Airco van de auto

De airconditioning van de auto zorgt ervoor dat de binnentemperatuur bij warm weer behaaglijk blijft. Om te voorkomen dat de binnentemperatuur evenredig of hoger oploopt, wordt de airconditioning ingeschakeld.

Om te voorkomen dat de binnentemperatuur evenredig of hoger oploopt, wordt de airconditioning ingeschakeld. Hierbij geldt een advies om nooit meer dan 8 à 10 graden verschil met de buitentemperatuur te laten ontstaan. Dit is omdat het verschil in temperatuur bij het uitstappen dan slecht kan zijn voor de gezondheid.

Om te realiseren dat de auto voldoende wordt gekoeld middels de airconditioning, wordt een speciaal soort vloeistof gebruikt. Bij normaal gebruik verbruikt een auto-airco rond de 10% van die koelvloeistof per jaar. De airco van de auto vullen is dan ook iets wat niet vergeten mag worden. Tijdens een lange vakantie in hoge temperaturen zal dit verbruik natuurlijk flink op kunnen lopen. Het tijdig bij laten vullen van de airco is dan ook aan te raden. Niet op tijd laten bijvullen is niet alleen onplezierig voor de rijervaring, maar door de slijtage die optreedt bij een lege pomp kunnen reparaties nodig zijn die flink in de kosten kunnen lopen.

Om de airconditioning volgens de Europese regels bij te vullen, wordt deze eerst met een vacuümpomp leeggehaald. Daarna worden de vloeistoffen opnieuw toegevoegd en kan het testen beginnen. Belangrijk is om hierbij de juiste druk en hoeveelheid vloeistoffen te gebruiken. Als alles goed is gegaan, wordt er nog een controle uitgevoerd. Hierbij wordt gecheckt, bijvoorbeeld met waterstof of speciale vloeistof, of er geen lekkage optreedt. Wanneer dat wel het geval is, kan het nodig zijn bepaalde onderdelen, zoals slangen of de pomp te vervangen.

De gevolgen van het niet onderhouden van de airco van de auto kunnen desastreus zijn. Ten eerste dient de airconditioning regelmatig gebruikt te worden zodat slangen en andere belangrijke onderdelen niet slijten of de geest geven. De auto-airco bijvullen zorgt ervoor dat er altijd voldoende vloeistof aanwezig is. Zeker tijdens warme ritten, bijvoorbeeld op vakantie, ligt het verbruik van de aircovloeistof een stuk hoger dan normaal.

De auto-airco vullen is een precies karwei dat ook nog eens onderhevig is aan officiële regel- en wetgeving volgens Europese normen. Het valt dus zeker niet aan te raden om zelf de airco van de auto bij te vullen. Zelf de airco bijvullen van de auto is vooral risicovol omdat er bij dit proces allemaal factoren meewegen die de kwaliteit en levensduur van de airco van de auto beïnvloeden. De druk van de compressorolie, de samenstelling van de vloeistof en het beschikken over de juiste diploma's van de monteur zijn enkele van deze punten.

Alle artikelen

Handsfree bellen in de auto

Advies · Autotechnologie

Het bandenlabel uitgelegd

Advies · Autotechnologie

Nieuwe banden inrijden

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer