Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Welke punten worden tijdens een APK uitgevoerd

Als autobezitter ben je verplicht om regelmatig een apk-keuring voor je auto te laten uitvoeren. Tijdens deze keuring beoordeelt een keurmeester je auto op specifieke punten die door de overheid zijn vastgesteld met betrekking tot verkeersveiligheid, milieu en registratie.

Om een beter inzicht te krijgen in mogelijke reparaties die nodig kunnen zijn voor een succesvolle apk-keuring, nemen we je mee langs de verschillende aspecten die aan bod komen bij deze keuring. Op die manier kun je zelf een inschatting maken van de staat van je auto en eventuele reparaties overwegen voordat je de keuring laat uitvoeren.

Apk

De apk, oftewel de Algemene Periodieke Keuring, is een verplichte keuring. Deze keuring is wettelijk verplicht in heel Europa en heeft tot doel de verkeersveiligheid te bevorderen en het milieu te beschermen. Zonder een geldige apk mag een voertuig de weg niet op. Doe je dat toch, dan kun je een boete verwachten van zowel de RDW als de politie.

Tijdens de apk worden verschillende punten gecontroleerd om de algehele conditie en veiligheid van het voertuig te waarborgen. Tijdens de apk-check wordt geen enkel detail over het hoofd gezien als het gaat om de verkeersveiligheid van jouw bolide. We willen immers allemaal veilig de weg op en genieten van een zorgeloze rijervaring. Daarom worden de volgende cruciale punten nauwkeurig gecontroleerd om ervoor te zorgen dat jouw voertuig voldoet aan de vereiste veiligheidsnormen en perfect functioneert op het asfalt.

Allereerst wordt er kritisch gekeken naar de verlichting. Of het nu gaat om de helderheid van de koplampen, de functionaliteit van de remlichten, richtingaanwijzers en achterlichten, of zelfs de betrouwbaarheid van de mistlampen, geen enkel lampje ontsnapt aan de strenge blik van de apk-keurmeester.

Ook de stuurinrichting van de auto wordt onder de loep genomen. De responsiviteit van het stuurwiel en het ontbreken van overmatige speling zijn van cruciaal belang om je een gevoel van controle en precisie te geven. De carrosserie wordt nauwkeurig geïnspecteerd op eventuele roestplekken, deuken of andere schade die de veiligheid in het geding zouden kunnen brengen. De ruitenwissers aan de voorzijde moeten ook tiptop in orde zijn. Een optimale werking is van essentieel belang voor helder zicht tijdens regenachtige omstandigheden. De apk-keurmeester kijkt ook nauwkeurig naar de wielophanging en schokdempers. Die vormen de ruggengraat van de auto. Ze zorgen voor een soepele en stabiele rit en moeten dus perfect werken.

Het is daarnaast van groot belang dat auto’s zo min mogelijk het milieu belasten. De uitstoot van uitlaatgassen wordt daarom zorgvuldig gemeten om ervoor te zorgen dat deze binnen de vastgestelde normen blijft. Maar dat is nog niet alles. Ook het roetfilter en de katalysator moeten in optimale conditie verkeren, zodat ze effectief kunnen bijdragen aan het verminderen van schadelijke stoffen die de atmosfeer vervuilen.

Tijdens de apk-keuring wordt niet alleen de fysieke staat van je voertuig gecontroleerd, ook de registratiegegevens krijgen de nodige aandacht. Cruciale punten zoals de kilometerstand, het voertuigidentificatienummer (VIN) en de gebruikte brandstof worden zorgvuldig gecheckt. Het is van groot belang dat alle gegevens correct zijn en voldoen aan de wettelijke eisen. De kilometerstand moet overeenkomen met de werkelijke stand, de VIN moet kloppen met de geregistreerde gegevens en de gebruikte brandstof moet juist zijn. Zo wordt er geen ruimte gelaten voor foutieve informatie of identiteitsverwarring. Hieronder behandelen we alle apk-punten tot in detail.

Banden

null

Eén van de belangrijkste punten van de apk zijn de banden, aangezien die het enige contact met het asfalt vormen. Helaas wordt dat vaak vergeten. Ga maar na: hoe vaak controleer jij je banden weleens op profieldiepte of eventuele beschadigingen? Alleen daarom al is het een goede zaak dat dit aspect bij de apk aan bod komt. Om niet op je banden afgekeurd te worden, moeten deze aan de volgende punten voldoen:

  • Het profiel moet minimaal 1,6 millimeter zijn
  • Er mag geen beschadiging op de velg en de band zitten die gevaarlijk kan zijn
  • De staat van de wiellagers moet goed zijn
  • De bandenspanning moet in orde zijn
  • De maat van de banden moet kloppen
  • De banden moeten in de juiste draairichting gemonteerd zijn

Uitlaat

Naast de verplichte veiligheidscontroles worden tijdens de apk ook specifieke punten gecontroleerd met betrekking tot de milieuaspecten van de auto. Tijdens een apk-keuring wordt daarom de uitlaat van je auto grondig getest. Deze moet vrij zijn van lekkages en stevig aan het voertuig zijn bevestigd. Bij dieselauto’s wordt de roetuitstoot gemeten. Bij benzineauto’s wordt de CO2-uitstoot gemeten en een zogeheten 4-gas-test uitgevoerd. Van auto's die na 2005 zijn geproduceerd, wordt ook het motormanagementsysteem uitgelezen om te controleren op eventuele fouten in het uitlaatsysteem. Dit helpt bij het identificeren van eventuele problemen en zorgt ervoor dat alles optimaal werkt.

Veiligheidsgordels

Veiligheidsgordels spelen een cruciale rol bij het verminderen van letsel en het redden van levens. Het is dan ook van essentieel belang dat ze in topconditie verkeren. Elk detail wordt onder de loep genomen om ervoor te zorgen dat de gordels optimaal presteren. Tijdens de keuring worden ze volledig uitgerold en grondig onderzocht op mogelijke beschadigingen. Zelfs de kleinste scheurtjes of rafelige randen worden serieus genomen, omdat ze de werking van de gordel kunnen aantasten. Ook wordt nauwlettend gekeken naar de sluiting van de gordel, om er zeker van te zijn dat deze soepel werkt en een betrouwbare vergrendeling biedt.

Carrosserie

Er wordt een inspectie uitgevoerd op de carrosserie van de auto om roest, scheuren en uitstekende delen te ontdekken. Vleugelmoeren en velgen die te ver uitsteken zullen verwijderd moeten worden om door de keuring te komen. Roestplekken worden ook gecontroleerd. Wees gerust, een beetje roest leidt niet direct tot afkeuring van de auto. Roest op de deuren wordt niet als ernstig beschouwd, maar als er roest wordt aangetroffen op de motorkapsluiting of de vloer van de auto, wordt het problematisch. In dergelijke gevallen kan de auto worden afgekeurd omdat het aangeeft dat essentiële onderdelen niet optimaal presteren.

Remmen

Het remsysteem is een van de meest essentiële onderdelen van een auto en mag onder geen enkele omstandigheid falen. Bij de keuring wordt specifiek gelet op de druk van de remmen. Het is belangrijk dat de remmen aan de voorkant en de achterkant van de auto evenveel druk uitoefenen. Als de ene kant harder remt dan de andere, kan dit de stabiliteit van de auto beïnvloeden. Ook wordt gecheckt of de remmen aan de voorkant en de achterkant goed in balans zijn om slipgevaar te voorkomen en controleert de keurmeester of de handrem naar behoren werkt. Op een geparkeerde auto die zomaar wegrolt zit niemand te wachten.

Verlichting

null

Het is van groot belang dat elke lamp op een auto optimaal functioneert. Zelfs de lampen die je wellicht niet dagelijks gebruikt, zoals het mistlicht, verdienen de nodige aandacht. Maar let op, het feit dat ze simpelweg branden betekent niet automatisch dat ze voldoen aan de wettelijke regelgeving. De apk-keurmeester zorgt ervoor dat alles tot in de puntjes klopt.

Een van de belangrijkste zaken waarop gelet wordt, is de correcte afstelling van het dimlicht. Dit is van essentieel belang om te voorkomen dat tegenliggers verblind worden. Bovendien moeten alle lampen volgens de voorschriften de juiste kleur hebben. Zo kan er geen onnodige verwarring ontstaan op de weg.

Voor auto's die na 2001 geproduceerd zijn, geldt er nog een extra vereiste: een goed werkend derde remlicht. Die draagt bij aan een verhoogde veiligheid en moet uiteraard naar behoren functioneren.

Wielophanging

Bij de apk-keuring worden ook de wielophanging en stuurinrichting van de auto nauwkeurig onderzocht. Er mag uiteraard geen overmatige speling aanwezig zijn. Daarnaast wordt gecheckt of alle bouten en moeren van de stuurinrichting stevig vastzitten en of er geen roestvorming aanwezig is op de wielophanging.

Een belangrijk onderdeel van de wielophanging zijn de schokbrekers. Die moeten stevig bevestigd zijn en mogen geen tekenen van lekkage vertonen. Daarnaast dienen de schokbrekerveren in goede staat te verkeren. De bevestigingspunten waarop ze rusten, mogen niet doorgeroest zijn. Hetzelfde geldt voor bladveren, die ook intact moeten zijn zonder losse veren. Een ander cruciaal element dat gecontroleerd wordt, zijn de draagarmrubbers. Deze moeten onbeschadigd zijn en mogen geen speling vertonen.

Alle artikelen

Reservewiel verplicht

Kosten APK

Advies · Wetgeving
Verkeersregels rotonde

Verkeersregels rotonde

Advies · Wetgeving
Documenten bij de voertuigoverdracht

Auto registreren

Advies · Wetgeving
Ontdek meer