De ins en outs van de kenteken check

Door online het kenteken in te voeren, kan men op eenvoudige wijze tal van gegevens van een bepaald voertuig achterhalen. Dit is een handig hulpmiddel voor particulieren.

Bij het aanschaffen van een auto is het belangrijk te weten wat het schadeverleden is van het voertuig, het aantal vorige eigenaren, de nieuwwaarde en technische aspecten van de auto, de juridische staat en de kilometerstand. Door iedereen gratis toegang te verschaffen tot deze gegevens, schept de overheid voorwaarden voor eerlijke handel in auto's en andere voertuigen.

Wat zijn de taken van de RDW?

De afkorting RDW staat voor: Rijksdienst Wegverkeer. Alle autobezitters hebben er mee te maken, maar niet veel van hen weten wat precies de taken van deze instantie zijn. Sinds 1949 houdt het RDW zich bezig met technische keuringen en de registratie van kentekens. Men regelt het beheer en de uitgifte ervan en verstrekt desgewenst gegevens aan politie en belastingdienst. In de loop der jaren zijn er steeds meer taken bijgekomen voor de RDW. Brommers en scooters hebben tegenwoordig ook een kenteken, evenals aanhangwagens en opleggers. Deze kentekens moeten allemaal geregistreerd, uitgegeven en beheerd worden. Maar ook meer geavanceerde taken als het verbeteren van de elektronische dienstverlening van de overheid naar de burger toe, inzake haar eigen dienstverlening, behoren tot de taken van de RDW. De RDW maakt gebruik van open data om gegevens uit haar registers beschikbaar te stellen aan particulieren en andere overheidsinstanties. Zo deelt het niet alleen voertuiggegevens met burgers, ook bedient het gemeenten door het verstrekken van parkeergegevens en werkt het aan verbeterde vormen van elektronische identificatie van burgers.

Koppeling met de database van de NAP

Door de RDW kenteken check te doen, krijgt men niet alleen gegevens uit het kentekenregister te zien, maar ook andere gegevens. Doordat er een koppeling is met de database van de Nationale Auto Pas (NAP), kan een rijker palet aan data worden voorgeschoteld. De database van de NAP wordt gevoed door alle RDW-erkende garages in het land. Bij een grote beurt of een APK-keuring geven zij standaard kilometerstanden, vervanging van onderdelen en overige bevindingen door aan het NAP. Op deze manier kan de hele levensloop van een auto worden nagegaan. Klein addertje onder het gras vormen de geïmporteerde voertuigen. Er zijn bedrijfjes die er hun broodwinning van hebben gemaakt auto's met een schadeverleden uit het buitenland te importeren en deze voor een schappelijke prijs op internet aan te bieden. Uit het hele land komen kopers op het voordeeltje af terwijl de malafide tweedehands-autoverkoper een leuke winst opstrijkt. Willens en wetens leidt hij zijn kopers om de tuin met mooie praatjes. Ondanks de steeds verdergaande Europese integratie en de bilaterale koppeling van gegevens, is het nog steeds niet eenvoudig om de schadehistorie in het buitenland te checken.

Schadeverleden van een auto per kenteken checken

Door zich vooraf te informeren over het schadeverleden van een auto die men overweegt aan te schaffen, kan een koper een hoop ellende voorkomen. De Hoge Raad heeft in 1991 een uitspraak gedaan over het al dan aansprakelijk zijn van een verkoper bij het achterhouden van deze informatie. Het is inderdaad waar dat een verkoper de plicht heeft de koper op de hoogte te stellen van eventuele schade in het verleden. Maar het hoogste rechtscollege heeft tevens bepaald dat de koper ook niet mag worden vrijgepleit, aangezien het voor een ieder erg eenvoudig is de schadehistorie van een voertuig na te trekken. Zou men het kenteken opvragen bij Het RDW - zoals gezegd kan dit online op de website van deze instantie - dan treft men onder het tabblad Basis de basisgegevens van het voertuig aan. Merk, type, ledig gewicht, plaats van het chassisnummer, APK-status, of het voertuig als gestolen is opgegeven en ga zo maar door. Er wordt zelfs aangegeven of een auto in het verleden onder een terugroepactie is gevallen. Op dat tabblad dus, vindt men ook gegevens over het schadeverleden. Niet zozeer de precieze aard van een ongeval of aanrijding, maar globaal welke delen van de auto schade hebben opgelopen. Mocht hier het een en ander vermeld staan, is het raadzaam om de auto een technische keuring te laten ondergaan alvorens tot aankoop te besluiten.

Kilometerstanden in de RDW voertuiggegevens inzien

Ook de status van de kilometerstand komt tot stand in samenwerking met het NAP. De gegevens die door de garages bij onderhoud en APK-keuringen aan het NAP worden gemeld, zijn een indicatie van fraude. Is de kilometerstand immers ooit teruggedraaid door een kwaadwillende, dan verdwijnt de logica uit de reeks van standen. In de voertuiggegevens komt dan de vermelding 'niet logisch' staan met erboven het jaar van de laatste registratie en eronder een toelichting. Fraude met de kilometerstand wordt op deze manier erg lastig gemaakt. Het aantal gevallen van deze vorm van oplichting is de laatste jaren dan ook tot een minimum gedaald. Tegen een kleine fee kan een overzicht van het aantal kilometerstand registraties in PDF-formaat worden aangevraagd bij NAP of RDW.

Cataloguswaarde en de dagwaarde achterhalen

De cataloguswaarde van een voertuig is hetzelfde als de nieuwwaarde. Dit bedrag is inclusief btw, BPM en de waarde van de accessoires die de er bij de productie zijn ingebouwd. Zodra een voertuig de weg opgaat vindt er een afschrijving op deze waarde plaats. Het verschil tussen beide getallen is de dagwaarde. Het is om tal van redenen belangrijk de cataloguswaarde van een voertuig te weten. Men zou immers kunnen denken dat de cataloguswaarde na een tijdje niet relevant meer is. Niets is echter minder waar: het bedrag dat bepaald is bij de productie van het voertuig blijft zijn hele levensduur van belang. Denk hierbij aan verkoop op de tweedehands-markt, het bepalen van je inkomen bij lease-constructies (bijtelling) en het bepalen van iemands vermogen door de belastingdienst. Gegevens over cataloguswaarde en dagwaarde treft men aan op het tabblad Fiscaal. Hier staat ook het bruto Belasting Personenauto's en Motorrijtuigen (BPM) die betaald door de eerste eigenaar. Doordat lage CO2-uitstoot gunstiger is voor het milieu worden auto's met een lage uitstoot minder belast. Om die reden moet er een onafhankelijk instituut zijn dat de uitstoot controleert. De RDW is deze onafhankelijke instantie.

Milieuaspecten bij het kenteken opzoeken

Het vervoer door middel van personenauto's is verantwoordelijk voor ongeveer 10 procent van de totale CO2-uitstoot van ons land. De uitstoot van auto's wordt om die reden al een tijdlang nauwlettend in de gaten gehouden. Nederland verwacht dat de totale uitstoot van CO2 in 2020 enkele procenten gedaald is, ten opzichte van de jaren ervoor. De overheid stimuleert aanschaf van schonere auto's, hybrides en elektrische auto's door het bieden van aantrekkelijke fiscale voordelen. Bij de kenteken check van het RDW is op het tabblad Motor & Milieu terug te vinden wat de milieuprestaties van een voertuig zijn. Het gaat hier om geluidsniveau, brandstofverbruik, vermogen en dus ook over verschillende parameters voor CO2-uitstoot. Deze cijfers komen samen in het Veiligheidslabel dat men vindt onder het kopje Motor. De milieuprestaties zijn van groeiend belang omdat ze uiteindelijk resulteren in de hoogte van het BPM. Ook leiden ze dikwijls tot voordelen bij aangifte van de inkomstenbelasting. En ten slotte zijn ze in de toekomst wellicht een indicatie of een wagen uit bepaalde binnensteden geweerd kan worden. Verschillende steden in binnen- en buitenland hebben dergelijke regels of hebben plannen daartoe.

RDW verstrekt geen gegevens over de eigenaar

Uit overweging van privacy kan een particulier geen gegevens over de huidige (of vorige) eigenaar(s) opvragen. Medewerkers van bepaalde instanties - politie, gemeentelijke parkeerdiensten en de belastingdienst - zijn de enigen die dit deel van het register kunnen inzien. Sinds enige jaren is het wel mogelijk online een lijst met de voertuigen in te zien. Tot een periode van 9 jaar kunnen particulieren nagaan voor welke voertuigen ze verantwoordelijk zijn geweest. Aan het checken van huidige voertuigen in eigendom zijn geen kosten verbonden, wil men een lijst met al zijn vorige voertuigen tevoorschijn halen, vraagt het RDW een kleine fee. Ten slotte is het ook mogelijk voor nabestaanden om inzage te krijgen in het kentekenregister van een overleden eigenaar. Om hier toestemming voor te krijgen, dient men zich schriftelijk tot het RDW te wenden.

Kenteken check van andere voertuigen

De kenteken check is een handige tool die voorkomt dat autobezitters zich geen knollen voor citroenen laten verkopen. Uiteindelijk heeft de gehele autobranche belang bij een transparante handel in occasions. Om niet te vergeten de handel in andere vervoersmiddelen als scooters en brommers. De RDW verstrekt namelijk niet alleen gegevens over alle auto's in Nederland, een kenteken zoeken van andere voertuigen is ook mogelijk. Door een betrouwbare markt te creëren, is het eeoudiger voor handelaren een bestaan op te bouwen. De reputatie van de gehele sector - zowel aan de kant van de consument als aan die van de leveranciers - is gediend met de kenteken check.

Alle artikelen

Hoe de RDW het kenteken beheert

Advies · Wetgeving

Welke punten worden tijdens een APK uitgevoerd

Advies · Wetgeving

Auto overschrijven

Advies · Wetgeving
Ontdek meer