Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Verkeersregels rotonde

De verkeersregels van een rotonde roepen soms wat vraagtekens op. Dat komt omdat er verschillende rotondes bestaan en elke situatie uniek is. In dit artikel geven we duidelijkheid over de verkeersregels van een rotonde, zodat jij – ongeacht het type rotonde – precies weet wat je te wachten staat.

Waarom al die rotondes?

Een rotonde is een zeer efficiënte oplossing om het verkeer vlot te laten doorstromen. Een rotonde vervangt ook steeds vaker het traditionele kruispunt. De reden is simpel: een rotonde is veiliger. Er gebeuren op rotondes tot wel 50 procent minder verkeersongelukken. Ook vallen er minder verkeersdoden ten opzichte van kruispunten met verkeerslichten. Nederland telt naar schatting 5.600 rotondes en rotonde-achtige situaties.

Verschillende soorten rotondes

In Nederland – maar ook in andere Europese landen – vind je verschillende soorten rotondes. Denk hierbij aan de enkelstrooksrotonde, meerstrooksrotonde (ook bekend als dubbele rotonde), de turborotonde en de ovonde (of ovatonde). Uiteraard leggen we graag uit wat ze precies betekenen.

Enkelstrooksrotonde (viertaksrotonde)

Een enkelstrooksrotonde (viertaksrotonde) is feitelijk de meest simpele vorm van een rotonde. Er is slechts een rijstrook waarop je moet invoegen. Voor alle verkeersstromen geldt een stevige snelheidsbeperking.

Meerstrooksrotonde (dubbele rotonde)

De snelheid op een meerstrooksrotonde ligt wat hoger, omdat ze ook wat ruimer zijn opgezet. Het ontwerp is wat complexer, maar toch bevordert dit type rotonde nog altijd de verkeersveiligheid. Een meerstrooksrotonde kan meerdere afslagen hebben.

meerstrooksrotonde (dubbele rotonde)

Turborotonde (eventueel met verhoogde rijstrookscheiding)

De turborotonde is de meest complexe rotonde die je kunt tegenkomen. Je moet vóór de rotonde goed naar de bewegwijzering kijken om te bepalen welke strook je moet nemen. Let hierbij goed op de pijlen op de weg. Even snel wisselen van strook terwijl je op de rotonde zit is vaak niet mogelijk, omdat de meeste turborotondes over een verhoogde rijstrookscheiding beschikken. Je kunt ook geen rondje rijden tot je de goede afrit tegenkomt. Indien je de foute strook kiest, moet je de rotonde verlaten op een plek die je eigenlijk niet voor ogen had. Geen paniek. Keer verderop op een veilige manier om en waag nog een poging. Je treft turborotondes vooral aan buiten de bebouwde kom. Een turborotonde heeft vaak een sterk reducerend effect op de snelheid van voertuigen.

Ovonde (ovatonde)

Wat betekent een ovonde? Simpel! Zoals de naam al doet vermoeden heeft deze rotonde de vorm van een ovaal. Er is ook sprake van meerdere rijstroken. Er wordt voor een ovonde gekozen als de locatie het onmogelijk maakt om op een verkeersveilige manier twee rotondes of andere kruispuntvormen vlak achter elkaar te plaatsen. De ovonde vormt dan een geschikte oplossing om alle aansluitende wegen op een veilige manier samen te laten komen. Een ovonde heeft vaak vrij scherpe bochten. Je snelheid minderen dus en extra goed opletten als je met een grotere combinatie – bijvoorbeeld met een aanhanger, boottrailer of paardentrailer - onderweg bent.

Verkeer rotonde

Wie heeft er voorrang op een rotonde?

Dan wordt het tijd om antwoord te geven op een prangende vraag: wie heeft er voorrang op een rotonde? Het antwoord is heel simpel: in de wet is niet vastgelegd dat de rotonde een voorrangsweg is. De oplossing is dan helder: verkeer dat van rechts komt, gaat voor. Verkeer dat de rotonde oprijdt heeft dus voorrang op verkeer wat al op de rotonde rijdt. Gelukkig is er in Nederland goed aangegeven wie er op de rotonde voorrang heeft door middel van boorden en verkeerstekens, zoals haaientanden. Volg altijd de verkeersborden en -tekens op de betreffende locatie op.

Hoe zit het met voetgangers op rotondes?

Is er een zebrapad? Dan heeft een voetganger natuurlijk voorrang. Maar als er geen zebrapad aanwezig is, dan is het afhankelijk van de situatie. Er gelden verschillende regels voor het als bestuurder verlaten of oprijden van een rotonde. Als de bestuurder een rotonde oprijdt en er is geen zebrapad, dan moet de voetganger voorrang verlenen aan de automobilist. Wil je als bestuurder de rotonde verlaten - en de voetganger niet - dan moet de voetganger voorgelaten worden. Dan geldt namelijk de regel: rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor', dit geldt ook voor voetgangers.

Voorrang fietsers op een rotonde

Soms heeft een rotonde een aparte fietsstrook, vaak rood van kleur. In dit geval gelden de voorrangsregels die we net ook hebben besproken: bestuurders die op de rotonde blijven, hebben voorrang op bestuurders die de rotonde verlaten. Een rotonde heeft soms ook een fietspad, die naast de weg ligt. Vaak is met haaientanden geregeld of fietsers moeten wachten of dat ze voorrang moeten krijgen, in dat laatste geval heb jij als bestuurder haaientanden. Let dus goed op de verkeerstekens! Let er ook op dat bij sommige rotondes fietsstroken kunnen zijn met meerder rijrichtingen. Dus dan heb je niet alleen te maken met fietsers die schuin van achteren komen, maar die je ook tegemoet kunnen komen.

Voorrang tram op een rotonde

Een tram heeft op een rotonde altijd voorrang, of die nu van links als rechts komt. Het kan ook zijn dit door voorrangsborden of verkeerslichten anders geregeld is. De tram moet wel stoppen voor voetgangers op een zebrapad. Is er geen zebrapad en de tram verlaat de rotonde, dan heeft de tram voorrang op het verkeer dat op de rotonde blijft rijden.

Regels richting aangeven op een rotonde

De regels voor richting aangeven op een rotonde zijn heel eenvoudig: verlaat je de rotonde, dan geef je verplicht richting aan. Communicatie in het verkeer is belangrijk. Stel dat je een rotonde voor driekwart neemt, dan kun je ervoor kiezen om richting aan te geven in de richting die je opstuurt. Het overige verkeer weet dan dat je op de rotonde blijft. Ga hier overigens nooit vanuit. Soms gaat het door miscommunicatie op een rotonde fout. Ben dus duidelijk naar elkaar en matig ook je snelheid zodat andere weggebruikers de tijd hebben om te handelen. Door je snelheid aan te passen kun je ook beter de overige weggebruikers, bewegwijzering, verkeersborden en voorrangssituatie inschatten. Zo neem je zonder stress de rotonde.

FAQ

Wil je een rotonde 'driekwart' nemen, dan geef je bij het naderen van de rotonde richting aan naar links tot en met de tweede afslag. Na het passeren van de tweede afslag, geef je richting naar rechts aan. Bij het 'halfrond' nemen van de afslag geldt bijna hetzelfde, met uitzondering van het richting aangeven bij het naderen van de rotonde. Verkeersregels op de rotonde worden bij grote knooppunten vaak overruled door verkeerslichten en wegmarkeringen. Op een rotonde richting aangeven blijft echter te allen tijde belangrijk. Bij voorrangsregels op de rotonde gaat de bestuurder van hetzelfde uit als bij andere situaties: wees voorspelbaar!

Een rotonde is feitelijk niet meer dan een rondlopende eenrichtingsweg. Bij het naderen van een rotonde ziet de bestuurder een rond blauw bord (D1) met een cirkel van 3 pijlen. Bestuurders weten nu dat ze moeten voorsorteren en richting aangeven. Op een voorrangsrotonde geldt dat bestuurders die reeds op de rotonde zijn, voorrang hebben op het oprijdende verkeer. Dit soort rotondes zijn meestal klein en vind je meestal buiten de bebouwde kom, met daarnaast een vrijliggend fiets- of voetgangerspad. Er staan verkeersborden die de voorrang regelen.

De rotonde heeft geen specifieke uitvinder. Het concept van een rotonde als verkeersoplossing is door de jaren heen geëvolueerd en is ontstaan als een alternatieve manier om het verkeer te regelen op kruispunten. De vroegste vormen van rotondes werden ontwikkeld in de vroege 20e eeuw in verschillende landen, waaronder Frankrijk en Groot-Brittannië. De moderne rotonde zoals we die tegenwoordig kennen, met een centraal eiland en eenrichtingsverkeer, werd populairder na de jaren 1960 en 1970. In Frankrijk worden veel rotondes als ‘rond-point’ aangeduid en het land heeft een grote rol gespeeld in het populariseren van dit verkeersconcept. De rotonde werd een efficiënte oplossing om de doorstroming van het verkeer te verbeteren en het aantal conflictpunten op kruispunten te verminderen. Het idee werd al snel wereldwijd overgenomen. Al met al is de rotonde dus een resultaat van een geleidelijke evolutie in het ontwerp van verkeersoplossingen, met bijdragen van verschillende landen en verkeersingenieurs.

Alle artikelen

Reservewiel verplicht

Kosten APK

Advies · Wetgeving
Documenten bij de voertuigoverdracht

Auto registreren

Advies · Wetgeving
autoversicherung-fahranfänger

De ins en outs van de kenteken check

Advies · Wetgeving
Ontdek meer