Reservewiel verplicht

Is een reservewiel verplicht in Nederland? In sommige landen is het wettelijk verplicht er altijd één bij zich te hebben wanneer de auto de weg opgaat.

Gewichts- en ruimtebesparing in nieuwe auto's

Nieuwe auto's worden tegenwoordig vaak niet meer uitgerust met een reservewiel.

Maar zoals in de meeste landen geldt deze wettelijke verplichting niet in Nederland en is evenmin een reservewiel verplicht in België, net zo min als een reservewiel verplicht is in Duitsland.

Gewichts- en ruimtebesparing in nieuwe auto's

Nieuwe auto's worden tegenwoordig vaak niet meer uitgerust met een reservewiel. Een bandenreparatieset wel, maar geen reservewiel. Het idee hierachter is gewichtsbesparing. Een auto die lichter is, verbruikt minder brandstof. Bovendien kan de wegenbelasting en verzekeringspremie lager uitvallen, hetgeen de auto een voordeel ten opzichte van de concurrentie biedt. Voor velen gaat echter het ontbreken van een volwaardig reservewiel toch iets te ver. Niet iedereen durft blind te varen op de bijgeleverde reparatieset. Zo ontstond er een markt voor een ruimtebesparend reservewiel, volledig met krik en wielsleutel in het oog van de band geplaatst.

De bandenspanning van het reservewiel niet vergeten

Een reservewiel verplicht bij zich hebben, mag voor de autobezitter in Nederland dan niet gelden, in weer en wind een band plakken langs de kant van de weg zien veel mensen ook niet zitten. Vandaar een alternatieve 'thuisbrenger' die minder ruimte inneemt dan het oorspronkelijke vijfde wiel. Men dient zich er echter wel van te verzekeren dat de bandenspanning van het reservewiel voldoende is. Hetzelfde geldt voor de profieldiepte van de band. Een wiel ligt vaak jarenlang in de kofferbak van een auto, voordat hij een keer ingezet moet worden. Een slappe band is moeilijk op druk te brengen als men ergens langs de weg staat met de krik in de aanslag.

De caravan met een reservewiel uitrusten

Om ruimte te besparen is het voor caravanbezitters aan te raden het reservewiel onder de caravan te monteren. Er zijn speciale beugels voor deze toepassing op de markt. De prijs varieert van € 25 tot € 135, dus voor de prijs hoeft men het niet te laten. Een bijkomend voordeel van deze methode is dat het gewicht van het reservewiel de caravan een tikkeltje stabieler maakt ten opzichte van een reservewiel in de disselkast. Voor noodsituaties zijn een krik en een dopsleutel uiteraard onontbeerlijk. Een goede voorbereiding van de vakantie voorkomt in ieder geval dat het voornaamste vakantie-avontuur zich in een berm langs de weg afspeelt.

Alle artikelen

Rijden met handrem

Nieuwe banden inrijden

Het bandenlabel uitgelegd

Ontdek meer