Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Beste autoband

De bandentest 2013 is weer een feit. Getest op twee verschillende maten banden - 185/60R15H en 225/45R17W – werden er weer heel wat conclusies getrokken. In de 17 inch-klasse ligt het niveau dichter bij elkaar. Maar tussen de eerste 7 banden van deze klasse zit nog geen twee tienden verschil.

In de 17 inch-klasse ligt het niveau dichter bij elkaar. Uiteindelijk werden de Continental ContiSportContact 5 en de Goodyear Eagle F1 Asymetric 2 als besten beoordeeld. Maar tussen de eerste 7 banden van deze klasse zit nog geen twee tienden verschil. Volgens de ANWB kan dan ook niet echt van één winnaar gesproken worden. Tijdens de test gingen vier banden in de 15 inch-klasse volgens de testers door de ondergrens heen. Banden van Kleber, Marangoni, Rotalla en Sailun worden aangeschreven als slecht. Alle banden scoren redelijk goed op het verbruik, maar zakken op het natte wegdek door de mand. De Sailun komt bijvoorbeeld pas als laatste tot stilstand op het natte asfalt. Vijftien meter na de eerste, de Semperit, komt de band van Chinese makelij tot stilstand. Met andere woorden: als de Semperit, die overigens als 9e overall eindigde, stilstaat, rijdt de Sailun nog een schrikbarende 44 km/h! Mede door andere slechte kwaliteiten op droog wegdek raadt de ANWB aan om vorige viergenoemde banden niet aan te schaffen.

In de praktijk blijken de testresultaten lang niet altijd overeen te komen met de bandenlabels. Het label onvoldoende een goed beeld over hoe de banden zich in de praktijk verhouden. Natuurlijk, het geeft een beeld van het verbruik, hoe geluidsniveau zijn en de slijtage, maar je zult altijd een compromis moeten sluiten om tot een goede band te komen. De prijs van een band is een minstens zo bepalend onderdeel van. Duidelijk te zien is dat de banden die in het lagere prijssegment zitten over het algemeen ook minder goed scoren. In de 15 inch-klasse komt alleen de Fulda met een prijs van 81 euro in de top 10 voor. Voor de rest van de banden moet minimaal 89 euro neergelegd worden, voor de duurste zelfs € 104,-. De slechtste band, de Sailun, kost slechts 70 euro. In de top 10 van de 17 inch-categorie komen de banden niet onder de 130 euro. Slechts drie banden komen onder de 115 euro, maar deze eindigen dan ook meteen onderaan de lijst. Goedkoop kan hier dus wel degelijk gezien worden als duurkoop.

Alle artikelen

Bandenlabel deel 2

Advies · Autotechnologie

Verschil winterbanden en vierseizoenenbanden

Advies · Autotechnologie

Het bandenlabel uitgelegd

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer