Hoe de RDW het kenteken beheert

Sinds 2014 is het oude, papieren kentekenbewijs vervangen door een kentekencard. Het papieren kentekenbewijs was te vatbaar voor vervalsing en sloot niet aan bij deze tijd van verregaande digitalisering. Met de komst van de kentekencard is er veel veranderd, maar ook veel hetzelfde gebleven.

Hieronder komen de verschillende facetten van het vernieuwde kentekensysteem aan bod.

Uitgifte van het kenteken door de RDW

De Rijksdienst Wegverkeer (RDW) heeft in de loop der jaren steeds meer taken gekregen. Sinds 1949 is het RDW belast met technische keuringen en de registratie van voertuigkentekens. De instantie regelt zij het beheer en de uitgifte ervan en verstrekt zij vertrouwelijke gegevens aan politie en belastingdienst. Sinds een aantal jaar hebben ook brommers en scooters een Nederlands kenteken, evenals aanhangwagens en opleggers. Deze moeten allemaal geregistreerd, uitgegeven en beheerd worden. Daarnaast heeft de RDW wat complexere functies op zich gekregen, zoals het innoveren van de elektronische dienstverlening van de overheid naar de burger toe. De RDW maakt gebruik van open data om gegevens voor particulieren toegankelijk te maken. Maar de meeste mensen kennen de RDW van het kenteken. Het eerste kentekennummer werd uitgegeven in 1951. Het werd in witte cijfers en letters op een donkerblauwe ondergrond geprint. Het nummer van het kentekenbewijs was ND-00-01. In 1965 moest voor het eerst een nieuwe reeks begonnen worden omdat de eerste reeks op was. Sindsdien heeft het RDW meerdere malen moeten omschakelen naar een nieuwe reeks evenals van de kleur van de platen. Een grotere omslag was echter de overstap naar het nieuwe systeem dat meer digitaal werkt en minder fraudegevoelig is.

Het nieuwe kentekenbewijs: hoe werkt het?

Een van de veranderingen ten opzichte van het oude kentekenbewijs doet zich voor bij de aanschaf van een nieuwe auto, die dus voor het eerst een kenteken krijgt. De koper dient zich te legitimeren voordat hij de auto op zijn naam kan laten zetten. De dealer overhandigt daarop het kentekennummer en de eerste helft van de zogeheten tenaamstellingscode. Deze dient de koper goed te bewaren aangezien hij hem nodig heeft bij eventuele verkoop van de auto, waarschijnlijk jaren later. Een nieuwe code aaragen bij verlies van de oude is niet gratis en levert onnodige rompslomp op. De nieuwe auto mag nu de weg op, terwijl de eigenaar nog niet in het bezit is van een kentekenbewijs. Bij een aanhouding kan de politie online checken of de auto overgeschreven is en op naam van de bestuurder staat. Het kentekenbewijs, dat dus tegenwoordig een kentekencard is, wordt binnen 5 dagen thuisgestuurd door de RDW. Dit gebeurt samen met het tweede deel van de tenaamstellingscode. Op de kaart staan alle voertuiggegevens en informatie over de eigenaar die direct van belang zijn. Op de chip, die niet voor iedereen toegankelijk is, staan soms nog extra gegevens die door de fabrikant zijn verstrekt.

Het overschrijven van een voertuigkenteken

Als de auto van eigenaar wisselt, ontvangt de koper de kentekencard én de tenaamstelling van de verkoper. Het is aan de koper om de auto bij het kenteken loket over te schrijven. Deze loketten zijn online te vinden, op de website van de RDW. Wat er dan gebeurt is opmerkelijk: de kentekencard die de koper van de verkoper heeft gekregen wordt doorgeknipt. De koper, nu dus de nieuwe eigenaar, krijgt de eerste helft van de tenaamstellingscode en een vrijwaringsbewijs dat hij aan de verkoper geeft. Net als bij de aanschaf van een nieuwe auto wordt de nieuw aangemaakte kentekencard en het tweede deel van de tenaamstellingscode opgestuurd. Hiermee is het proces van de overschrijving afgerond. De nieuwe eigenaar wordt automatisch aangeslagen voor motorrijtuigenbelasting en krijgt bij verkeersovertredingen of parkeerboetes een acceptgiro van het Justitieel Incassobureau de mat. De enige manier om onder de belasting uit te komen is door het voertuig te schorsen. De auto mag zich dan niet op de openbare weg bevinden, ook niet geparkeerd. Schorsen is eeoudig en voltrekt zich online. De eigenaar dient het kentekennummer bij het RDW in te vullen, na inloggen met de DigiD. De schorsing opheffen gaat op dezelfde wijze.

Weetjes over de kentekenplaat

Iedere auto heeft 2 kentekenplaten, voor en achter. Autokentekens vormen altijd een combinatie van cijfers en letters. Deze zijn in 3 groepjes verdeeld, gescheiden door koppeltekens. Elk kenteken in Nederland hoort onlosmakelijk bij één voertuig. Bij eerste verkoop krijgt een auto een uniek kenteken toegewezen en daar moet hij het de rest van zijn levensduur mee doen. De kentekenplaten kunnen uiteraard wel vervangen worden. Krijgt de auto bijvoorbeeld de functie van taxi, moeten de gele platen vervangen worden voor blauwe. En wanneer men bij de garage een proefrit gaat maken, gaat men met groene platen de weg op. Om de witte kentekenplaten van aanhangers niet te vergeten. Er zijn maar enkele gecertificeerde bedrijven die kentekenplaten mogen maken. Productie is aan strenge eisen gebonden. Klinkers zult u zelden op een voertuigkenteken aantreffen. De RDW wil de mogelijkheid van het vormen van beledigende woorden op de plaat voorkomen. Soms staat op de kentekenplaat een klein cijfertje (bijvoorbeeld 1 of 2) boven het eerste streepje op de plaat. Dit is een duplicaatcode (ook wel ophoogcode genoemd). Dit cijfer betekent hoe vaak er kentekenplaten voor de auto zijn afgegeven.

Het kenteken van een auto checken

Door het ioeren van een Nederlands kenteken informatie opvragen over een voertuig is voor elke particulier mogelijk. Dat is handig wanneer men een nieuwe (tweedehands) auto wil kopen en niet per definitie vertrouwt op de door de verkoper verstrekte gegevens. Bij de kentekencheck komt men er eeoudig achter wat het bouwjaar, de kilometerstand en het schadeverleden van een auto zijn. Ook treft men de hoogte van de wegenbelasting, de APK-status en het energielabel van het voertuig aan. Alles wat belangrijk is bij het kopen van een auto, is na te trekken. Behalve informatie over de eigenaar en de vorige eigenaars uiteraard. Deze privacygevoelige gegevens worden alleen aan de politie, belastingdienst en bepaalde gemeentelijke instanties verstrekt. Voor het verzamelen van de gegevens werkt de RDW samen met de Nationale Autopas (NAP) dat een database onderhoudt van actuele data van alle voertuigen in Nederland. Deze worden ingewonnen bij garages die APK-keuringen afnemen. Elke auto wordt periodiek aan een keuring onderworpen, dus het systeem is vrijwel waterdicht. Het enige manco van het systeem is momenteel het ontbreken van koppelingen met andere landen. Stel, men importeert een auto uit Duitsland. De eventuele schade die het voertuig heeft opgelopen tijdens zijn Duitse leven, is niet op te vragen bij de RDW. Een aantal louche garagehouders hebben van deze omissie hun broodwinning weten te maken. Zij stropen Duitsland af naar voertuigen met een schadeverleden en kopen deze goedkoop in. Door te stunten met de verkoopprijs, slijten ze het voertuig eeoudig via internet. Verzwegen wordt hierbij te schadeverleden dat verborgen gebreken heeft veroorzaakt. Een koppeling van de gegevens met andere EU-landen zou dergelijke fraude bemoeilijken.

Vals kenteken buiten het RDW om

Ook op een andere manier wordt misbruik gemaakt van het kentekensysteem. Criminelen maken vaak gebruik van gestolen of vervalste kentekenplaten. Een onaangename verrassing is het wanneer de rechtmatige bezitter ineens allerlei verkeers- en parkeerboetes binnenkrijgt waar hij part noch deel aan heeft gehad. Ook is het voor niemand leuk om zijn eigen kentekennummer in een opsporingsbericht tegen te komen. Het rijden met valse kentekenplaten wordt door de wet beschouwd als een misdrijf en de straffen die erop staan zijn ernaar. Hetzelfde geldt voor het rijden met ondeugdelijke platen, wat geen misdrijf is maar een overtreding. Is een van de kentekenplaten slecht leesbaar of heeft men het achter het raam geschoven of is hij ernstig verbogen, dan mag de eigenaar van het voertuig op een boete van € 170,- rekenen. Komen de gegevens op de kentekencard niet overeen met de werkelijkheid, dan is de hoogte van de boete € 370,-. Is men niet in staat het kentekenbewijs ter plaatse te tonen, is de boeten € 45,-. Dat wil zeggen: als de eigenaar op een later tijdstip wel kan tonen, bijvoorbeeld op het politiebureau.

APK-keuring van de RDW en het kenteken

Doordat zowel de APK-keuring als de uitgifte van het kentekenbewijs in handen is van de RDW, is het logisch dat de gegevens die uit de keuring komen simultaan verwerkt worden. Wanneer een eigenaar wijzigingen aan zijn voertuig aanbrengt, dient er een herkeuring plaats te vinden. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij het installeren van een LPG-tank, het plaatsen van een retrofit roetfilter of een het taxi-waardig maken. Sommige wijzigingen vallen in het voordeel van de eigenaar uit, waardoor hij graag het initiatief neemt voor een herkeuring. Er bestaat de mogelijkheid het ledig gewicht van een auto omlaag te brengen. Om dit vervolgens te gelde te maken middels een verlaging van de wegenbelasting, is een herkeuring nodig. Er zijn ook zaken die onmiddellijke herkeuring vragen, zoals het in gebruik nemen van een voertuig als taxi. Door de RDW het kenteken laten aanpassen is dan verplicht.

Alle artikelen

Het kentekenbewijs

Advies · Wetgeving

Hoe vaak moet ik mijn auto APK laten keuren

Advies · Wetgeving

Welke punten worden tijdens een APK uitgevoerd

Advies · Wetgeving
Ontdek meer