Klimaatneutraal reizen met e-brandstoffen: waar vind je ze?

E‑brandstoffen gelden als veelbelovende oplossing voor wie klimaatneutraal wil reizen met een benzine- of dieselauto. Maar wat zijn e‑brandstoffen precies, waar vind je ze en zijn ze echt duurzamer dan biobrandstoffen of elektriciteit? In dit artikel leggen we het stap voor stap uit.

De wereld zoekt naar manieren om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. Elektrisch rijden speelt daarin een hoofdrol, maar ook andere alternatieven krijgen aandacht. Eén daarvan is reizen op synthetische brandstof, beter bekend als e-brandstof. Volgens voorstanders bieden e‑brandstoffen een manier om klimaatneutraal te reizen met bestaande voertuigen, zonder dat we allemaal over moeten naar een elektrische auto. Maar hoe werkt dat precies?

Wat zijn e-brandstoffen?

E-brandstoffen, ook wel geschreven als e brandstoffen, zijn synthetisch geproduceerde brandstoffen die worden gemaakt met behulp van elektriciteit. In plaats van aardolie worden waterstof en CO₂ als grondstof gebruikt. Met behulp van groene stroom wordt water gesplitst in waterstof en zuurstof. De waterstof wordt vervolgens gecombineerd met afgevangen koolstofdioxide (bijvoorbeeld uit industriële rookgassen of direct uit de lucht) om een vloeibare brandstof te creëren, zoals benzine, diesel of kerosine.

Omdat de CO₂ die wordt gebruikt om de brandstof te maken eerder is afgevangen en bij verbranding opnieuw vrijkomt, ontstaat er in theorie een gesloten koolstofcyclus. Dat maakt het mogelijk om klimaatneutraal te reizen, zónder fossiele uitstoot. Tenminste, als de elektriciteit die gebruikt wordt in het productieproces volledig duurzaam is opgewekt.

Hoe verhouden e-brandstoffen zich tot biobrandstoffen?

Een veel gestelde vraag is: zijn biobrandstoffen hetzelfde als e-brandstoffen? Het antwoord is nee**: e-brandstoffen en biobrandstoffen zijn niet hetzelfde al lijken ze in gebruik soms op elkaar.** Biobrandstoffen worden gemaakt uit organisch materiaal zoals plantaardige oliën, afvalstoffen (biomassa) of zelfs algen. Denk aan biodiesel, bio-ethanol of HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Ze kunnen vaak in gemengde of pure vorm gebruikt worden in bestaande brandstofmotoren.

E-brandstoffen daarentegen zijn volledig synthetisch en worden geproduceerd met elektriciteit. Daarvoor is geen landbouwgrond of biomassa nodig, wat een belangrijk voordeel is ten opzichte van sommige biobrandstoffen. Bij de productie daarvan op grote schaal kan dat leiden tot ontbossing en voedselconcurrentie als daarvoor grote arsenalen landbouwgrond nodig zijn.

Kort samengevat:

  • Biobrandstoffen: biologisch (rest)materiaal als grondstof

  • E-brandstoffen: CO₂ en groene elektriciteit als grondstof

Beide kunnen bijdragen aan emissiereductie, maar e-brandstoffen gelden als toekomstbestendiger – mits de productie op schaal en duurzaam gebeurt.

Voor welke voertuigen zijn e-brandstoffen bedoeld?

Een groot voordeel van e-brandstoffen is dat ze geschikt zijn voor bestaande voertuigen met een brandstofmotor. Dat maakt ze vooral interessant voor sectoren waar elektrificatie lastig is. Denk aan: vrachtwagens en bestelwagens in zwaar transport, klassieke auto’s, luchtvaart en scheepvaart en gebieden met beperkte laadinfra voor elektrische voertuigen. Voor mensen die hun benzineauto willen of moeten blijven rijden, kunnen e-brandstoffen op termijn een manier zijn om tóch klimaatneutraal te reizen.

Zijn e-brandstoffen écht klimaatneutraal?

In theorie wel, maar in de praktijk hangt alles af van de manier waarop de brandstof wordt geproduceerd. Als de elektriciteit waarmee de e brandstof wordt gemaakt afkomstig is van kolen- of gascentrales, dan is het klimaatvoordeel nihil of zelfs negatief. Alleen wanneer de volledige keten – van stroomopwekking tot CO₂-afvang en distributie – op duurzame wijze gebeurt, kun je spreken van een klimaatneutraal proces.

Bovendien is het rendement relatief laag. Waar elektrische auto’s meer dan 70% van de (groene) stroom benutten voor aandrijving, komt dat bij voertuigen op e brandstof niet boven de 20%. Dat is minder dan bij een traditionele benzineauto. Een groot deel van de energie gaat dus verloren in productie, transport en verbranding.

Toch geldt: als we straks een overschot hebben aan groene stroom, bijvoorbeeld uit wind of zon, dan kunnen e brandstoffen een zinvolle aanvulling zijn – zeker voor sectoren waar elektrische alternatieven moeilijk schaalbaar zijn.

Wat zijn de voordelen en nadelen van e-brandstoffen?

E‑brandstoffen hebben als groot voordeel dat ze gebruikt kunnen worden in bestaande voertuigen en gedistribueerd via het bestaande netwerk aan tanksstations. Daardoor zijn er weinig aanpassingen nodig aan auto’s of infrastructuur. Het is dus niet nodig om omwille van elektrificatie voertuigen te vervangen die nog lang niet aan het einde van de levensduur zijn. Dat scheelt ook een flinke milieu-impact. Bovendien kunnen de e-brandstoffen klimaatneutraal zijn als de productie volledig op groene stroom draait. Ook voor sectoren als luchtvaart en vrachtvervoer zijn ze een veelbelovend alternatief.

Daartegenover staan echter ook nadelen. De productie is complex, kost veel energie en is op dit moment nog erg duur. Daarnaast is het rendement laag: een groot deel van de opgewekte elektriciteit gaat verloren in het productieproces. Ook is de beschikbaarheid nog zeer beperkt. Daardoor zijn e‑brandstoffen voorlopig vooral geschikt als oplossing voor bijvoorbeeld klassieke auto’s, zwaar transport of andere situaties waarin elektrisch rijden nog niet haalbaar is.

Waarom zijn e-brandstoffen nog niet wijdverbreid?

De productie van e brandstoffen staat nog in de kinderschoenen. Er zijn enkele proefinstallaties, bijvoorbeeld in Duitsland, Chili en IJsland, maar grootschalige productie is er nog niet. De belangrijkste redenen hiervoor zijn:

  • Kosten: e-brandstoffen zijn op dit moment vele malen duurder om te produceren (en dus ook in de literprijs aan de pomp) dan fossiele brandstoffen of elektriciteit.

  • Schaal: er zijn enorme hoeveelheden hernieuwbare energie nodig om e brandstof op grote schaal te maken.

  • Politiek debat: niet iedereen is overtuigd van de rol van e-brandstof.

Toch werken autofabrikanten als Porsche, Audi en Mazda aan motoren die geschikt zijn voor e-brandstoffen. Ook heeft de Europese Unie bepaald dat na 2035 nog auto's met brandstofmotor verkocht mogen worden, mits ze kunnen rijden op klimaatneutrale brandstoffen – zoals e fuel.

E-brandstof tanken: hoe werkt dat?

In de praktijk zou je e-brandstoffen op dezelfde manier kunnen tanken als reguliere benzine of diesel. De infrastructuur hoeft nauwelijks aangepast te worden, wat een enorm voordeel is ten opzichte van waterstof of elektriciteit. Toch is er momenteel nog nauwelijks e-brandstof aan de pomp verkrijgbaar. Er zijn alleen enkele enkele testlocaties, onder meer in Duitsland. In de toekomst kunnen e brandstoffen mogelijk via het bestaande netwerk van tankstations worden aangeboden. Autofabrikanten, energiebedrijven en overheden zullen daarbij moeten samenwerken om voldoende aanbod en standaardisatie te realiseren.

Waar worden e-brandstoffen nu getest?

In Duitsland draait een pilot-installatie van Porsche en Siemens heeft er een in Chili, waar e‑brandstof wordt geproduceerd met behulp van windenergie. Ook in IJsland en Noorwegen lopen vergelijkbare projecten. Het doel van deze proeven is om de techniek te testen en te leren hoe productie op grote schaal haalbaar wordt. De eerste liters e‑brandstof zijn zelfs al gebruikt in racewagens en testvoertuigen van autofabrikanten.

Klimaatneutraal reizen: e-brandstof versus elektrisch

Als je vandaag de dag klimaatneutraal wilt reizen, is elektrisch rijden over het algemeen efficiënter en goedkoper. Ook voor elektrische rijden geldt dat dit pas echt klimaatneutraal is wanneer de batterij en de elektriciteit schoon worden geproduceerd. E‑brandstoffen bieden een alternatieve optie, vooral voor wie nu nog geen overstap naar elektrisch kan of wil maken.

Bovendien kunnen e‑brandstoffen ingezet worden in sectoren waar accutechniek tekortschiet, zoals in de luchtvaart, langeafstandstransport en scheepvaart. Daar heeft de e‑fuel dus wél een duidelijke meerwaarde. Voor de gemiddelde automobilist zal elektrisch rijden voorlopig de voordeligste manier blijven om zonder (lokale) CO₂-uitstoot te reizen. Maar wie zijn bestaande voertuig wil blijven gebruiken en tóch zijn uitstoot wil beperken, zou in de toekomst op e‑brandstof kunnen overstappen.

Veelgestelde vragen

Deel artikel

Alle artikelen

Synthetische brandstof voor mijn auto, kan dat?

Advies · Autotechnologie

Parkeerverwarming: warme luxe die steeds bereikbaarder wordt

Advies · Autotechnologie

Start-stopsysteem in je auto: hoe werkt het en wat heb je eraan?

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer