Elektrisch
Elektrisch

Auto ombouwen naar elektrisch: dit moet je weten

Je auto ombouwen naar elektrisch lijkt misschien een gekke keuze, nu er steeds meer volledig elektrische auto’s op de markt komen, ook in de meer betaalbare segmenten. Toch kan het ombouwen van een bestaande auto een interessante optie zijn.

Waarom je een benzine auto zou ombouwen naar elektrisch

De liefde voor je klassieke auto zit diep. Je wilt er geen afscheid van nemen, maar woont wel in de regio waar je te maken hebt met strenge milieuzones. Of misschien wil je gewoon elektrisch rijden zonder te investeren in een dure nieuwe elektrische auto. In beide gevallen kan een ombouw naar elektrische auto uitkomst bieden. Je behoudt de charme van je huidige voertuig, maar dan zonder lokale uitstoot. Als je slim oplaadt, kan je ook nog kosten besparen op het gebied van ‘brandstof’.

Ombouw naar elektrisch is vooral populair bij klassieke auto’s, youngtimers of andere modellen waarvan geen vergelijkbare elektrische versie bestaat. Denk aan een oude Volkswagen Kever, een Peugeot 205 GTI of een Citroën HY-bus. Maar ook bedrijfswagens of campers worden steeds vaker elektrisch gemaakt.

Hoe werkt een ombouw naar elektrische auto?

Bij het ombouwen van een auto naar elektrisch worden brandstofmotor, uitlaat, brandstoftank en overige toebehoren verwijderd. Daarvoor in de plaats komen een elektromotor, accupakket en bijbehorende elektronica. Soms kan de bestaande handgeschakelde versnellingsbak worden behouden, maar vaak wordt deze vervangen door de directe aandrijving van een elektromotor. De auto rijdt dan ongeveer hetzelfde als een ‘gewone’ auto met automaat.

Het hart van het ombouwproject zijn de elektromotor en batterij. Je kunt hiervoor een gloednieuwe elektromotor en batterij voor gebruiken, maar dat kan nog steeds een flinke investering zijn. Het zijn namelijk vooral deze componenten die een nieuwe EV duurder maken dan een nieuwe benzineauto. Een interessant alternatief is dan ook het gebruik van componenten uit bestaande EV’s, bijvoorbeeld van een afgeschreven Nissan Leaf, Renault Zoe of Tesla. Let wel: het samenstellen van een goed werkend systeem vereist technische kennis, ervaring en geduld. Raadpleeg vooral experts op dit gebied.

De onderdelen die nodig zijn voor zo’n conversie verschillen per type auto, maar meestal gaat het om een elektromotor (AC of DC), een accupakket met BMS (Battery Management System), een (boord)lader, omvormers, kabels en zekeringen en eventueel een EV-display.

Welke auto’s zijn geschikt voor elektrische ombouw?

Niet elke auto is geschikt voor conversie naar elektrisch. Hoe lichter en eenvoudiger het model, hoe beter. Klassieke auto’s zijn populair, maar ook lichte bedrijfswagens, oldtimers of campers kunnen goede kandidaten zijn. Let bij je keuze op: het gewicht van de auto (lichtere modellen zijn efficiënter), de beschikbare ruimte voor het accupakket, de mechanische staat (roest, wielophanging, remmen) en de beschikbaarheid van technische documentatie. Bij lichte bedrijfswagens zoals busjes is er vaak veel ruimte om de elektrotechniek – en dan vooral het batterijpakket – onder te brengen. Bij klassieke auto’s is de originele aandrijflijn vaak makkelijk te verwijderen, omdat de techniek simpel is. Aan de andere kant is er, zeker bij kleine klassieke auto’s, niet altijd ruimte voor een voldoende groot batterijpakket. Raadpleeg een specialist voor informatie over welke specifieke modellen wel of niet geschikt zijn voor ombouw naar elektrisch.

Hoe lang duurt het ombouwen van een auto?

Dat hangt natuurlijk af van het voertuig, de benodigde onderdelen en je eigen ervaring en/of die van het bedrijf dat je inschakelt. Een doe-het-zelf-project kan maanden duren. Een specialist doet het doorgaans in vier tot twaalf weken. Houd daarbij ook rekening met wachttijden op onderdelen, RDW-keuringstermijnen en de tijd voor eventuele aanpassingen na afkeuring.

Goedkoop auto ombouwen naar elektrisch: kan dat?

Het klinkt als een kostbare operatie, maar een goedkoop auto ombouwen naar elektrisch is best mogelijk – als je handig bent. Doe-het-zelvers met technische kennis en toegang tot tweedehands EV-onderdelen kunnen een conversie uitvoeren voor bedragen vanaf zo’n 5.000 tot 10.000 euro. Kies je voor professionele hulp, dan loopt dit bedrag op richting 20.000 euro of meer. De kosten zijn vooral afhankelijk van: accucapaciteit (en dus actieradius), het type voertuig, de technische staat van de donorauto, de gebruikte onderdelen (nieuw vs. tweedehands) en de arbeidskosten (doe je het zelf of laat je het doen?). Hoewel het een flinke investering is, kan het nog steeds voordeliger zijn dan een gloednieuwe EV. Vergeet echter niet dat je naast de elektrotechniek ook een donorauto moet kopen, als je die nog niet hebt.

Auto laten ombouwen naar elektrisch: dit zijn de specialisten

Wil je je auto laten ombouwen naar elektrisch, dan zijn er in Nederland enkele gespecialiseerde bedrijven die dit professioneel doen. Denk aan bedrijven zoals Electric Classic Cars, New Electric en Electric Cars Europe. Zij bieden complete ombouwkits aan of bouwen voertuigen kant en klaar voor je om.

Bij een professionele ombouw ontvang je vaak een certificaat of documentatie die je nodig hebt voor de keuring bij de RDW. De investering is hoger wanneer je dit soort bedrijven inschakelt, maar je weet zeker dat het eindresultaat betrouwbaar is en voldoet aan de technische eisen.

Auto ombouwen naar elektrisch RDW: wat zijn de regels?

De RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) kwam al een aantal keer ter sprake. Als de keuringsinstantie voor alle voertuigen die aan het Nederlandse verkeer deelnemen speelt de RDW een sleutelrol bij de legalisatie van een omgebouwde auto. Na een dergelijk ingrijpende ombouw moet je voertuig namelijk opnieuw gekeurd worden. Dit is verplicht omdat je de constructie en het aandrijfsysteem fundamenteel hebt gewijzigd.

Wat controleert de RDW?

Wanneer je je omgebouwde auto aanbiedt voor een keuring, kijkt de RDW naar:

  • De technische veiligheid van de elektrische installatie
  • De correcte montage van accu en motor
  • De werking van de verlichting, remmen en stuurinrichting (ook al verander je daar in principe niets aan, het moet natuurlijk wel in orde zijn)
  • gewicht en gewichtsverdeling (is hij niet te zwaar geworden en sowieso zal je door het extra gewicht in een hogere categorie wegenbelasting komen – oldtimers uitgezonderd)
  • elektromagnetische compatibiliteit (EMC)

Op basis van de keuring bepaalt de RDW of de auto opnieuw wordt toegelaten op de openbare weg. Voor elektrische auto’s gelden andere normen, zoals geluidsmetingen en specifieke eisen aan het accupakket. Op de site van de RDW vind je meer over de eisen: rdw.nl

Wat zijn de voor- en nadelen van ombouw?

Samengevat heeft het ombouwen van een bestaande auto naar elektrische aandrijving een aantal voor- en nadelen:

De voordelen

Je behoudt bijvoorbeeld je geliefde auto en kunt daarmee zorgeloos lokaal uitstootvrij rijden, dus ook in eventuele strenge milieuzones. Omdat je niet hoeft te tanken en het onderhoud eenvoudiger is geworden, bespaar je ook op gebruikskosten. Afhankelijk van het soort voertuig betaal je ook minder wegenbelasting. Ombouw van een al bestaand voertuig kan bovendien ook duurzamer zijn dan een volledig nieuw voertuig laten produceren.

De nadelen

Hoewel ombouw voordeliger kan zijn dan een gloednieuwe elektrische auto, blijft het een hoge initiële investering. Er zijn bij ombouw van een bestaand voertuig ook geen subsidies om dat te compenseren. Ook is het een technisch complexe klus, die je waarschijnlijk niet zonder (betaalde) hulp kunt uitvoeren. Verder zal er minder plek zijn voor een batterij dan bij een auto die vanaf het begin als EV is ontworpen. En je werkt met een ouder type batterij, waardoor de actieradius beperkt kan zijn. Tot slot moet je auto na de ombouw opnieuw RDW-gekeurd worden.

Alternatief: een gebruikte elektrische auto kopen

Het ombouwen van een bestaande auto kan dus interessant zijn. Doe je de ombouw vanwege de mogelijke kostenbesparing, dan is het steeds interessanter om te kijken naar een tweedehands elektrische auto. Dat aanbod blijft maar groeien.

Veelgestelde vragen

Deel artikel

Alle artikelen

Veilig autorijden in de bergen: wat je moet weten?

Advies · Milieu en technologie

Milieubewust rijden

Advies · Milieu en technologie

Wat is een slimme laadpaal en hoe werkt het?

Advies · Milieu en technologie
Ontdek meer