Financing disclaimer

Yamaha XJR 1300
caferacer uitvoering Ohlins voor en achter

€ 3.750
Kilometerstand
80.000 km
Transmissie
-
Bouwjaar
01/2003
Brandstof
Benzine
Vermogen kW (PK)
125 kW (170 PK)
Type verkoper
Particulier

Basisgegevens

Carrosserietype
Overig
Voertuigtype
Gebruikt

Voertuiggeschiedenis

Kilometerstand
Bouwjaar
01/2003

Technische Gegevens

Vermogen kW (PK)
125 kW (170 PK)

Energieverbruik

Brandstof
Benzine

Opties

Kleur en Bekleding

Kleur
Zwart
Soort lak
Andere

Beschrijving

Stoere strak rijdende XJR zwart/zwart met Ohlins voor en achter. Motor is omgebouwd van standaard XJR naar XJR caferacer door de XJR expert van Sas (pedrosa).

Motor verkeerd in goed staat en rijdt geweldig. Hieronder een omschrijving van de aanpassingen:

buddysit
blok coaten
stuur en risers
remhevels
rubbers, bougies, vervroegers
koppelingspomp (nieuw)
uitlaat (carbon Yoshimura) prachtig geluid...
achterbrug, kroonplaat, tellers, koplamp spuiten
nieuwe ketting (1500 km)

Motor ziet er verder goed uit voor zijn leeftijd, heeft alleen flauwe nauwelijks zichtbaar plekje op de tank. Ik weet niet waar dit van komt, heb de motor zo gekocht. Let op: deze motor is een wolf in schaapskleren. Heerlijk om rustig mee te toeren, en kan veranderen in een beest als je los gaat met de hendel....! Ik ben een vervend motor rijder (koop ze niet om de garage te zetten en ernaar te kijken maar om actief te rijden), dus ik maak er veel gebruik van. Daar zijn deze machines op gebouwd, lees hieronder.

Ik heb aan chat gpt gevraagd wat de het advies is van over het motorblok van de XJR 1300 uit 2003, hieronder de reactie. Deze motor heeft rond de 80.000 km gereden.

Ja — het motorblok van de Yamaha XJR 1300 staat juist bekend als één van de meest duurzame en betrouwbare luchtgekoelde viercilinders ooit gebouwd. Laten we even precies uitleggen waarom, en waar je op moet letten als je er “veel kilometers” mee wilt rijden 👇

⚙️ Betrouwbaarheid van het XJR 1300-blok
EigenschapUitleg
Type motor
1251 cc lucht/oliegekoelde viercilinder in lijn, afgeleid van de legendarische FJ1200.
Constructie
Overbemeten krukas, sterke versnellingsbak, stalen carter, eenvoudig mechanisch kleppenstelsel (shim-under-bucket).
Ontwerpfilosofie
Gebouwd voor koppel en levensduur
Realisme
100.000 km+ is heel normaal zonder enige revisie — veel eigenaren halen 150.000 km en meer bij normaal onderhoud.

🧰 Onderhoudsaspecten die de levensduur bepalen
OnderdeelAanbevolen aandacht
Olie en filter
Elke 6.000 km (of jaarlijks) met goede 10W-40 motorolie. Dit is het belangrijkste.
Klepspeling
Controleren om de 20.000 km.
Koeling
Lucht/olie-gekoeld, dus houd olie op peil en koelribben schoon.
Carburateurs / injectie
Carburateurversies (tot 2006) moeten af en toe synchroon gesteld worden.
Ketting & tandwielen
Normale slijtdelen; veel motoren rijden op 2–3 kettingsets per 100.000 km.
Olieverbruik
Normaal, en altijd blijven controleren bij lage en hoge standen en jonge en oudere blokken.

🚀 Bekende kilometerstanden (uit praktijkforums)

Meerdere gebruikers op het XJR Owners Forum rapporteren > 120.000 km op originele blokken zonder revisie.
Eén voorbeeld (UK forum): 2003 XJR met 182.000 km – alleen klepdekselpakkingen vervangen en carburateurs gereinigd.
Vaak wordt de rest van de motor (ophanging, lagers, frame-rubbers) eerder “moe” dan het motorblok zelf.

✅ Conclusie
Het motorblok van de Yamaha XJR 1300 is uitstekend geschikt voor hoge kilometerstanden — normaal onderhouden.
Met normaal gebruik en regelmatig onderhoud is 150.000 km tot 200.000 km haalbaar zonder grote revisie.
De XJR is een echte “long-life” klassieker — robuust, eenvoudig, en gebouwd als een tank en snel als een racer.

Ik verkoop de motor omdat ik voor mijn werk weer motor ben gaan rijden, hiervoor heb ik een motor met een rechtere zit.

Leasing

shared.leasing.targetGroupPrivate


Type verkoper

Particulier
Contact
  1. BTW verrekenbaar
  2. Deze informatie wordt verstrekt door de leverancier van het certificaat en/of rapport.
  3. Specificatie van de fabrikant voor nieuwe voertuigen. Afhankelijk van de kilometerstand, het rijgedrag, de leeftijd van de batterij en het laadgedrag, kan de radius van occasies aanzienlijk variëren.
{"sthp":"170","leasing":"false","stmak":"Yamaha","did":"36299583","stmil":"80000","stmod":"XJR 1300","cost":"3750","stmon":"1","styea":"2003","make":"50107","ad":"private","vat":"0","art":"116","carby":"0","buyonline":"false","fr":"5","stkw":"125","zip":"NL2266AE","model":"51488","equi":"140","mia":"false","miles":"6","img":"https://prod.pictures.autoscout24.net/listing-images/64b4c043-509e-44ff-8c53-39fb161893fa_94420748-d8ad-4993-a71e-42c5fc65bb4b.jpg/720x540.webp","price":"1","rnd":"67","ECO":"NO","fuel":"B","kenteken":"false","acc":"U","hp":"7","type":"U","atsd":"","zip2":"2266AE","articleType":"B","city":"Leidschendam","cockpit":"F"}