Verbruikstests

Verbruikstests die onder ideale omstandigheden gebeuren moeten verleden tijd zijn vinden diverse Europarlementariërs.

Het Europese parlement bespreekt daarom vandaag de mogelijkheid om een gelijkwaardige test in te voeren. Recentelijk viel het ons ook al op bij de test van de Volkswagen JettaHybrid: het verbruik dat fabrikanten opgeven ligt eigenlijk niet in de buurt van het praktijkverbruik. In theorie zou de middenklasser een verbruik hebben van 4,1 l/100 km, wij kwamen in onze testperiode op 6,5 l/100 km. De Jetta Hybrid is hierin overigens geen uitzondering, het merendeel van de fabrikanten kampt met dit probleem.

Judith Merkies van de PvdA vond het tijd de Europese Commissie tot erkenning te dwingen dat de tests niet kloppen. 'We worden gewoon belazerd waar we bij staan', aldus Merkies in het AD. In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de European Climate Foundation deed TNO onderzoek naar het praktijkverbruik van auto's. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat in sommige gevallen auto's tot wel 50% meer verbruikten dan de fabrikant opgeeft. Onder meer de Ford Focus enFiesta, Volkswagen Polo en de Renault Mégane hebben te maken met dit probleem. De Europese Commissie wil zodoende de regels voor deze metingen aanscherpen om de consument eerlijkere informatie te verschaffen.

Niet alleen voor de consument is het van belang dat de regels aangescherpt worden. Ook het beleid van de Europese Unie, dat er op gericht is om de uitstoot van CO2 terug te dringen tot 95 g/km, is gebaat bij eerlijkere uitkomsten. We houden jullie op de hoogte!

Alle artikelen

Handsfree bellen in de auto

Advies · Autotechnologie

Het bandenlabel uitgelegd

Advies · Autotechnologie

Nieuwe banden inrijden

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer