Milieusticker in Duitsland onvermijdelijk

Hoe blijven vervuilende auto's uit de binnenstad? Bij de oosterburen hebben ze daar een goede oplossing voor gevonden. Zonder een verplichte milieusticker in Duitsland mag een automobilist namelijk bepaalde milieuzone's van de steden niet in.

De 'Umweltplakette' is verkrijgbaar als gele en als groene sticker in Duitsland. Groen staat voor een schone auto en een gele milieusticker krijgt men voor een minder schoon voertuig. Oude voertuigen komen over het algemeen niet in aanmerking voor een dergelijk milieuvignet in Duitsland. Op deze manier worden de grootste vervuilers gemeden uit een flink aantal binnensteden. Lees hier alles over deze sticker in Duitsland die een belangrijke bijdrage levert aan een betere luchtkwaliteit.

Milieuzone's in Duitsland

In 2008 werd de sticker voor het eerst geïntroduceerd in de steden Berlijn, Keulen en Hannover. Inmiddels zijn er al zo'n 66 steden waar een milieusticker in Duitsland op de voorruit van de auto is vereist. In het Ruhrgebied vallen een aantal steden allemaal onder één grote aaneengesloten milieuzone. Wie een dergelijke zone binnenkomt, kan deze herkennen aan een bord met een rode cirkel waarop 'Umweltzone' staat geschreven. Onder het bord wordt de kleur aangegeven die geldt voor het gebied. Verreweg de meeste milieuzone's in Duitsland zijn alleen toegankelijk voor auto's met een groene milieusticker. Wie een voertuig bezit dat slechts beschikt over een gele sticker heeft dan ook maar een zeer beperkte toegang tot de binnensteden. Er zijn vrijwel geen plaatsen meer waar alleen een gele sticker verplicht is. Het zal daarom waarschijnlijk niet lang meer duren of de gele sticker wacht eenzelfde lot als de inmiddels opgeheven rode sticker. Hij zal dus wellicht ook spoedig uit het straatbeeld verdwijnen. Overigens zijn er ook al plannen voor een blauwe sticker. Daarvoor zouden alleen auto's in aanmerking komen die aan nog strengere milieueisen voldoen dan welke gelden voor de groene sticker.

Voorwaarden voor een groene sticker in Duitsland

De milieusticker in Duitsland heeft als doel om de de kwaliteit van de lucht te verbeteren. Dat wordt onder meer bereikt door de uitstoot van fijnstof te verminderen. Daarom is de kleur van de sticker die aan een voertuig wordt toegekend mede afhankelijk van het merk en type. Voor een groene Umweltsticker moeten voertuigen met een LPG- of benzinemotor alsook een hybride auto voldoen aan uitlaatgasnorm Euro-2 of hoger (vanaf 1 januari 1993). Voor auto's met een dieselmotor geldt de uitlaatgasnorm Euro-4 (vanaf 1 januari 2006). Ook dieselauto's met norm Euro-3 komen in aanmerking wanneer er later een roetfilter is ingebouwd. Hoewel elektrische auto's helemaal geen fijnstof uitstoten, komen auto's met elektrische aandrijving of een brandstofcel ook in aanmerking voor de groene sticker. Het zijn tenslotte auto's uit de schoonste klasse. Voorbeelden van deze laatste categorie zijn de Nissan Leaf en Tesla Model S.

Vrijstelling van de milieusticker in Duitsland

Wie over een Europese Gehandicaptenparkeerkaart beschikt, is niet verplicht om een groene sticker op de auto te plakken. Wel is het van belang dat deze parkeerkaart goed zichtbaar is zodat problemen bij eventuele controles worden voorkomen. Ook personen die in het bezit zijn van een oldtimer met een blauw kenteken of voertuigen met een historisch kenteken genieten deze vrijstelling. Dat geldt ook voor diplomaten en vertegenwoordigers van de NAVO. Daarnaast geldt deze vrijstelling voor politiewagens, ziekenwagens en brandweerwagens. Tenslotte kunnen ook snorfietsen, bromfietsen, motoren, scooters en driewielers zonder sticker door de met borden begrensde zones rijden.

Boete voorkomen

Wanneer een auto een 'Umweltzone' binnenrijdt zonder de vereiste sticker, dan kan dat de bestuurder een fikse boete opleveren. Dat komt dan vaak neer op 80 euro. Verkeersagenten letten vooral op geparkeerde auto's, maar er wordt ook regelmatig langs de weg gecontroleerd. In een enkel geval wil de agent voor een buitenlandse toerist nog wel eens een oogje toeknijpen en hem slechts een waarschuwing geven, maar de automobilist moest dan wel zo snel mogelijk de zone verlaten. Meestal gaat men echter direct op de bon. Met de auto naar Duitsland gaan zonder een sticker, is dan ook vragen om moeilijkheden. Wanneer men echter op doorreis is en alleen gebruikmaakt van de Autobahn is er natuurlijk geen probleem. Wie daarentegen van plan is om een van de Duitse steden te bezoeken waar een 'Umweltzone' van kracht is, kan er maar beter voor zorgen dat hij een sticker aanschaft. En dat deze goed zichtbaar, rechtsonder aan de binnenkant van de voorruit, wordt vastgeplakt.

Milieusticker Duitsland bij tankstation, TÜV of online

Een van de manieren om een sticker te verkrijgen in Duitsland, is deze aan te schaffen in een tankstation. Dit is vooral handig wanneer iemand op het laatste moment beslist om een bezoek te brengen aan een Duitse stad. Het tankstation moet dan wel aangesloten zijn bij een organisatie als de TÜV (Technischer Überwachungsverein). Ook tankstations die beschikken over een autowerkplaats kunnen voor een sticker zorgen. In de meeste gevallen is deze direct verkrijgbaar. De benzinestations mogen zelf hun prijs bepalen. Een milieusticker Duitsland kopen aan de grens behoort ook tot de mogelijkheden. Bijvoorbeeld bij een grenswisselkantoor. Nederlandse automobilisten kunnen in Duitsland naast de TUV overigens ook terecht bij alle Duitse GTU, KUS en DEKRA vestigingen. Wie al ruim van tevoren weet dat hij naar een Duitse stad afreist, kan er ook voor kiezen om een sticker online te bestellen. Sinds de ioering van dit milieuvignet in Duitsland zijn er volop online aanbieders te vinden. Het loont de moeite om even rond te kijken op het internet en prijzen met elkaar te vergelijken. Het hangt van de aanbieder af hoe snel de sticker wordt verstuurd. Meestal duurt dit 2 of 3 dagen.

Volgt Nederland het Duitse voorbeeld?

Duitsland staat wat betreft het voeren van een milieubeleid voor personenauto's een stuk verder dan Nederland. In ons land zijn er momenteel 13 steden die een soortgelijke zone hanteren voor vrachtauto’s. Onder meer Amsterdam, Breda, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Rotterdam, Tilburg en Utrecht maken deel uit van een regeling die het vrachtverkeer in de centra van deze steden moet beperken. Vooralsnog zijn er in Nederland geen concrete plannen om naar Duits voorbeeld dergelijke groene zones en daarvoor verplichte stickers ook voor personenauto's in te stellen.

Alle artikelen

Hoe de RDW het kenteken beheert

Advies · Wetgeving

Welke punten worden tijdens een APK uitgevoerd

Advies · Wetgeving

Auto overschrijven

Advies · Wetgeving
Ontdek meer