Ga naar hoofdinhoud
Oldtimer
Kooptips
Kooptips

De elektrische oldtimer, is die er?

Elektrische oldtimers combineren nostalgisch design met duurzame techniek. Ontdek welke klassieke modellen elektrisch zijn of kunnen worden omgebouwd, en hoe je zelf een oldtimer kunt laten elektrificeren.

Elektrische auto’s zijn geen visioen van de toekomst. Auto’s met een elektrische aandrijflijn werden in 1900 al gebouwd! Toch lijkt het de moderne aardsvijand van de ‘puristen’ automobiel te zijn. Berijders van een elektrische auto werden beloond met lage bijtelling en subsidies. De financiële privileges zijn al wat afgeroomd en verdwijnen gaandeweg.

Bestaansrecht oldtimer

De fiscale prikkels leidden tot een stijgende verkoop van elektrische auto’s, met Tesla lange tijd als koploper. De oldtimer vecht voor zijn bestaansrecht. Liefhebbers zien steeds meer ‘beren’ op hun weg. Dat zijn regels en maatregelen die het gebruik van oudere voertuigen beperken om de uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen. Veel stadscentra zijn verboden gebied geworden en eigenaren worden geconfronteerd met gebruiksbeperkingen.

Het is daarom niet verwonderlijk dat liefhebbers en experts ervan dromen het beste van twee werelden te combineren: een klassieke auto met elektrische aandrijving, waar je dagelijks in kunt rijden. Het kan tegenwoordig! Er zijn steeds meer bedrijven en fabrikanten die bereid zijn een klassieker om te bouwen tot nieuwe auto. Zo durfde Jaguar het aan met de E-type Zero, een tot elektrische auto omgebouwde klassiek E-type uit de jaren zestig. Stel je eens voor: een oldtimer met stekker aan de laadpaal. Een contrasterend beeld.

Transformeren naar elektrische klassieker

De kosten voor het transformeren van een klassieker tot een dagelijks bruikbare elektrische auto zijn flink. Voor een Citroën DS betaal je al zo’n 25.000 euro, maar bij ingewikkelde projecten en duurdere klassiekers kan het oplopen naar meer dan 100.000 euro. En alsnog kun je niet op tegen bijvoorbeeld een Nissan Ariya of Renault 5 Electric die regelrecht uit de fabriek komt, een riante actieradius biedt en snel kan laden. Maar vooralsnog kun je je oldtimer rijdende houden en wordt het geen museumstuk. Dat is ook wat waard toch?

Elektrisch rijden in een klassieker

Elektrische oldtimers winnen snel aan populariteit. Ze bieden het tijdloze design van een klassieker, zonder de uitstoot of het onderhoud van een traditionele verbrandingsmotor. Je kunt kiezen voor een zeldzame originele elektrische oldtimer of een moderne ombouw. Aan het begin van de 20e eeuw reden er al elektrische auto's rond. Enkele voorbeelden zijn:

  • Detroit Electric (1907-1939): tot 130 km actieradius, geliefd bij stadsbewoners.
  • Baker Electric (1899-1914): één van de eerste commerciële EV’s.
  • Peugeot VLV (1942): elektrisch alternatief tijdens brandstofschaarste in de Tweede Wereldoorlog.
  • Renault Dauphine electric: die is als Henney Kilowatt in de VS in 1959 uitgebracht. Met het uiterlijk van de Renault Dauhpine met een elektromotor van de National Union Electric Company.

Deze modellen zijn echte museumstukken en zelden op de weg te zien.

Oldtimers ombouwen naar elektrisch

De meeste elektrische oldtimers zijn klassieke auto's die zijn omgebouwd. Dit heet ook wel een ‘EV-conversie’ of ‘restomod’. Populaire modellen zijn:

  • Volkswagen Kever EV
  • Klassieke Porsche 911
  • Ford Mustang (jaren 60)
  • Mini Cooper (klassieke model)
  • Citroën 2CV (Lelijke Eend)
  • Land Rover Defender (klassieke versie)

Sommige modellen worden zelfs geleverd met Tesla-onderdelen voor extra vermogen.

Wie bouwen elektrische klassiekers?

Er zijn gespecialiseerde bedrijven in binnen- en buitenland die klassieke auto’s ombouwen naar EV:

  • Voitures Extravert (NL): elektrische Porsche 911
  • New Electric (NL): levert conversiekits en maatwerkprojecten
  • Lunaz (VK): high-end restomods van Rolls-Royce en Bentley
  • Zelectric (VS): ombouw van Volkswagens en Porsches naar elektrisch

Klassieke auto ombouwen naar elektrisch: zo werkt het

Elektrische oldtimers combineren klassiek design met duurzame techniek. Ze zijn milieuvriendelijker, goedkoper in onderhoud en mogen vaak milieuzones in. Of je nu zelf wilt sleutelen of het laat doen door een specialist: hier lees je wat erbij komt kijken.

Het begint met het verwijderen van de aandrijflijn met verbrandingsmotor. De benzine- of dieselmotor, uitlaat, tank en koelcomponenten moeten worden verwijderd om ruimte te maken voor de elektrische aandrijflijn en de batterij. De elektromotor wordt gekoppeld aan de bestaande versnellingsbak of direct aan de aandrijfas. AC-motoren zijn populair vanwege hun prestaties en regeneratief remmen.

Voor de batterijen worden vaak modules van Tesla, Nissan Leaf of BMW i3 gebruikt. De plaatsing gebeurt meestal in de motorruimte, onder de vloer of in de kofferruimte. Er wordt een laadpoort gemonteerd, vaak Type 2. Verder zijn een lader, laadcontroller en kabels nodig. Ook moet een DC-DC converter het 12V-systeem in de oldtimer of klassieker van stroom voorzien. Een motorcontroller regelt de stroom naar de elektromotor. Batterijmanagement (BMS), veiligheidssystemen en eventuele EV-displays maken het plaatje compleet.

Technische aanpassingen en keuring

Het extra gewicht van de batterij vraagt vaak om versterkte vering en aangepaste gewichtsverdeling. Ook zijn de remmen van een klassieke auto of oldtimer niet berekend op het hogere gewicht. Dus krijgen de auto’s een krachtiger remsysteem en vaak ook een systeem dat regeneratief remmen mogelijk maakt, waarbij remenergie wordt teruggewonnen om de batterij op te laden.

De keuring en regelgeving in Nederland is nogal strikt. Je mag niet zomaar met je elektrische klassieker de weg op. Er is een RDW-keuring vereist. Na de ombouw moet het voertuig opnieuw voor keuring worden aangeboden bij een RDW-keuringsstation. Er wordt gecontroleerd op veiligheid, constructiewijzigingen en de correcte registratie van het nieuwe type aandrijving.

Een RDW-keuring voor je elektrisch omgebouwde klassieker regel je in een aantal duidelijke stappen. De keuring is verplicht om je voertuig officieel als elektrisch te registreren, en om legaal de weg op te mogen.

1. Zorg dat je alle relevante gegevens en documenten hebt:

  • Bouwrapport of specificatie van de ombouw (motor, accu, laadsysteem)
  • Schema’s of handleidingen van de elektrische installatie
  • Facturen van onderdelen (motor, batterijen, converter, etc.)
  • Eventueel: een verklaring van een erkende ombouwer
  • Zorg dat je accupakket veilig is geïnstalleerd en goed bereikbaar is voor inspectie.

2. Afspraak maken bij de RDW (voertuigkeuring)

  • Maak een afspraak voor een Individuele keuring via de RDW-website of bel de RDW-klantenservice
  • Soort keuring: wijziging aandrijving/verandering brandstofsoort
  • Locaties: RDW-keuringsstations in o.a. Zwijndrecht, Lelystad, Veendam of Veldhoven

3. De keuring Tijdens de keuring wordt gecontroleerd op:

  • Veiligheid van de elektrische installatie
  • Deugdelijkheid van de constructie (montage, gewicht, remmen)
  • Elektromagnetische compatibiliteit (EMC) – soms vereist, bij complexe installaties
  • Documentatie en technische specificaties

4. Aanpassing kentekenbewijs

Als de elektrische oldtimer is goedgekeurd, registreert de RDW de aandrijving als 100% elektrisch. Je ontvangt een nieuw kentekenbewijs met Brandstofsoort: elektriciteit en met aangepaste technische gegevens, zoals gewicht en vermogen. En met deze registratie mag je milieuzones in.

Veelgestelde vragen

In principe wel, maar sommige auto's zijn geschikter dan andere. Er moet genoeg ruimte zijn voor accu’s, en het chassis moet het extra gewicht aankunnen.

Dat hangt af van het voertuig en de gekozen aanpak.

  • Zelf doen met kit: vanaf € 8.000
  • Professioneel laten doen: € 25.000 - € 100.000+

Ja, als het kenteken na de RDW-keuring is aangepast naar ‘elektrisch’, mag je gewoon milieuzones in.

Meestal tussen de 80 en 200 km, afhankelijk van het accupakket en rijstijl. Grotere accu’s verhogen de actieradius, maar ook het gewicht en de kosten.

Een professionele conversie duurt meestal 2 tot 6 maanden. Zelfbouwprojecten kunnen langer duren, afhankelijk van kennis en beschikbaarheid van onderdelen.

Deel artikel

Alle artikelen

Car buyer, dealer

Welke auto past bij mij? Tips voor het kiezen van de juiste auto

Advies · Voorbereiding aankoop
Family Car

Alles wat je moet weten over gezinsauto's

Advies · Voorbereiding aankoop
goedkope-elektrische-auto-van-hyundai-daagt-citroen-e-c3-en-dacia-spring-uit-2024-08

De goedkoopste auto’s van 2024: alle goedkope modellen op een rij

Advies · Voorbereiding aankoop
Ontdek meer