit exemplaar werd gespoten in een unieke combinatie van metallic rood en zilver en werd voor het eerst in Duitsland geregistreerd onder "R CC 143". De auto werd vervolgens door Ernst gebruikt voor wedstrijden, met foto's uit die tijd. De auto ging vervolgens door de handen van nog eens vijf eigenaren in Duitsland, voordat hij begin jaren 90 door een liefhebber naar het Verenigd Koninkrijk werd overgebracht.
De auto werd aanvankelijk in het Verenigd Koninkrijk geregistreerd als HSK 211 en kort daarna onder STM 982 (op zichzelf al een interessant nummer, aangezien hij zijn leven begon op een Berkeley-sportwagen voor wedstrijden). De auto werd grondig opgeknapt en teruggebracht naar de originele metallic rood-zilveren kleurstelling. Daarna werd de auto intensief gebruikt, onder meer tijdens vele buitenlandse tochten en rally's, met name als deelnemer aan de historische Rally Luik-Brescia-Luik in 2008, waar hij deel uitmaakte van een team van drie Tigers dat de Teamprijs won. Daarnaast werd de auto in 1999 tentoongesteld op het Cartier Style et Luxe Concourse d'Elegance.
In 2012 werd de auto overgenomen door de huidige eigenaar. De laatste APK-keuring vond plaats in augustus 2019 met een kilometerstand van 25.997 mijl, terwijl de kilometerstand vandaag iets meer dan 26.000 mijl bedraagt. De auto is onlangs uit de stalling gehaald, gestart en gelopen met verse brandstof en een nieuwe accu.
Dit exemplaar is een zeer bekende en volledig geregistreerde Tiger Register, die door liefhebbers wordt onderhouden en die officieel is opgesteld. Hij is te zien geweest in 'Messerschmitt Kabinenroller' van Jens Kron en 'More Bubble Cars & Micro Cars' van Andrea en David Sparrow. Een exemplaar dat de moeite waard is om nader te bekijken en een waardevolle aanvulling is op elke autoverzameling.
Bedrijfsinformatie
Metropole is uniek , het is 30.000m2 automotive experience, met meer dan 400 auto's en vrachtwagens. Het museum is geopend op vrijdag, zaterdag en zondag van 10:00 tot 16:00. De showroom is geopend van woensdag tot en met vrijdag van 10:00 tot 17:00, zaterdags van 10.00 uur tot 16.00 uur. Wij zitten 25 km van de Duitse grens en zijn heel gemakkelijk bereikbaar via de snelweg.
We kunnen ook transport voor de auto regelen over de hele wereld.
Wir sprechen Deutsch, we speak English, en natuurlijk ook Nederlands.
Meer informatie
Tellerstand: 26.015 mijlen
Interieurkleur: Donker grijs
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Fabrikant: Metropole Classics BV Meubellaan 1 6651KV DRUTEN, NL 0031653328817 http://www.metropole.nl sales@metropole.nl
Zakelijk leasen
Bereken uw zakelijke lease!
Nu zakelijk leasen vanaf
€ 2.063,- p/mVerzekering
Autoverzekering van de ANWB
Bereken je premie
Kenteken
Type verkoper
AutobedrijfMetropole
Aanbieder op AutoScout24 sinds 2009verkoop
Open
Sluit om 17:00
ContactRobert Fluttert
- BTW verrekenbaar
- Deze informatie wordt verstrekt door de leverancier van het certificaat en/of rapport.
- Specificatie van de fabrikant voor nieuwe voertuigen. Afhankelijk van de kilometerstand, het rijgedrag, de leeftijd van de batterij en het laadgedrag, kan de radius van occasies aanzienlijk variëren.
- Homepage
- Resultaten
- Oldtimer
- Messerschmitt
- Oldtimer Messerschmitt FMR Tg500 Tiger Cabriolet M1062

