Je hoeft niet per se direct truttig te gaan rijden, maar wat meer aandacht voor je rijstijl kan frequent bezoek van tankstations of laadstations verminderen. Denk eens aan deze punten als je dadelijk weer achter het stuur kruipt:
Als je banden te zacht zijn, zorgt dat voor extra rolweerstand, waardoor je motor harder moet werken om vooruit te komen. Dit kan al snel een merkbaar effect hebben op je brandstofverbruik. Gemiddeld genomen geldt: bij 25% te lage bandenspanning kan het brandstofverbruik met 2% tot 3% toenemen. Zijn je banden extreem zacht (bijvoorbeeld 1 bar te weinig), dan kan dat zelfs oplopen tot 5% meer verbruik. Dat komt doordat zachte banden meer vervormen, wat betekent dat er meer energie (brandstof) nodig is om die vervorming op te vangen. De rolweerstand neemt fors toe. Daarnaast slijten je banden sneller bij een te lage spanning, wat weer extra kosten oplevert. Check je bandenspanning het liefst elke maand én zeker voor lange ritten. Doe dat als de banden nog koud zijn, want bij warme banden is de spanning automatisch iets hoger.
Een lichte auto is een zuinige auto. Het gewicht van je auto heeft zeker invloed op het brandstofverbruik – en dat effect is groter dan veel mensen denken. Hier een duidelijk overzicht van hoe dat werkt. Elke 100 kg extra gewicht zorgt gemiddeld voor 0,3 tot 0,5 liter extra brandstofverbruik per 100 km. Dat klinkt misschien klein, maar op een lange rit (bijvoorbeeld op vakantie) of bij dagelijks woon-werkverkeer loopt dat aardig op.
Praktische tips voor minder gewicht:
De airco is inderdaad een echte brandstofslurper als je 'm verkeerd gebruikt. Bij lage snelheden (stadsverkeer, file) kan de airco het verbruik met 5% tot 10% verhogen. Op de snelweg ligt dat iets lager, rond de 3% tot 5%, omdat de motor al efficiënter draait bij constante snelheid. Bij een ouder aircosysteem of slecht onderhouden airco kan het verbruik zelfs nog iets hoger uitvallen. Gebruik airco alleen als het echt nodig is. Rijd je 's ochtends vroeg of 's avonds? Vaak is een raam iets openzetten voldoende. En als de auto door de zon is opgewarmd, zet dan de ramen eerst even open om de hitte eruit te laten. Daarna airco kort vol aan om de auto snel af te koelen. Zodra het comfortabel is, de airco op een lagere stand.
Ramen open bij hoge snelheid geeft veel luchtweerstand, wat méér verbruikt dan de airco zelf. Dus gebruik de airco bij voorkeur op de snelweg. Een slecht werkend systeem moet ook harder werken om te koelen, wat extra brandstof kost. Laat de airco elke 2 jaar checken. Parkeer je auto in de schaduw of gebruik een zonnescherm. Hoe minder de auto opwarmt, hoe minder hard de airco hoeft te werken. Bij elektrische auto’s is de airco vooral een slurper van je actieradius. Op een warme dag kan je bereik met 5% tot 10% dalen als je de airco constant op max zet.
De route die je kiest heeft echt veel invloed op je brandstofverbruik (of actieradius bij een EV). Hier zijn praktische tips om de zuinigste route te kiezen, met uitleg waarom dat werkt:
1. Vermijd drukke stadskernen en files
Veel stoppen en optrekken = veel brandstofverbruik. Een constante snelheid op een doorstromende route is veel efficiënter.
2. Snelweg is vaak zuiniger dan binnenwegen
Op de snelweg rij je gelijkmatiger. Maar: boven de 100 km/u stijgt de luchtweerstand snel, dus hoe lager je snelheid (zonder files), hoe beter.
3. Vermijd omwegen, maar ook de kortste route is niet altijd de beste
Een iets langere route met goede doorstroming is vaak zuiniger dan een korte route vol drempels, rotondes en verkeerslichten.
4. Kijk naar hoogteverschillen
Heuvel op = veel verbruik, heuvel af kun je gratis uitrollen (bij moderne auto’s met injectie gaat de motor dan op ‘0-verbruik’). In Nederland minder relevant, maar bijvoorbeeld richting Ardennen of Sauerland wél.
5. Gebruik navigatie-apps met eco-voorkeur
Google Maps, Waze en TomTom hebben steeds vaker een ‘Eco-route’ optie. Deze routes zijn geoptimaliseerd voor verbruik i.p.v. puur tijdwinst.
6. Korte ritten vermijden
Koude motoren zijn onzuinig. Als je meerdere korte ritten hebt, combineer ze dan in één langere rit. De motor blijft dan warm en zuiniger.