Motor tuning

Motortuning is de techniek waarbij de motor van een auto elektronisch wordt opgevoerd waardoor de prestatie van de motor zal verbeteren.

De capaciteit van de krachtbron zal door de tuning van de auto tot 40% verbeteren. Zowel de koppeling, verantwoordelijk voor de trekkracht, als het vermogen waarmee de maximum snelheid wordt bepaald, krijgen door een auto motor tuning een flinke boost. Naast de elektronische tuning waarbij de chip wordt aangepast, is er de mogelijkheid om de motor mechanisch te tunen. Motortuning wordt niet alleen toegepast voor betere prestaties, maar ook om een caravan of aanhangwagen beter voort te kunnen trekken.

Moderne voertuigen maken gebruik van een Electronic Control Unit. Deze zogenaamde ECU is geladen met software en bepaalt onder andere de hoeveelheid ingespoten brandstof, de ontsteking en de turbodruk. De software is in de regel conservatief afgesteld waardoor er ruimte overblijft om de motor te chippen. Daarbij verbeteren de prestaties van de motor zonder nadelige gevolgen voor de krachtbron. Motorblok tuning door middel van een nieuwe chip is een vrij eenvoudige ingreep en de motor blijft daarbij intact. Omdat de wagen wel moet blijven voldoen aan de wettelijke eisen is het van belang dat de nieuwe chip hiervoor een garantie geeft.

De waarden van de ECU kunnen continu veranderen, bijvoorbeeld door een wisselende buitentemperatuur. Naast de traditionele motor tuning door middel van een chip is daarom de zogenaamde powerboxtuning in opkomst. Door de methode van powerboxtuning worden de geleverde waarden aan de ECU kunstmatig verlaagd. Daardoor zal de ECU de output corrigeren naar de gewenste waarden. Het gevolg is dat de motor meer vermogen zal ontvangen. De methode is bovendien populair, omdat moderne automodellen het gebruik van chiptuning registreren. En in die gevallen komt de auto niet meer in aanmerking voor fabrieksgarantie.

Een derde vorm van elektronische tuning gebeurt via on-board diagnostic. Bij deze OBD wordt het softwareprogramma veranderd door middel van het uitlezen van het motormanagementsysteem. Door bepaalde waarden softwarematig te veranderen zal de motor anders gaan reageren. In tegenstelling tot chiptuning van de motor is het niet nodig om een nieuwe chip te plaatsen.

Bij mechanische tuning wordt de elektronica van de motor niet aangepast, maar krijgt de motor meer vermogen door het gebruik van andere onderdelen. Op vele gebieden is vermogenswinst te behalen. Enkele voorbeelden zijn een sportieve uitlaat of luchtfilter. Deze filter geeft meer koele lucht dan standaard filters waardoor het vermogen zal stijgen. Het is daarnaast vaak mogelijk om de turbo van een upgrade te voorzien. Ook de poelie, de riem gebruikt voor de aandrijving van auto-onderdelen, kan worden vervangen door een sportieve uitvoering. Een vermogenswinst tot 10 pk is daardoor haalbaar. Het optimaliseren van de cilinderkop is dan weer goed voor maximaal 60 pk extra vermogen.